Prøvekaniner for banebrytende læringsverktøy

This content has been archived. It may no longer be relevant

Ved første øyekast kan programmet ligne Google. JUICE, eller JoUrnalIst Creative Engine, er imidlertid designet for å hjelpe deg med å tenke nytt i journalistisk arbeid. Professor i digital kreativitet på City University of London, Neil Maiden, er en av skaperne bak verktøyet, som er en utvidelse av Google docs. Han forklarer hvordan det skiller seg ut fra andre søkemotorer:

– I motsetning til Google, som gir deg direkte informasjonen om det du har søkt på, gir verktøyet deg kreative ideer som på én måte ligner, men som er annerledes enn det du allerede har bedt om.

Bygget på journalistiske strategier

Verktøyet tar utgangspunkt i seks journalistiske strategier. For å kartlegge disse, spurte JUICE-teamet erfarne journalister hvordan de ser etter nye vinklinger på saker.

– Vi skrev ned hva de svarte, og gjorde det om til softwarekoder. Når mindre erfarne journalister bruker verktøyet, vil de bli guidet av den usynlige hånden til de erfarne journalistene, forteller Maiden.

Hør Neil Maiden snakke om JUICE og kreativ tenkning her:

Prøvekaniner fra UiB

Førsteårsstudentene i journalistikk ved Universitetet i Bergen, var de første utenfor JUICE-teamet som fikk teste prototypen. Leder for journalistikkprogrammet ved UiB, Astrid Gynnild, trekker frem viktigheten av at studiet følger den digitale utviklingen.

– Målet med journalistikkstudiet vårt er jo å være helt i front av nye ting som skjer. Og her profiterte vi på et forskningssamarbeid vi holder på å innlede med City University i London. Studentene profiterer på å bli kjent med nye teknologier i utdanningen. Det å kunne bruke slike verktøy både kritisk og kreativt vil være en styrke når de skal søke seg jobb, sier hun.

Vanskelig å omstille seg

Emma Aldal Sætre er en av studentene som har testet det kreative verktøyet. Hun syns det var vanskelig å løsrive seg fra måten man bruker Google.

– Det er interessant å se hvor annerledes JUICE-verktøyet fungerer enn andre søkemotorer man tidligere har sett. Jeg opplevde at det kan være en utfordring å se mulighetene ved JUICE-verktøyet i starten fordi man er låst til slik man forventer at en søkemotor skal fungere, forteller hun.

Nå ser hun likevel frem til å bli bedre kjent med verktøyet, som hun tror journalister kan dra mye nytte av, dersom de lærer seg å bruke det riktig.

– Jeg synes det er utrolig flott at vi får muligheten til å prøve ut verktøyet. I jobben som journalist er man hele tiden avhengig av å være kreativ, og å få et hjelpemiddel som kan bidra til å tenke nytt og annerledes er helt supert.

Oppfordrer interesserte til å ta kontakt

Maiden argumenterer for at de fleste jobber kan dra nytte av bedre systematisering og effektivisering av kreativitet. Han håper JUICE-verktøyet kan bidra til at man forstår journalistikk og journalistisk arbeid på en ny måte. Nylig fikk skaperne et nytt tilskudd på 50 000 euro som de skal bruke til å utvikle verktøyet yttligere i 2016. I tillegg har teamet opprettet et forum, hvor brukere kan bidra i utviklingen ved å komme med ideer og spørsmål.

– Vi må takke Google Europe for at dette ble mulig. Hvis journalistikkstudenter i Bergen vil leke seg med verktøyet, oppfordrer jeg dem til å gi oss beskjed, så hjelper vi dem med å komme i gang, sier han.

Siste podcaster

  • Nyhetsuka 03.05.2019.
    I denne vekas utgåve av Nyhetsuka får du høyre om at universitetsstyret valde å nedstemme forslaget om bøtelegging av forsinka sensur, dei nyleg offentleggjorte søkartala til UiB for neste skuleår, og debatt om korvidt utveksling burde vere obligatorisk eller ikkje. I studio: Kristin Aakvaag og Stine-Sofie Rivedal.

Anbefalte artikler