En glemt helt returnerer (Pressebilde: Activision)

Et verdig comeback

Crash Bandicoot har endelig fått en oppfølger på nivå med originaltrilogien

Crash Bandicoot-serien har en turbulent fortid. Etter de tre første spillene på den originale PlayStation, skiftet serien gjentatte ganger utviklere og utgivere hvorav ingen av spillene kunne måles med originalene. I 2017 fikk vi en fantastisk oppgradert samlepakke av de tre første spillene i N Sane-trilogien, som førte til at Crash Bandicoot endelig var relevant igjen i gamingverdenen. Nå er Crash endelig tilbake i et forrykende nytt spill i hovedserien, Crash Bandicoot 4: It’s About Time.

Direkte oppfølger

Utviklerne Toys for Bob, som tidligere har stått bak Skylanders og Spyro: Reignited Trilogy, har valgt å stryke alle Crash-spillene etter 1998 fra kontinuiteten, og laget en direkte oppfølger til Crash Bandicoot 3: Warped. Ved hjelp av Uka Ukas krefter til å åpne rifter i tid og rom, klarer slemmingene Neo Cortex og N. Tropy å rømme etter å ha vært bak lås og slå. N. Tropy bruker ikke lang tid på å komme tilbake til sine onde røtter, og lager en maskin til å åpne enda flere rifter i dimensjonene i et forsøk på verdensherredømme.

Nok en gang må Crash Bandicoot redde dagen. Ikke alene derimot, for på laget har han et knippe venner som hjelper han på veien for å stoppe N. Tropy og Cortex. Crash og vennene må traversere gjennom tid og dimensjoner. Gjennom dimensjonshoppingen må Crash også finne fire kvantemasker, som er vokterne av tid og rom. Uten disse vil ikke riftene lukkes.

Crash må samle kvantemasker for å stoppe N.Tropy (Bilde: Activision)

Fremdeles utfordrende

Den gode gamle Crash er tilbake i all sin prakt, men har lært seg noen nye ferdigheter siden sist. Crash kan nå slenge seg i lianer, løpe på vegger og skli på rekkverk. De nye kvantemaskene kan også gi Crash ulike ferdigheter, på bestemte plattformingsegmenter i banene. En av maskene kan f.eks. sakke ned tiden, mens en annen maske snur opp ned på tyngdekraften. Disse nye ferdighetene er et velkomment tilskudd i Crash seriens morsomme, men utfordrende, plattforming. I kjent stil er Crash Bandicoot 4: It’s About Time til tider veldig vanskelig og utfordrende, men føles sjelden urettferdig.

Crash har tilegnet seg nye ferdigheter (Bilde: Activision)

De nye verdenene man besøker i spillet er både visuelt vakre og varierte. Her traverserer man gjennom blant annet en Mad Max-lignende dystopisk verden, en piratverden og en dinosaurverden. Akkompagnert med stemningssettende musikk er det en fryd for både øyne og ører å hoppe og snurre seg igjennom verdenene.

Selve historien vil ta deg rundt 9-10 timer å fullføre, men er du en av de som gjerne vil fullføre alt spillet har å by på er det mye for deg her. Hver bane har flere edelstener å samle, som man igjen kan bruke til å låse opp nye kostymer til Crash og søsteren Coco. Spillet byr også på en del utfordrende ekstrabaner og utfordringer for de ekstra hardhudede spillerne som ikke skremmes av vanskelighetsgrad og frustrasjon.

Konklusjon

Crash Bandicoot 4: It’s About Time føles som en direkte videreføring av den originale trilogien på PS1. Utviklerne i Toys for Bob har videreført alt som var bra med de forrige spillene, og introdusert nye elementer som føles som en naturlig progresjon i serien. For meg som har et nært og kjært forhold til Crash Bandicoot-serien er det nok en god del nostalgi som prater nå som vi endelig har fått en god oppfølger til serien, men jeg vil likevel påstå at dette er et godt spill for nykommere til serien også. Med sin herlige artistiske stil, kreative og varierte baner, fargerike rollegalleri og underholdende gameplay er dette et spill enhver tilhenger av plattformsjangeren bør unne seg å sjekke ut. En av våre bortkomne spillhelter har endelig fått oppfølgeren han fortjener.

Smil, du har fått et bra spill (Bilde: Activsion)

 

Siste podcaster

  • Hardcore - Spillvold til besvær
    Johannes, Marius og Martin er dagens gladgutter i studio. Johannes feirer sitt 4 års-jubileum med Nintendo Switch, spillvold diskuteres for ente gang og Marius belærer oss om teknologi og kunstig intelligens.
  • Spillhavarikommisjonen #1 - Anthem (2019)
    Første episode av vår nye serie! I Spillhavarikommisjonen skal vi ta for oss de største floppene, brannene og havariene i spillindustrien. I første episode dekker Marius, Johannes og Petter spillet Anthem fra 2019.
  • Hardcore - Kjip spillprodusering
    Etter en måneds hiatus er Martin, Petter og Johannes endelig tilbake i studio (fysisk!) - denne uken går vi gjennom en stor variasjon av kjipe spillutviklingshendelser, som blant annet ny info rundt hva som egentlig gikk feil med Stadia og kansellerte spill som vi vet litt for mye om og savner kjært.
  • Spillåret 2021
    Endelig er Petter, Johannes og Marius tilbake i studio! Vi tar for oss den trøblete lanseringen til Cyberpunk 2077, og ser framover mot spillåret 2021. Petter benytter også muligheten til å ha en leksjon i den såkalte gacha-mobilspillkategorien.
  • Hardcore - PS5-spesial
    Denne uken serverer Hardcore en liten spesialsending, der vi har samlet de gøyeste samtalene fra semesteret om den nye konsollgenerasjonen for å feire at de de endelig er ute blant folket! Hør Marius, Petter og Johannes gutta snakke om når de først ble annonsert, hvor katastrofalt vanskelig det har vært å få tak i de, og sist men ikke minst Johannes endelig få snakke om hvordan det er å eie en.
  • Vikinger, tilgjengelighet og gode spill
    I ukens sending forteller Marius om hans kjærlighetsrelasjon med Assasins Creed Valhalla og gutta snakker om brukertilgjengelighet for videospill. Martin er på tynn is i diskusjon om forrige konsollgenerasjons beste spill, og Johannes sørger for å sette han godt på plass

 

 

Hardcore

Uortodoks og kompromissløst spillpodcast om konsoll- og PC-gaming hver tirsdag kl 11:00. Anmeldelser, reportasjer, tilbakeblikk og gjester fra spillindustrien.

Send

Your email address will not be published. Required fields are marked *