Anmeldelse: Naruto Ultimate Ninja Storm 4

Naruto Ninja Storm-serien, er en serie fightingspill basert på den populære animen; Naruto. Utviklet av Namco Bandai legger det seg sist i en lang rekke av fightingspill som som følger en mer utradisjonell stil enn det man er kjent med fra Street fighter, DoA og Tekken.

I tradisjonelle fightingspill er kameraet fra siden, et såkalt 2D-perspektiv, og man kan kun bevege seg til venstre eller høyre, og hoppe rett opp i luften. I Namco Bandai sine fightingspill er det litt anderledes; man beveger seg på sirkulære baner, noe som gjør at man kan hoppe til siden og løpe rundt motstanderen, som igjen åpner for et mye bredere alternativ til hvordan man ønsker å tilnærme seg kampene. Man har også muligheten til å spille enten en mot en, eller en mot en hvor man også har med to lagkamerater på sidelinjen. Lagkameratene bidrar med støttende angrep og beskyttelser innimellom, og kan låse opp sterke kombinasjonsangrep for å avslutte en kamp.

Pressefoto: Namco Bandai
Med mange ulike karakterer betyr det en hel drøss med unike komboer. (Pressefoto: Namco Bandai)

Her kan du høre anmeldelsen vår av Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4

Med flere kombinasjoner av de samme karakterene tar det en stund før man er godt kjent med alle.

Spillet har flere forskjellige moduser man kan velge å spille; storymode hvor man spiller gjennom Naruto-historien og låser opp nye karakterer, free battlemode hvor man kan spille mot venner eller maskinen i mange forskjellige typer kamper som turnering, liga, classic, for å nevne noen. Online mode er også med hvor man kan spille mot andre spillere og kjempe om rangering på topplisten, og ikke minst Adventure mode, som foregår etter spillets historie er slutt. Her kan man løpe rundt i en slags diablo-look-a-like med fugleperspektivskamera og quests, man samler samleobjekter, informasjon, karakterer, og mer mens man utfører de forskjellige oppdragene de forskjellige karakterene i verdenen gir deg.

Alt i alt vil jeg si de har greid å skape et rikt innhold for det som egentlig bare er et fightingspill, og uten å regne med de mange timene man vil bruke på å spille mot venner og maskinen i free mode, vil jeg si det tar ca. 40 timer å komme seg gjennom alle de forskjellige modene. Det er også betraktelig flere karakterer tilgjengelig denne gangen, og med flere kombinasjoner av de samme karakterene tar det en stund før man er godt kjent med alle.

Pressefoto: Namco Bandai
Grafikken imponerer ikke. (Pressefoto: Namco Bandai)

Litt for lik grafikk

Gameplayet er mye det samme som det man er kjent med fra tidligere titler i Storm-serien, noe som alltid er en bra ting så man slipper å lære seg nye kontroller hver gang. Det er allikevel sneket inn et par nye triks, som mulighet til å når som helst “tagge” inn din lagkamerat hvis du ønsker å bytte karakter midt i kampens hete. Det er også lagt på en mulighet til å spille “best av tre”-kamper, hvor vinneren er den som vinner to av tre matcher. Dette gjør fighter lengre og mer underholdende, og man har en mulighet for å gjøre et comeback. En absolutt god forbedring!

Grafikken er dessverre noe av det som trekker ned Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 4, da den ikke er direkte dårlig, er den heller ikke nevneverdig forbedret fra det forrige spillet som kom til PS3. Som det første Naruto fightingspillet til den nye generasjonen konsoller hadde jeg håpet å se enda mer spektakulære animasjoner og grafikk, men de fleste modellene og animasjonene er kopiert fra forrige tittel. Det er dog lagt inn mye tid på å lage spesielle komboangrepsvideoer, som dukker opp når du lander en fulltreffer fra samtlige av dine lagkamerater.

Pressefoto: Namco Bandai
En kan spille med flere lagkamerater. (Pressefoto: Namco Bandai)

Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 4 er et godt fightingspill som legger seg som en sterk oppfølger i serien. Mye er etterhvert polert så ferdig at man ikke trenger eller kan endre på det i denne serien, og for fans av serien er dette et must have. Det er også å anbefale for de som ønsker et fightingspill litt utenom det vanlige til å spille med vennegjengen en fredagskveld!