(skjermdump: Agnar Haugbjørg Haugen)
Tekst: Agnar Haugbjørg Haugen
Til å være en stor tilhenger av lystige spill som Rhythm Sprout, Stardew Valley, og It Takes Two (bare for å nevne noen), så er jeg en minst like stor tilhenger av alt som er dystert, pessimistisk og kynisk. Om det sier mer om meg enn jeg liker å innrømme får vi bare spekulere. Jeg som person er ikke i hovedfokus.
Uansett hva det er, så fikk det meg til å spille gjennom The Wolf Among Us fra 2013. Sant nok har jeg spilt gjennom deler av det før, men sist jeg spilte det var også i 2013.
Derfor var det et bisart innfall av meg å grave det fram igjen for litt siden, mens jeg lå langstrakt på gulvet foran radiatoren med sykdom i ny leilighet; du vet du er dausjuk når det å ligge på et hardt gulv er mer komfortabelt enn en førsteklasses kontinentalseng, men igjen – jeg er ikke i fokus her. Nok om det, la oss komme i gang med selve spillet. Hvorfor tok jeg meg tiden til å spille gjennom det på nytt?
Velkommen til Fabletown
The Wolf Among Us er et interaktivt historiespill, der valgene du tar får konsekvenser for hvordan historien utfolder seg. Skaperen av spillet er ingen ringere enn Telltale Games (bedre kjent for spillserien The Walking Dead), og er basert på en tegneserie av Bill Willingham kalt Fables, utgitt av DC Vetrigo.
Selve historien i spillet ble i sin tid utgitt som fem episoder jevnlig fra oktober 2013 til juli 2014. Her følger du karakteren Bigby Wolf og andre karakterer fra kjente eventyr, folke, og myter verden over i Fabletown, et fiktivt og dystert samfunn i nåtidens New York.
Som Bigby Wolf – også kjent som den Store Slemme Ulven fra ulike eventyr – er du sheriff i Fabletown. Som sheriff er din oppgave å holde lov og orden i dette dystre samfunnet, samtidig som at du fortsatt har et rykte på deg som den Slemme Ulven med et kynisk syn på syn på samfunnet rundt seg
Gjennom spillet er din hovedoppgave å oppklare hvem som står bak et sett med bestialske mord utøvd mot to av Fabletown mer laverestile borgere. Gjennom dine valg blir du ført videre nedover en spiral av ubehagelige oppdagelser, alt for å komme til roten av ikke bare mordene, men også sentrum av den kriminelle underverdenen. Hvem kan du egentlig stole på, og ikke mist: kan du stole på deg selv, eller oppdager du uante og mørkere sider av deg selv?
Det ubehagelige som treffer rett hjem
Ja, nå lurer du nok på hva jeg mener. Hvorfor skal et ubehag treffe rett hjem? La meg forklare
Spillet er ikke et hyggelig spill. Blant drap, urett og moralske dilemmaer (bare for å nevne noen aspekter), så er det en bunnsolid historie som bunner i alt jeg liker. Kynisme? Om ikke Bigby Wolf er et godt nok eksempel, da bør du sette deg ned og lese om karakteren og spille gjennom spillet. Ambiguøse karakterer drevet fem av egne mål og fantasier? Det er ubehagelig mange av dem, på godt og vondt. Moralske og etiske dilemmaer som tvinger frem spørsmål om du er en god eller dårlig person? Ding ding ding, tre på rad!
Likevel er det noen lyspunkt som gjør at du ikke gir opp håpet om en bedre hverdag. Tidlig i spillet blir du fortalt at du ikke er så ond og skummel som folk vil ha det til, noe som blir en gjenganger gjennom spillet. Og det gjør noe med deg som person. Du begynner å se små glimt av håp om et bedre liv, men bare du kan ta det valget.
Jeg er fortsatt ikke overbevist om at jeg fikk det som blir sett på som «den gode slutten», men jeg er likevel fornøyd med hvordan valgene mine formet historien. Uansett hva du gjør, finner du ut hvem som står bak all elendigheten som har preget Fabletown i en årrekke. Eneste kritikken jeg har til slutten er det avslutter med en cliffhanger. HVORFOR GJØR DU DETTE MOT MEG, TELLTALE???
Den forventede oppfølger, eller …?
Det er en grunn til at spillet avsluttet med en cliffhanger. I en årrekke har fans hørt det suse fra sivet om en oppfølger som etter planen – hvis alt går som planlagt – blir lansert en gang dette året. Personlig ønsker jeg at det skjer, men med tanke på Telltale sin historikk med konkurser og gjenoppstandelser, så er det en stemme i meg som sier «ikke forvent noe». Og det er litt trist, siden det har blitt et av mine favorittspill gjennom tidene, noe jeg ikke så for meg at ville skje.
En avslutning?
En kan si mye om The Wolf Among Us. Var det sykdom som overskygget min dømmekraft? Kan man stole på Telltale og deres ord om en lansering av oppfølgeren i løpet av 2024? Eller vil min historie fra spillet for alltid være åpen for egen tolkning. Jeg skulle gjerne likt å svare på disse spørsmålene for deg som leser, i stedet for å avslutte på en minst like irriterende cliffhanger som spillet, men som jeg allerede har sagt – fokuset er ikke på meg.