Et verdig comeback

Crash Bandicoot-serien har en turbulent fortid. Etter de tre første spillene på den originale PlayStation, skiftet serien gjentatte ganger utviklere og utgivere hvorav ingen av spillene kunne måles med originalene. I 2017 fikk vi en fantastisk oppgradert samlepakke av de tre første spillene i N Sane-trilogien, som førte til at Crash Bandicoot endelig var relevant igjen i gamingverdenen. Nå er Crash endelig tilbake i et forrykende nytt spill i hovedserien, Crash Bandicoot 4: It’s About Time.

Direkte oppfølger

Utviklerne Toys for Bob, som tidligere har stått bak Skylanders og Spyro: Reignited Trilogy, har valgt å stryke alle Crash-spillene etter 1998 fra kontinuiteten, og laget en direkte oppfølger til Crash Bandicoot 3: Warped. Ved hjelp av Uka Ukas krefter til å åpne rifter i tid og rom, klarer slemmingene Neo Cortex og N. Tropy å rømme etter å ha vært bak lås og slå. N. Tropy bruker ikke lang tid på å komme tilbake til sine onde røtter, og lager en maskin til å åpne enda flere rifter i dimensjonene i et forsøk på verdensherredømme.

Nok en gang må Crash Bandicoot redde dagen. Ikke alene derimot, for på laget har han et knippe venner som hjelper han på veien for å stoppe N. Tropy og Cortex. Crash og vennene må traversere gjennom tid og dimensjoner. Gjennom dimensjonshoppingen må Crash også finne fire kvantemasker, som er vokterne av tid og rom. Uten disse vil ikke riftene lukkes.

Crash må samle kvantemasker for å stoppe N.Tropy (Bilde: Activision)

Fremdeles utfordrende

Den gode gamle Crash er tilbake i all sin prakt, men har lært seg noen nye ferdigheter siden sist. Crash kan nå slenge seg i lianer, løpe på vegger og skli på rekkverk. De nye kvantemaskene kan også gi Crash ulike ferdigheter, på bestemte plattformingsegmenter i banene. En av maskene kan f.eks. sakke ned tiden, mens en annen maske snur opp ned på tyngdekraften. Disse nye ferdighetene er et velkomment tilskudd i Crash seriens morsomme, men utfordrende, plattforming. I kjent stil er Crash Bandicoot 4: It’s About Time til tider veldig vanskelig og utfordrende, men føles sjelden urettferdig.

Crash har tilegnet seg nye ferdigheter (Bilde: Activision)

De nye verdenene man besøker i spillet er både visuelt vakre og varierte. Her traverserer man gjennom blant annet en Mad Max-lignende dystopisk verden, en piratverden og en dinosaurverden. Akkompagnert med stemningssettende musikk er det en fryd for både øyne og ører å hoppe og snurre seg igjennom verdenene.

Selve historien vil ta deg rundt 9-10 timer å fullføre, men er du en av de som gjerne vil fullføre alt spillet har å by på er det mye for deg her. Hver bane har flere edelstener å samle, som man igjen kan bruke til å låse opp nye kostymer til Crash og søsteren Coco. Spillet byr også på en del utfordrende ekstrabaner og utfordringer for de ekstra hardhudede spillerne som ikke skremmes av vanskelighetsgrad og frustrasjon.

Konklusjon

Crash Bandicoot 4: It’s About Time føles som en direkte videreføring av den originale trilogien på PS1. Utviklerne i Toys for Bob har videreført alt som var bra med de forrige spillene, og introdusert nye elementer som føles som en naturlig progresjon i serien. For meg som har et nært og kjært forhold til Crash Bandicoot-serien er det nok en god del nostalgi som prater nå som vi endelig har fått en god oppfølger til serien, men jeg vil likevel påstå at dette er et godt spill for nykommere til serien også. Med sin herlige artistiske stil, kreative og varierte baner, fargerike rollegalleri og underholdende gameplay er dette et spill enhver tilhenger av plattformsjangeren bør unne seg å sjekke ut. En av våre bortkomne spillhelter har endelig fått oppfølgeren han fortjener.

Smil, du har fått et bra spill (Bilde: Activsion)

 

Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Sesongavslutning
    Det nærmer seg sommer, og for en gangs skyld er hele programmet tilstede! De diskuteres litt om Summer Game Fest og hva vi ser frem til utover sommeren, samt minring og kos i studio. I studio: Agnar, Benedikte, Ole, kristian, Carl-Eirik, og Johannes
  • Spillmagasinet: Gyldne øyeblikk bonus
    Sommeren nærmer seg, og da er det på sin plass å se tilbake på noen av høydepunktene så langt før vi tar en velfortjent sommerferie. Tusen takk til alle som har stått på dette semesteret. Voice over: Agnar I "studio": Agnar, Benedikte, Carl-Eirik, Kristian og Ole
  • Spillmagasinet: Lenge Leve LittleBigPlanet
    Alt som er godt må desverre ta slutt. I dagens utgave ser Spillmagasinet tilbake på LittleBigPlanet i spalten Blat To The Past. Det diskuteres også om hva diverse Star Wars spill i etterkant av den internasjonale Star Wars dagen, samt atter en flopp fra Sony med Helldivers 2. I studio: Agnar og Ole - Med speell gjest: Johannes Optun
  • Spillmagasinet: Utesending fra Spillhuset Bergen
    Lørdag 27. april hadde Vi i Spillmagasinet utesending fra Spillhuset Bergen. Under sendingen ble det snakket om hva våre favorittspill er og hva som skal til for å gjøre et spill til en favoritt, gameshow med ulike og tidvis vanskelige spørsmål, og spill som har fått både serieadaptasjoner og leker laget i etterkant. På scenen: Agnar, Carl-Eirik, og Benedikte. Tusen takk til Spillhuset for at vi fikk være hos dere for denne fantastiske opplevelsen.
  • Spillmagasinet: Kommende Adaptasjoner og Bisarre Fohåndsbestillinger
    Er vi på veg mot en storhetstid for gode filmadaptasjoner av spill, nå som spill begynner å bli mer og mer normalisert som et medium? Og er det verdt å betale nærmere 2000 NOK fo å få tilgang til Star Wars Outlaws 72 timer før alle andre? Store spørsmål som trenger lange svar fra store personligheter i denne ukens episode! I Studio: Benedikte, Kristian, og Agnar
  • Spillmagasinet: 24-timers recap, å gi seg på topp, og nytt indiespill!
    I kjølvannet av Studentradioens 24-timers sending har Spillmagasinet samlet seg i studio, to i full sminke og kjole, for å diskutere spill i kjent stil. Denne uken ser vi tilbake på 24-timers sendingen, diskuterer spill som ga seg på topp mot spill som fortsetter i all evighet, og den nye indiesuksessen Content Warning! I studio: Agnar, Carl-Eirik og Ole

 

 

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler