Anmeldelse: Destiny 2

Originale Destiny kom ut i 2014. Etter en lang periode med spill i Halo-serien, ville spillutviklerne hos Bungie prøve seg på noe originalt og nytt. Destiny skulle være et førstepersons skytespill med rollespill og mmo (massive multiplayer online) elementer. Man kan trygt si det var ambisiøst. Destiny fikk en lojal fanbase, men det traff ikke spikeren slik Bungie eller fansen hadde ønsket. Manglende historie, lite verdensbygging, mangel på spillermotivasjon og grinding er blant flere av problemene originale Destiny hadde. 3 år senere har vi Destiny 2. Har Bungie endelig gitt oss spillopplevelsen vi lengtet etter i originalen?

Med ditt personlige romskip reiser du rundt i galaksen (screenshot: Håkon Øren)

Skjebnehistorie

Du er en guardian. Soldater som tjener «the Traveler», en diger magisk kule som henger over den siste byen på en døende jord. The Traveler har gitt soldatene utrolige evner og muligheten til å oppstå fra de døde, type Jedi med plot rustning. Den magiske kulen har også endret på galaksen vår. Planeter som ikke før var beboelige har nå liv og flere raser lever sammen i skyggen av the Traveler. Denne makten har ikke bare skapt fred og velvære, for noen vil misbruke den til deres formål. En av disse er Dominus Ghaul. Lederen av en armada med krigerrasen Cabal kjent som the Red Legion.

Originalen nailet designet på omgivelser, karakterer og fiender, men mangel på en involverende historie holdt det tilbake. Jeg kan trygt si at Destiny 2 har en engasjerende historie. Den er på ingen måte original eller dyp, men den har nydelige filmsekvenser med interessante karakterer og en skurk med reelle motivasjoner. Jeg understreker filmatisk og involverende. Under flere anledninger skjer det store verdenstruende hendelser i kampanjen. Under to av disse hendelsene ble “guardian” basen angrepet, så selvfølgelig gir det mening at flere guardians var tilstede. I hvilket som helst annet spill hadde dette vært computer styrte karakterer, men her kjemper jeg skulder til skulder med andre spillere som tilfeldigvis gjennomfører samme sekvens. Det er involverende og får deg til å føle deg som en del av dette universet. Historiens tilstedeværelse er en stor oppgradering fra originalen som tvang deg til å finne ut spillet historie fra Bungie sine nettsider. Dette var derimot veldig omfattende og jeg skulle gjerne hatt det i dette spillet sammen med historien. Alle de ulike rasene du kjemper mot går på en måte under samme kategori siden vi ikke vet noe om bakgrunnen deres, spesielt hvis man ikke har spilt originalen. Jeg følte også de hadde en mer unik tilstedeværelse i det forrige spillet.

Få nye våpen og rustninger for å bekjempe vanskeligere fiender (foto: Håkon Øren)
Få nye våpen og rustninger for å bekjempe vanskeligere fiender (Screenshot: Håkon Øren)

LOOT!

Destiny 2 er et online shooter med rollespill og mmo elementer. Som de fleste rollespill har man klasser i Destiny. Titan for de som vil være en gående tanks som gir mye skade og tåler mye, Warlock for dem som ønsker å skape kaos med magiske evner eller Hunter som dreper fiendene sine raskt og smidig. Hver av disse klassene har tre underklasser, som igjen har to underklasser. Dette vil si at du har en enda større variasjon i spillestil enn man hadde i originalen. Destiny 2 handler enkelt sagt om loot. Utstyr og våpen for å bli sterkere, bli sterkere for å drepe sterke fiender, repeat. Dette måles i et separat «power» nivå. Disse mekanikkene er en formel som lett kan skape et labert spill, men Destiny 2 har to faktorer som jeg mener gjør spillet vellykket; Spillermotivasjon og spillopplevelse. I Destiny 2 er det ufattelig mye å gjøre. Tidlig i spillet har du hovedhistorien og sideeventyr. Som alt i Destiny 2 er dette filmatisk og storslått, men det er ikke før du er i level 20 spillet virkelig begynner. Du er nå i endgame. Her kan du gjøre en haug med utfordringer og aktiviteter. Hver eneste planet har nå grunner for utforskelse, små minioppdrag i patruljer, public events som er spennende oppdrag du må samarbeide med medspillerne dine for å gjennomføre og utfordringer man får av npc’er.

Med ditt "fireteam" kan du utføre vanskeligere raids for større belønning. (foto: Bungie pressefoto)
Med ditt “fireteam” kan du utføre vanskeligere raids for større belønning. (foto: Bungie pressefoto)

Å spille Destiny 2 alene er noe man lett kan gjøre med en fantastisk spillopplevelse, men spillet er laget for å danne et såkalt fireteam. Laget ditt kan hoppe inn i crucible og kjempe mot andre spillere, eller utføre strikes. Strikes er et eget oppdrag med en boss man må bekjempe på slutten. Fiendene er som regel enda sterkere og belønningene enda bedre. Som det blir sagt i spillet, high risk high reward. Dette er hva jeg mener med motivasjon. Destiny 2 er ikke redd for å belønne spillerne sine. Man kan kanskje kalle dette grinding, men det føles ikke slik. For Destiny 2 sitt gameplay er en fryd å spille gjennom. Jeg vil bruke de nye våpnene mine til å drepe hundrevis av fiender. Jeg vil skaffe meg den nye hjelmen jeg lenge har søkt. Skytingen, evnene du har som din valgte klasse, oppdragene, alt er bare rett og slett gøy å spille. At jeg får loot av å gjøre det er bare en bonus. Dette er et spill der du aldri går tom for ting du har lyst til å gjøre.

Destiny 2 har en fantastisk skytefølelse(foto: Håkon Øren)
Destiny 2 har en fantastisk skytefølelse(Screenshot: Håkon Øren)

En utenomjordisk verden i lyd og bilde

Grafisk sett er Destiny 2 meget godt laget. Nei det er kanskje ikke det mest grafisk imponerende spillet der ute, men det kjører som en drøm på konsoll. Spillet har ikke en bildeoppdatering på 60, men den holder en stabil 30, noe som ikke er en selvfølge i dagens tredjepartsutviklede spill. En av tingene Bungie nailer er designet på omgivelser. I Destiny 2 har du en rekke planeter du kan besøke og alle har sitt unike design. Du trenger aldri gjette hvor du befinner deg. Banene er åpne og motiverer deg til å utforske. Ikke bare grunnet de spennende omgivelsene, men også hva man kan finne i bortgjemte huler og ruiner. Her kan du finne alle events som tidligere nevnt, men også mini dungeons og region kister som gir deg nytt utstyr og «commendations” som du kan bruke til å låse opp legendarisk utstyr fra regionens oppdragsgiver.

Destiny 2 har et spennende design, men de gjør også en god jobb med lyden. Å skyte ned fiendene dine har aldri vært så tilfredsstillende, spesielt med power-våpen som shotgun og missilskyteren. Universet i Destiny 2 har ikke bare et utenomjordisk utseende, men lyden følger også den ruten. Stemmeskuepillet er på toppen med kjente navn som Nolan North og Nathan Fillion. Dette er også en faktor som gjør verdenen så mye mer fascinerende, siden man tror på skuespillet utført bak karakterene. Det jeg vil understreke med lyden er det nydelige lydsporet. Dette er noe av det beste jeg har hørt på år. Det er et variert og modig lydspor komponert av Michael Salvatori, Skye Lewin og C.Paul Johnson. Dette føles som Destiny, men med modige nye toner. Lydsporet kan defineres som en god sequel. Det føles som det samme, men nytt. Gjør deg selv en tjeneste og søk opp melodiene fra spillet som heter «the farm» og «the journey». Spillet og lydsporet går hånd i hånd og definerer den fantastiske tonen som er i dette universet.

Npc'er vil belønne deg med "legendariske" våpen og rustninger. (foto: Håkon Øren)
Npc’er vil belønne deg med “legendariske” våpen og rustninger. (Screenshot: Håkon Øren)

Konkluderende tanker

Destiny 2 er et av de få spillene jeg tenker på når jeg ikke spiller det. Det er en avhengighetsskapende fryd å spille gjennom. Spillmekanikkene, universet, stemningen og ikke minst lootet gjør dette til en fantastisk pakke. Jeg virkelig forguder dette spillet. Hvis du hatet originalen er kanskje dette ikke noe for deg, men hvis du likte Destiny for hva det var eller så potensialet i ideéne det la fram så garanterer jeg at du vil elske Destiny 2. Dette er spillet vi skulle fått for 3 år siden. Nå, hvis du kan ha meg unnskyldt, så har jeg Destiny 2 som venter!

Destiny 2 er nå ute til Playstation 4 og Xbox One. PC versjonen blir sluppet 24.Oktober.