Årets spillbegivenhet for fotballfans

Enten du liker det eller ikke, har FIFA blitt en av spillbransjens største spillserier. Den årlige utgivelsen selger like bra nesten hvert år og mange står i kø for å kjøpe spillet på lanseringsdatoen. Det kan være lett for folk som liker spill, men ikke fotball, å bli irritert over FIFA. Nesten identiske spill, med små forskjeller blir solgt som om det var et helt nytt spill. Vi som lengter etter nye IP-er og ideer blir oppgitt over utviklerne. Personlig liker jeg FIFA og har spilt det siden jeg var liten. Likevel synes jeg det er synd at man må kjøpe det årlig for å få oppdaterte lagoppstillinger. Derfor stiller jeg meg selv det samme spørsmålet år etter år: inneholder spillet endringer som rettferdiggjør kjøpet i år også?

Jeg liker godt den nye auto-bytte funksjonen. Nå kan du før kampen velge tre spillere du vil bytte ut i løpet av kampen.

Små, men gode endringer

Fjorårets utgave innehold den største renovasjonen på flere år. De erstattet hele spillmotoren med svenske DICE sin Frostbite Engine, kjent fra Battlefield- og Battlefront-spillene. Forskjellene ble utrolig merkbare. Ikke bare så spillerne utrolig realistiske ut, men fysikken når de blant annet løp, skjøt og falt ble forbedret. Så og si alt var bedre enn før, og vi hadde ikke sett så mye forandringer siden generasjonsskiftet blant konsoller. Ettersom det kom en så stor overhaling i fjor, har ikke FIFA 18 endret seg like mye. Det ser hakket bedre ut, og det er enda flere synlige detaljer på spillerne. Tatovering, skjegg og hår er på plass, og til tider er det som å se en kamp på tv. I tillegg har de gjort en veldig god jobb med å gjenskape ulike spillestiler til de største stjernene, og dette har de fått utrolig bra til.

Lyddesignet er enda bedre en før. Man kan høre spillerne snakke når de hilser på hverandre før kampen, stadionene har fått egne announcere og kommentatorene er mer realistiske enn tidligere.

Selve gameplayet er ganske uforandret. Det er antakeligvis gjort et par småting med motoren, men det er egentlig ikke merkbart. Ikke at det er veldig negativt. FIFA er utrolig bra, og “if it ain’t broke, don’t fix”. En ting jeg virkelig liker, er den nye funksjonen de har lagt til, nemlig auto-bytter. Nå kan du før kampen starter velge tre spillere du vil bytte ut i løpet av kampen. I andre omgang, når ballen er ute av spill, kan du trykke på en knapp for å bytte spillerne du valgte, uten å måtte gå inn i pausemenyen. Hvis du ikke valgte noen, får du opp anbefalte bytter, basert på kampformen og prestasjoner de har gjort så langt. Dette er noe jeg ikke visste jeg ville ha på forhånd, men nå kan jeg ikke se for meg noe annet. Det var ikke direkte stress å bytte på den gode, gamle måten i pausemenyen, men flyten i spillet blir likevel mye bedre. Dette er spesielt nyttig når man spiller online, for det verste jeg vet i FIFA, er folk som bruker unødvendig mye tid med pause.

Les også: En klassiker vender tilbake!

ronaldo
Det har blitt arbeidet mye med forbedringer av detaljer i FIFA 18. (Foto: Business Wire)

EA-Sports har også gjort en god jobb med lyddesignet. Når spillerne hilser på hverandre før kampen kan man høre dem snakke. Stadionene har også fått egne announcere, som forteller om lagoppstillingen og hvem som har scoret. Det eneste som mangler for å gjøre det enda mer realistisk er om de for eksempel hadde bedt eieren av en hvit Mercedes som står feilparkert om å flytte bilen. Publikum på stadion jubler som vanlig, men nå er det enda mer dynamisk. Volumet øker når en spiss nærmer seg mål, og når han skyter ballen over kan man høre høy stønning og kjefting.

Man føler nesten man ser en direktesendt tv-sending.

Som tidligere spill har de også spilt inn på ekte stadioner verden rundt, slik at man hører heiarop og sanger som passer til klubben og stadionene man er på. Det kan riktignok ikke måle seg med å høre en fullsatt Anfield synge “You’ll Never Walk Alone” i virkeligheten, men det er ikke langt unna. Det jeg er aller mest imponert over, er kommentatorene. De har alltid gjort en god jobb, men i år har de virkelig gjort jobben sin. Man kan høre kommentarer som virkelig passer til situasjonen man er i, og setninger blir sjeldent gjentatt i samme kamp. Til tider glemte jeg at det var jeg som styrte laget og at det ikke var planlagt på forhånd hva de skulle si. Alle disse småtingene er med på å gjøre FIFA til en realistisk opplevelse, og man nesten føler man ser en direktesendt tv-sending.

Hunter vender tilbake

Fjorårets spill ga oss ikke bare en ny spillmotor, men det var duket for den aller første enspiller-historien i et FIFA-spill, som de kalte The Journey. Her fulgte vi Alex Hunter, et ungt talent, i reisen hans fra å spille på et ungdomsakademi, til den første sesongen hans i en storklubb. Det var både oppturer og nedturer, og jeg regner med mange som har vært innom et slikt akademi kjente seg igjen. Det var et friskt pust og nokså bra gjennomført, med mange gjestestemmer fra kjente fotballspillere. Likevel ble jeg ikke helt overbevist. Med såpass mye repeterende gameplay og tidvis stiv dialog, falt jeg litt av etter hvert, noe som resulterte i at jeg aldri spilte gjennom hele historien. Årets historie fortsetter der den slapp i fjor, og vi følger Hunter gjennom enda en sesong og hans reise i det store utland.

Hvis du var fan av fjorårets utgave kommer du til å like det i år også.

alexxx
Alex Hunter er stjernen i “The Journey”. (Foto: EAsports)

Det er ikke mye nytt med årets enspiller-del. Nå kan du forandre litt på utseende til Hunter, men hva man kan gjøre er relativt begrenset. Man kan stort sett endre klær, hår og ulike tatoveringer, men resten av gameplayet er identisk. Du går på trening, snakker med treneren, spiller kamper og gjør intervjuer. Det er stort sett det hele. Hvis du var fan av fjorårets utgave kommer du til å like det i år også. Personlig kommer jeg nok ikke til å spille mer i år heller. Jeg setter pris på arbeidet EA har gjort, men det er rett og slett ikke for meg. Noe annet jeg heller ikke er spesielt begeistret over er muligens den mest populære modusen til FIFA, nemlig Ultimate Team. Jeg har aldri satt meg ordentlig inn i Ultimate Team, og har derfor spilt veldig lite. Jeg har derfor ikke oversikt over hva som er nytt i år. Men helt ærlig, hvis du er en av dem som spiller FIFA for Ultimate Team sin skyld, så trenger du nok ikke min anmeldelse, for da har du sannsynligvis allerede kjøpt spillet.

Les også: Bli venner med drager, dinosaurer og mer

Lever opp til forventningene

EA har kanskje ikke funnet opp kruttet på ny i år, men de har vist at i et fyrverkerishow er det de små detaljene som gjør det pent. Jeg har storkost meg med årets utgave, og jeg er faktisk ganske imponert. Selv om det ikke er store forskjeller, så føles det ikke ut som de bare har plastret tallet 18 over 17 og gitt ut samme spill på ny. FIFA kan til tider være vanskelig å anbefale. Ikke fordi det nødvendigvis er dårlige spill, men fordi man ikke alltid får store endringer. Hvis du har FIFA 17, og overlever med litt utdaterte lag trenger du ikke å kjøpe det på ny. Om du er en mer dedikert spiller får du faktisk mye igjen for pengene. FIFA 18 er et meget solid spill og det gir deg akkurat det du forventer, og litt mer.

Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Kommende Adaptasjoner og Bisarre Fohåndsbestillinger
    Er vi på veg mot en storhetstid for gode filmadaptasjoner av spill, nå som spill begynner å bli mer og mer normalisert som et medium? Og er det verdt å betale nærmere 2000 NOK fo å få tilgang til Star Wars Outlaws 72 timer før alle andre? Store spørsmål som trenger lange svar fra store personligheter i denne ukens episode! I Studio: Benedikte, Kristian, og Agnar

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler