En verdig arvtaker – eller?

Fire Emblem Engage er et engasjerende og bunnsolid spill som nesten lever opp til sin forgjenger, med noen unntak.

Skrevet av: Agnar Haugbjørg Haugen

Fire Emblem Engage 101 – kort om historien

Selve historien til Fire Emblem Engage starter med Alear.

Alear er et medlem av en kongelig linje drager sett på som guddommer. Du, som Alear, våkner opp fra en tusenårssøvn (suck it, Tornerose, med dine ynkelige 100 år) etter å ha bekjempet og fengslet den onde Fell Dragon, som ønsket å erobre hele den kjente verden. Og verdenen er Elyos, hvor det har eksistert en periode av fred og velstand over hele kontinentet i et millennium.

Kart over Elyos. (Skjermdump: Agnar Haugbjørg Haugen)

Men ingenting varer evig. En sekt som tilber Fell Dragon ønsker å befri hen, noe som gjør at Alear «tilfeldigvis» våkner opp igjen, riktignok i et stort rom og uten kink i nakken, i motsetning til Genie fra Aladdin; det kan også skyldes at Alear sov i en behagelig seng og ikke i en trang lampe, og en tiendel av tiden til Genie, men…jah. Detaljer.

Når det blir kjent at Alear lider av hukommelsestap, blir du som spiller informert om de viktigste punktene i backstoryen til spillet. Deriblant blir vi fortalt hvordan innbyggerne i Elyos kalte på Emblems (ulike karakterer fra tidligere spill i Fire Emblem-serien) for å stoppe Fell Dragons erobring.  

Alear, og du som spiller, blir dermed kastet ut på et storstilt eventyr over hele Elyos for å samle disse ringene for å gjenopprette freden enda en gang, og stoppe Fell Dragon fra å gjenoppstå (nesten samme, men likevel så ulikt premiss fra Ringenes Herre om å ødelegge Herskerringen for å stanse Sauron, men igjen, detaljer).

En av mange karakterer man kan påkalle. (Skjermdump: Agnar Haugbjørg Haugen)

Det bunnsolide samlealbumet

Så hva tanker kan en danne seg om spillet? Vel, det er mye ved spillet som er såpass bunnsolid at selv titanen Atlas begynner å skjelve i knærne.

Først og fremst får konseptet bak Emblem Rings toppkarakter for hvordan de lar spilleren påkalle og gjenoppleve favorittkarakterene sine fra tidligere spill i serien. Det er ikke langt fra sannheten at det kom inn en naboklage for «for mye støy sent på kvelden/natten» da jeg startet spillet og fikk se et knippe av karakterene som utviklerne i Intelligent Systems og Nintendo har funnet fram igjen. Og med tanke på at det kommer flere i senere DLC-er, så er det bare på sin plass å kalle spillet for et bunnsolid samlealbum; et godt navn for spillet hadde vert Fire Emblem Greatest Hits, noe jeg personlig står innenfor, grunnet et hav av – du gjettet rett – Detaljer!

Om noe mindre imponerende enn Fire Emblem Greatest Hits, og kanskje til og med bare egen personlig preferanse, så er selve sekvensen når du får en critical hit på motstanderen gjort mye bedre og mer dynamisk enn den var i forrige hovedtittel i serien, Fire Emblem Three Houses. Selv om jeg elsket det spillet – og det er fortsatt det beste spillet jeg har spilt fra 2019 – så kan ikke de 5-10 sekundene måle seg med Fire Emblem Engage. Selv om karakteranimasjonen er den samme som går igjen, da med litt vel kleine replikker, så sitter du fortsatt og jubler like mye hver gang den kommer. Som Thomas Felberg pleier å si i Tidsbonanza «Det er HOT! HOT! HOT!»

Det bunnsolide samlealbumet, men …

Personlig skulle jeg ha ønsket at Fire Emblem Engage hadde levd opp til samme forventing jeg hadde til den forrige hovedtittelen i Fire Emblem-serien. Det føles og ser mer flatt ut enn sin forgjenger, ironisk nok da dette er et mye skarpere og mer fargerikt spill enn Fire Emblem Three Houses.

En sammenligning av de to siste spillene: FE Engage til venstre, FE Three Houses til høyre (skjermdump: Agnar Haugbjørg Haugen

Dialogene er og så middelmådig og klein på engelsk at spillet kjemper om prisen for mest «middle of the road» dialog sammen med Forspoken. Jeg anbefaler å skru på japansk tale med engelsk tekst, da det føles mer ekte ut i måten karakterene kommuniserer med hverandre på.

Et spill som engasjerer spillelysten

Om du er fan av Fire Emblem-spillene, så er det en selvfølge at du burde prøve ut dette spillet. Veteraner kan mimre over tidligere favorittkarakterer fra en over 30 år gammel spillserie, mens nyere fans får muligheten til å bli bedre kjent med den. Og selv om det ikke når helt opp for undertegnede som Fire Emblem Three Houses gjorde, så vil det definitivt vokse ved en ny gjennomspilling; du som leser vet sikkert allerede svaret på det da, men…jah. Detaljer.

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler