Et verdig comeback

Crash Bandicoot-serien har en turbulent fortid. Etter de tre første spillene på den originale PlayStation, skiftet serien gjentatte ganger utviklere og utgivere hvorav ingen av spillene kunne måles med originalene. I 2017 fikk vi en fantastisk oppgradert samlepakke av de tre første spillene i N Sane-trilogien, som førte til at Crash Bandicoot endelig var relevant igjen i gamingverdenen. Nå er Crash endelig tilbake i et forrykende nytt spill i hovedserien, Crash Bandicoot 4: It’s About Time.

Direkte oppfølger

Utviklerne Toys for Bob, som tidligere har stått bak Skylanders og Spyro: Reignited Trilogy, har valgt å stryke alle Crash-spillene etter 1998 fra kontinuiteten, og laget en direkte oppfølger til Crash Bandicoot 3: Warped. Ved hjelp av Uka Ukas krefter til å åpne rifter i tid og rom, klarer slemmingene Neo Cortex og N. Tropy å rømme etter å ha vært bak lås og slå. N. Tropy bruker ikke lang tid på å komme tilbake til sine onde røtter, og lager en maskin til å åpne enda flere rifter i dimensjonene i et forsøk på verdensherredømme.

Nok en gang må Crash Bandicoot redde dagen. Ikke alene derimot, for på laget har han et knippe venner som hjelper han på veien for å stoppe N. Tropy og Cortex. Crash og vennene må traversere gjennom tid og dimensjoner. Gjennom dimensjonshoppingen må Crash også finne fire kvantemasker, som er vokterne av tid og rom. Uten disse vil ikke riftene lukkes.

Crash må samle kvantemasker for å stoppe N.Tropy (Bilde: Activision)

Fremdeles utfordrende

Den gode gamle Crash er tilbake i all sin prakt, men har lært seg noen nye ferdigheter siden sist. Crash kan nå slenge seg i lianer, løpe på vegger og skli på rekkverk. De nye kvantemaskene kan også gi Crash ulike ferdigheter, på bestemte plattformingsegmenter i banene. En av maskene kan f.eks. sakke ned tiden, mens en annen maske snur opp ned på tyngdekraften. Disse nye ferdighetene er et velkomment tilskudd i Crash seriens morsomme, men utfordrende, plattforming. I kjent stil er Crash Bandicoot 4: It’s About Time til tider veldig vanskelig og utfordrende, men føles sjelden urettferdig.

Crash har tilegnet seg nye ferdigheter (Bilde: Activision)

De nye verdenene man besøker i spillet er både visuelt vakre og varierte. Her traverserer man gjennom blant annet en Mad Max-lignende dystopisk verden, en piratverden og en dinosaurverden. Akkompagnert med stemningssettende musikk er det en fryd for både øyne og ører å hoppe og snurre seg igjennom verdenene.

Selve historien vil ta deg rundt 9-10 timer å fullføre, men er du en av de som gjerne vil fullføre alt spillet har å by på er det mye for deg her. Hver bane har flere edelstener å samle, som man igjen kan bruke til å låse opp nye kostymer til Crash og søsteren Coco. Spillet byr også på en del utfordrende ekstrabaner og utfordringer for de ekstra hardhudede spillerne som ikke skremmes av vanskelighetsgrad og frustrasjon.

Konklusjon

Crash Bandicoot 4: It’s About Time føles som en direkte videreføring av den originale trilogien på PS1. Utviklerne i Toys for Bob har videreført alt som var bra med de forrige spillene, og introdusert nye elementer som føles som en naturlig progresjon i serien. For meg som har et nært og kjært forhold til Crash Bandicoot-serien er det nok en god del nostalgi som prater nå som vi endelig har fått en god oppfølger til serien, men jeg vil likevel påstå at dette er et godt spill for nykommere til serien også. Med sin herlige artistiske stil, kreative og varierte baner, fargerike rollegalleri og underholdende gameplay er dette et spill enhver tilhenger av plattformsjangeren bør unne seg å sjekke ut. En av våre bortkomne spillhelter har endelig fått oppfølgeren han fortjener.

Smil, du har fått et bra spill (Bilde: Activsion)

 

Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Søksmål, Vårsalg, og Papa's Indieria
    Dedt begynner å bli vår og varmere vær! I den anledningen har Spillmagasinet laget en liste over spill som er på tilbud på Steam (frem til 21. mars, så løp og kjøp). Det blir også satt fokus på fremtiden for emulatorer, samt gravende journalistikk rundt Papa Louie og hans mange spisesteder. I studio: Ole, Benedikte, Og Agnar
  • Spillmagasinet: Hårete Kjærlighet i Fleng, og Blast to the Past
    Ny uke, samme bredde i innhold og moro! Det diskuteres kort om historien til Telltale Games, der noen kanskje har skrevet en liten sak om et av deres mange flotte spill. I tillegg får vi et gjensyn med Dampende Møkk, hvor grensen for hva som er greit og ikke greit i en dating sim blir testet, samt et tilbakeblikk til Team Fortress 2. Med andre ord: For en episode! I studio: Agnar, Benedikte, og Kristian
  • Spillmagasinet: Tears of the Kingdom bonus
    Endelig! Etter det som kjennes ut som en evighet har Agnar og Ole endelig funnet tid til å snakke uhemmet om Legend of Zelda: Tears of the Kingdom i denne bonusepisoden. Advarsel: Spoilers vil forekomme
  • Spillmagasinet: Layoffs, Fredelig bondeliv og Arkader
    I dagens episode snakker gjengen nok en gang om sparking innen spillindustrien. Dette fører til en prat om indiespill og mimring om arkader.
  • Spillmagasinet: Ibelin og Samhold Gjennom Spill
    Spillmagasinet har sett Ibelin, dokumentaren om en gutt med Duchennes muskeldystrofi som knyttet sine sosiale bånd gjennom World of Warcraft. Disse båndene ble bevist i begravelsen hans, da flere av online-vennene hans dukket opp. I sammenheng med dette har vi intervjuet regissør Benjamin Ree, og har en samtale rundt spillverdenens sosiale side. Intromusikk hentet fra Cold_Fire på Pixabay: https://pixabay.com/music/corporate-inspiring-ambient-187870/ I studio: Benedikte, Carl-Eirik og Ole Produsent: Johannes Optun Ansvarlig redaktør: Sofie Larsen Nesdal
  • Spillmagasinet: State of Play, Tvilsomme Oppkjøp og Fremtiden for Mobilspill
    Spillmagasinet fortsetter sitt dypdykk i nyhetsbildet i spillverdenen, og denne gangen står Saudi-Arabia og deres avtaler med Riot og Activision Blizzard for tur. Men forvil ikke! Siste State of Play og mobilspill står også på planen, så her er det noe for enhver. I studio: Agnar; Ole og Benedikte

 

 

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler