Et verdig comeback

Crash Bandicoot-serien har en turbulent fortid. Etter de tre første spillene på den originale PlayStation, skiftet serien gjentatte ganger utviklere og utgivere hvorav ingen av spillene kunne måles med originalene. I 2017 fikk vi en fantastisk oppgradert samlepakke av de tre første spillene i N Sane-trilogien, som førte til at Crash Bandicoot endelig var relevant igjen i gamingverdenen. Nå er Crash endelig tilbake i et forrykende nytt spill i hovedserien, Crash Bandicoot 4: It’s About Time.

Direkte oppfølger

Utviklerne Toys for Bob, som tidligere har stått bak Skylanders og Spyro: Reignited Trilogy, har valgt å stryke alle Crash-spillene etter 1998 fra kontinuiteten, og laget en direkte oppfølger til Crash Bandicoot 3: Warped. Ved hjelp av Uka Ukas krefter til å åpne rifter i tid og rom, klarer slemmingene Neo Cortex og N. Tropy å rømme etter å ha vært bak lås og slå. N. Tropy bruker ikke lang tid på å komme tilbake til sine onde røtter, og lager en maskin til å åpne enda flere rifter i dimensjonene i et forsøk på verdensherredømme.

Nok en gang må Crash Bandicoot redde dagen. Ikke alene derimot, for på laget har han et knippe venner som hjelper han på veien for å stoppe N. Tropy og Cortex. Crash og vennene må traversere gjennom tid og dimensjoner. Gjennom dimensjonshoppingen må Crash også finne fire kvantemasker, som er vokterne av tid og rom. Uten disse vil ikke riftene lukkes.

Crash må samle kvantemasker for å stoppe N.Tropy (Bilde: Activision)

Fremdeles utfordrende

Den gode gamle Crash er tilbake i all sin prakt, men har lært seg noen nye ferdigheter siden sist. Crash kan nå slenge seg i lianer, løpe på vegger og skli på rekkverk. De nye kvantemaskene kan også gi Crash ulike ferdigheter, på bestemte plattformingsegmenter i banene. En av maskene kan f.eks. sakke ned tiden, mens en annen maske snur opp ned på tyngdekraften. Disse nye ferdighetene er et velkomment tilskudd i Crash seriens morsomme, men utfordrende, plattforming. I kjent stil er Crash Bandicoot 4: It’s About Time til tider veldig vanskelig og utfordrende, men føles sjelden urettferdig.

Crash har tilegnet seg nye ferdigheter (Bilde: Activision)

De nye verdenene man besøker i spillet er både visuelt vakre og varierte. Her traverserer man gjennom blant annet en Mad Max-lignende dystopisk verden, en piratverden og en dinosaurverden. Akkompagnert med stemningssettende musikk er det en fryd for både øyne og ører å hoppe og snurre seg igjennom verdenene.

Selve historien vil ta deg rundt 9-10 timer å fullføre, men er du en av de som gjerne vil fullføre alt spillet har å by på er det mye for deg her. Hver bane har flere edelstener å samle, som man igjen kan bruke til å låse opp nye kostymer til Crash og søsteren Coco. Spillet byr også på en del utfordrende ekstrabaner og utfordringer for de ekstra hardhudede spillerne som ikke skremmes av vanskelighetsgrad og frustrasjon.

Konklusjon

Crash Bandicoot 4: It’s About Time føles som en direkte videreføring av den originale trilogien på PS1. Utviklerne i Toys for Bob har videreført alt som var bra med de forrige spillene, og introdusert nye elementer som føles som en naturlig progresjon i serien. For meg som har et nært og kjært forhold til Crash Bandicoot-serien er det nok en god del nostalgi som prater nå som vi endelig har fått en god oppfølger til serien, men jeg vil likevel påstå at dette er et godt spill for nykommere til serien også. Med sin herlige artistiske stil, kreative og varierte baner, fargerike rollegalleri og underholdende gameplay er dette et spill enhver tilhenger av plattformsjangeren bør unne seg å sjekke ut. En av våre bortkomne spillhelter har endelig fått oppfølgeren han fortjener.

Smil, du har fått et bra spill (Bilde: Activsion)

 

Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Zelda Pitching, Quiz Showdown og Microsoft Oppdatering
    Sommeren nærmer seg med stormskritt, men det setter ikke en stopper for Spillmagasinet. Ole og Agnar prøver (dog miserabelt) å selge Marius på Tears of the Kingdom, det blir servert enda en lydquiz , og vi får en oppdatering på Marius' største irritasjon, menlig oppkjøpet av Activision Blizzard. I studio: Agnar, Marius og Ole - Med hersgjest johannes Optun
  • JEDI: Survivor bonuspod, med Jedirådet
    VI snakker om JEDI:Survivor med Håkon Øren og Guro Wågan fra Jedirådet. OBS, det blir spoilers etter de første minuttene I studio: Marius Hauan, Guro Wågan, Håkon Øren
  • Spillmagasinet: Overlevende Jedier, og Spillbar Zelda(?)
    May the 4th kom og gikk, og endelig kan Spillmagasinet snakke lett om Star Wars Jedi: Survivor. Det blir også snakket om hvorvidt en kan bli avhengig av rytmespill, og om det er greit å ha en ting for kantareller med bart, samt gutta serverer en stemningsrapport få dager før det nye Zelda-spillet kommer I studio: Agnar, Marius, og Ole
  • Spillmagasinet: Agnar Spiser Sine Ord
    Spillmagasinet tar for seg Microsoft sitt forsøk på å kjøpe Activision Blizzard og at det ble stoppet i Storbritannia, hvilke spill som mest sannsynglig kommer før neste Horizin spill, og Agnar innkasserer sin gjeld fra fordums tid I studio: Marius, Ole (Albert) og Agnar
  • Spillhavarikommisjonen: E.T the game
    Spillhavarikommisjonen er tilbake! denne uken tar gutta et dypdykk i E.T spillet fra 1982, hva skjedde egentlig med tidenes mest berykta spill? i studio: Marius, Agnar, Ole
  • The Last of Us Bonuspodcast
    Spillmagasinet og Kinosyndromet har slått sammen fire av sine skarpeste hjerner for å dissekere nyårets største TV-happening: The Last of Us. For å representere Spillmagasinet: Marius og Agnar, spillnørds som elsker spillet. For å representere Kinosyndromet: Lukas og Lone, filmnørds som aldri har spilt spillet.

 

 

Hardcore

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler