En klassiker vender tilbake!

Etter syv lange år uten et ordentlig Metroid-spill (Jeg tenker på deg, Federation Force), er hele verdens favoritt bounty hunter Samus Aran tilbake for å utforske alle mulige kriker og kroker av en ukjent planet. Metroid: Samus Returns er et Metroid spill i klassisk stil, akkurat som forgjengerne på Super Nintendo og Game Boy. Men er det en grunn til at vi ikke har sett Samus på altfor lenge, eller er det som å se en god venn igjen etter mange år?

En uhyggelig god gjenforening

Samus Returns er bygd akkurat som tidligere Metroid spill. For de som ikke har spilt noen av de før vil det si: Du spiller som Samus Aran, en bounty hunter som jakter etter såkalte Metroids, små skapninger som kan suge livskraften ut av alle levende organismer. I dette spillet har Samus funnet deres hjemplanet, SR388, og får jobben å utrydde alle gjenværende Metroids.

Planeten er enormt lite vennlig til alle uvedkommende, så Samus må utforske alle områder rundt i håp om å finne oppgraderinger til hennes romdrakt for å ha noen som helst sjans til å overleve. Dette høres kanskje kjent ut om du er blodfan, fordi Samus Returns er nemlig en remake/reimagining av Metroid 2 til Game Boy.

Sjekk ut hva John-Edvard synes om fjorårets Metroid Prime: Federation Force her. 

Som Samus har du stor frihet i bevegelse. Foto: Nintendo/Bergsala AS
Som Samus har du stor frihet i bevegelse. Foto: Nintendo/Bergsala AS

Atmosfærisk perfeksjon

Det er omtrent all historie du får, resten av historien til denne planeten må du sette sammen selv gjennom å være oppmerksom på miljøet du spiller i.

Mengden detalj i spillets områder er det imponerende at de har klart å få ut av en 3DS. Bakgrunnene du løper gjennom er fengslende og atmosfærebyggingen er helt fantastisk, noe takket være musikken du hører som perfekt komplimenterer det du ser rundt deg. Skumle lydeffekter og enkle melodier hjelper til med å skape en følelse av ubehag og at du er på et sted du virkelig ikke hører hjemme. 3D-effekten som jeg ofte ignorerer i 3DSen har jeg skrudd opp, kun fordi det fungerer så bra til å sette deg inn i verdenen spillet presenterer.

Mengden detalj i omgivelsene er utrolig. Foto: Nintendo/Bergsala AS
Mengden detalj i omgivelsene er utrolig. Foto: Nintendo/Bergsala AS

Klar for alt

Som Samus har du mange egenskaper å ta nytte av. Slik som tidligere spill i serien kan du hoppe, skyte og rulle deg i en ball.

Nytt for Samus Returns er muligheten til å stå stille for å sikte med mer presisjon, slik at du kan treffe fiender uansett hvor de befinner seg. I tillegg har hun fått et angrep til å håndtere fiender som kommer for nærme, nemlig en kontrebevegelse som slår fiender unna deg. Om du timer kontringen perfekt sikter Samus automatisk på fienden og dreper de på ett skudd.

Samus har også fått en mengde andre nye egenskaper som spillet kaller Aeon Abilities som lar deg bruke litt Aeon-energi, en ny ressurs, for å utføre litt sterkere ting. For eksempel, Aeon Pulse lar deg få et mengde av kartet rundt deg fylt inn og viser hvilke vegger som er ødeleggbare.

I tillegg har du Phase Drift, som senker farten på hele verdenen bortsett fra Samus. Alle disse nye egenskapene Samus har gir spillet et større actionfokus enn mange av de tidligere utgivelsene. Fiender som hadde vært irriterende i tidligere spill er gjort til morsomme opplevelser i Samus Returns nettopp fordi du har mye mer frihet i hvordan du velger å håndtere de.

Fiender har aldri vært gøyere å bekjempe! Foto: Nintendo/Bergsala AS
Fiender har aldri vært gøyere å bekjempe! Foto: Nintendo/Bergsala AS

Repetisjon

Dette fører dessverre til et av spillets største problemer. Siden spillet handler om å utrydde alle gjenværende Metroids betyr det at spillet har utrolig mange bosser. Det er 40 Metroids du må drepe, og det finnes dessverre bare 4-5 forskjellige typer Metroids. Det tar ikke lang tid før du kunne tatt mange av kampene i blinde, fordi det er enormt mye repetisjon. I et spill som fokuserer mer på action enn tidligere spill er dette litt skuffende.

Derimot er spillets unike bosser fantastiske utfordringer som tvinger deg til å benytte deg av alle egenskapene du har samlet opp mens du utforsket SR388.

Atmosfæren siver ut av alle hjørner Foto: Nintendo/Bergsala AS
Atmosfæren siver ut av alle hjørner. Foto: Nintendo/Bergsala AS

Konklusjon

Metroid: Samus Returns er klassisk Metroid spill som ikke gjør noe spesielt for å innovere, men er det egentlig et problem?

Kun tid vil si om det vil bli like positivt husket som Super Metroid og Metroid Prime, men uansett er det greit å få et gjensyn med Samus igjen etter alle disse årene. Få spill klarer å skape verdener så oppslukende som Metroid-serien og det er fantastisk å ha et nytt spill som lever opp til de tidligere igjen i 2017. Nå gjenstår det bare å vente og se hva som skjer videre med serien…

Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Kommende Adaptasjoner og Bisarre Fohåndsbestillinger
    Er vi på veg mot en storhetstid for gode filmadaptasjoner av spill, nå som spill begynner å bli mer og mer normalisert som et medium? Og er det verdt å betale nærmere 2000 NOK fo å få tilgang til Star Wars Outlaws 72 timer før alle andre? Store spørsmål som trenger lange svar fra store personligheter i denne ukens episode! I Studio: Benedikte, Kristian, og Agnar

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler