Gamestop takker for seg i Norden (Kilde: Wikimedia Commons)

Det fysiske spillmediets undergang

Spillene følger i musikk og filmbransjens fotspor

Det var dømt til å skje, og uunngåelig. Gamestop legger ned alle butikkene sine i Norden. Platekompaniet har kun tre butikker igjen i Norge, og butikken Game forsvant for flere år siden. Den fysiske spillverdenen dør sakte, men sikkert ut.

En svunnen tid

Kan du huske den tiden hvor du gikk og speidet i butikkhyllene etter nye og interessante titler? I Gamestops hyller fulle av både nye og brukte titler til gamle og nye konsoller kunne jeg stå lenge og kikke. Se på baksiden av spillet, se bilder og lese synopsisen. Slik er det dessverre ikke lengre.

Det er få ting som er så deilig som å komme hjem med et flunkende nytt spill. Eimen av plast i det du åpner coveret, tar ut discen og mater den inn i spillkonsollen. Rett og slett en pirrende opplevelse.

Nå til dags derimot, er alt bare et tastetrykk unna. Man kan gå rett inn på det digitale markedet av spill, se trailere, lese anmeldelser, for så å trykke «kjøp nå». Lettvint og raskt.

Dagene hvor vi stod i kø foran kassen for å sikre oss nylanseringen ved midnatt er også talte. Nå venter vi på at klokken slår midnatt og kan kaste oss over kontrollen som sultne gribber, ettersom vi har mulighet til å installere det på forhånd slik at vi kan starte med en gang tiden er der.

Har vi gamere blitt en gjeng late og slappe, bortskjemte drittunger, som vil ha alt så kjapt som mulig, og helst uten å løfte en finger for det? Det ser sånn ut. Hvorfor skal vi reise oss opp fra den svette, klissete gamingstolen og børste av oss gårsdagens potetgull fra klærne, bare for å gå ut og bli dømt nord og ned av omverden? Vi må liksom ta på oss bukser for å gå ut og kjøpe spill. Nei, vet du hva, det er alt for mye styr. Vi vil at spillene skal komme til oss og være tilgjengelig med kun et tastetrykk, slik at vi slipper å bevege oss ut i den fæle og gufne verden.

 

Digitale butikker som f.eks Nintendo Eshop har overtatt spillmarkedet (Kilde: Nintendo)

Billigere fysisk?

Nå høres jeg nok ut som en sint gammel mann som synes at dagens ungdom er late, og at alt var bedre før i tiden. Sint og gammel er jeg muligens, men ting var ikke bedre før. Tvert imot.

Disse digitale spillmarkedene som f.eks Playstation Store, Nintendo Eshop og Steam gjør det ikke bare lettere for oss forbrukere å kjøpe spill, men også lettere for små indieselskaper å få ugitt spillene sine. Selskapene kan kutte mellommannen som er utgiverne, og dermed kan de få spillene sine ut på markedet mye raskere og enklere.

Den digitaliserte fremtiden er lettere og bedre for både hylleplass og miljøet. Fysiske spill er plast på plast. Lite bærekraftig med andre ord. Det er også som oftest billigere å kjøpe spill digitalt.

Fysiske spill tar mye plass, og er lite bærekraftig (Foto: Johannes Optun)

Og da sier jeg som oftest. For det er ikke alltid. Store utgivelser koster gjerne 699 på de digitale plattformene. I butikk kan man ofte finne dem til 499 eller 599. Dette er grunnen til at jeg fremdeles er en av de som kjøper spill fysisk. Det er rett og slett billigere. På et stramt studentbudsjett velger jeg selvsagt det billigste alternativet. Hvorfor det koster mindre for å få spillet i et fysisk format har jeg vansker med å forstå.

Men om det lønner seg å kjøpe spillet på de digitale plattformene kjøper jeg selvsagt der. Selv om jeg er en samler og foretrekker å ha spillene mine fysisk, må jeg innrømme at jeg også har begynt å bevege meg mot en mer digitalisert hverdag og handel.

I filmen og musikkens fotspor

Mediene har forandret seg raskt og brutalt de siste 10-15 årene. Streaming og digitale kjøp har tatt over musikkmarkedet og filmbransjen. Salget av fysiske kopier av nye filmer og album har stupt. Den store giganten Platekompaniet står igjen med kun tre butikker igjen i Norge. Tidene forandrer seg. Og nå er det altså spillindustriens tur til å digitaliseres.

Streaming og abonneringsstjenester på spill er også på full frammarsj. Tjenester som Xbox Game Pass, EA Access og PlayStation Now gir oss tilgang til et stort bibliotek av spill for en liten sum i måneden. Til og med Google har kastet seg på strømmebølgen med Google Stadia, til varierende resultat.

Spillsamleren i meg er nødt til å krype til korset og innrømme slik. Markedet forandres. Fremtiden er digital.

Playstation Now lar deg strømme og laste ned tusenvis av titler til både konsoll og PC (Kilde: Playstation)

Takk og farvel

Nå tar vi altså farvel med vår kjære GameStop og de andre fysiske spillbutikkene. Dere har tappet lommebøkene våre i mange år og gitt oss flere flotte minner, der vi rev med oss den nyeste utgivelsen fra butikkhyllene og gikk fornøyd hjem. Deres tid er dessverre omme. La oss alle ta en Monster-energidrikk til ære for våre falne venner. Dere vil for alltid være med oss.

 

Siste podcaster

  • Hardcore - Bethesda og annet grums
    I ukens sending har Petter og Johannes fått med seg Magnus som vikar i studio. På plakaten i dag går vi litt i dybden på Bethesda og deres fall fra storheten. I tillegg snakker vi om remakes og remasters, samt den døde og begravede Xbox Kinect.
  • Hardcore - Gladvold
    Denne uken har Johannes besøkt et lite spillselskap ved navn Krillbite for å se hva som skjer bak scenene, vi snakker om hvordan alle koblingene mellom spill og vold er mindre farlig enn folk skal ha det til og ikke minst spekulerer vi litt om hvorfor retrospill har så høy popularitetsstatus.
  • Hardcore: Patenter og Hackere
    Ny uke, ny Hardcore! Denne uken tar vi for Sonys nye patent for verdensherredømme, vi diskuterer hacking og hvordan det er knyttet opp mot gaming og vi prøver å sette ord på de mest alvorlige problemene vi har i livene våre som gamere.
  • Hardcore: Sonic og slåssing
    Ny uke, ny Hardcore. Denne uken tar vi for oss Sonic sin suksess i kinosalene med hjelp fra Michael fra Kinosyndromet. vi tar et rolig tilbakeblikk på flashspillene fra vår barndom og vi prøver å komme til en konklusjon om hva som egentlig gjør "combat" bra i spill
  • Hardcore: spillutvikling og dårlig vær
    I ukas sending er Petter, Mathias og Marius i studio. Gutta snakker om utviklingen av Horizon: Zero Dawn og evolusjonen av Guerilla Games. Marius og Mathias er uenige om Nintendo og Blizzard er i hardt vær.
  • Hardcore - En religiøs og musikalsk aften
    I ukens sending er det Mathias, Martin og Johannes som er i studio. Gutta diskuterer spillmusikk og tar opp sine personlige favoritter. Martin trer inn i rollen som hobbyteolog og diskuterer bruken av religion i rollespill. Film og adaptasjoner av spill er også et aktuelt tema om dagen og vi konverserer om hvorfor adaptasjonene sjelden fungerer, og prøver å finne en oppskrift på hvordan det skal fikses.
 

Hardcore

Uortodoks og kompromissløst spillpodcast om konsoll- og PC-gaming hver tirsdag kl 11:00. Anmeldelser, reportasjer, tilbakeblikk og gjester fra spillindustrien.

Send

Your email address will not be published. Required fields are marked *