Gullrush!

Steamworld Dig var definisjonen på en såkalt “sleeper hit”. Det kom ut uten stor fanfare og fra utsiden inn så det nok ut som et temmelig hjernedødt spill som appellerer til den enkle tilfredstillelsen av å trykke på en knapp og få belønning for det. Målet var å hakke deg gjennom en gruve for å finne verdifull malm, slik at du kunne selge det for å kjøpe oppgraderinger og hakke etter malm mer effektivt. En simpel loop. Men her vil nok mange fortelle deg at det er mye mer under overflaten. Et tilsynelatende simpelt spill skjulte en av de mer veldesignede Metroidvania-spillene av nyere tid, med et nytt perspektiv. I tillegg til en intrikat verden som gradvis utfolder seg ettersom du skaffer deg fler oppgraderinger, var det en underholdende twist i det at du på en måte bygget verdenen du utforsker selv ved å grave deg videre ned. Jo nøyere du hadde planlagt gruvearbeidet, jo enklere vil spillet være. Til tider var det til og med mulig å ødelegge gruven slik at du ikke kunne komme deg opp igjen. Det eneste som holdt dette spillet tilbake fra å være noe virkelig spesielt var den simple grafikken og litt upolert mekanikk. Med Steamworld Dig 2 har de ikke akkurat gjenoppfunnet hjulet, men de har finpolert idéen av Steamworld Dig til utrolige høyder.

Steamy western

Historien tar plass ikke lenge etter Steamworld Dig 1. Rusty, hovedkarakteren i det første spillet, har sporløst forsvunnet og verdenen har blitt rammet av en unaturlig mengde jordskjelv. Som Dorothy, en venn av Rusty, har du som mål å finne ut hva som har skjedd med han og gjennom det hva som forårsaker disse naturkatastrofene. Spillets setting er en blanding av typisk western og steampunk. Alle karakterene er dampdrevne roboter og mye i spillet hinter til at det er et mer høyteknologisk samfunn enn det først ser ut til. Det er en sentral gruve du utforsker mesteparten av spillet, som befinner seg under ørkenbyen El Machino. I denne byen selger du malm, oppgraderer våpen og omgås lokalfolket som består av en mengde fargerike og eksentriske roboter.

Spillets bosser kan være krevende! (Pressefoto: Image & Form Games)
Spillets bosser kan være krevende! (Pressefoto: Image & Form Games)

Banedesignet i Steamworld Dig 2 beholder originalens fokus på graving og “selvdesignede” baner, samtidig  som det legger til mer planlagte scenarioer. Du har huler du kan utforske innenfor gruven som kan både teste dine ferdigheter i både mer tradisjonell 2D-plattforming utfordringer a la klassisk Mario og “puzzle”-rom designet for teste din evne til å løse gåter. Alle disse utfordringene er designet slik at de fleste vil klare å komme seg gjennom de med minimal utfordring, men de som er ute etter mer utfordrende deler så lurer det seg mange hemmeligheter å finne.

Les også: Mobil Ninja!

Av å løse disse hulene får man såkalte “cogs” som lar deg tilpasse og oppgradere Dorothy akkurat som du vil, når du vil. I motsetning til de fleste slike spill er ikke alle oppgraderingene permanente; spillet lar deg fjerne og sette tilbake cogs på oppgraderinger akkurat slik du vil, når du vil. Dette lar deg tilpasse deg til omgivelsene av gruven. Er du kanskje i et lavaområde kan du sette på oppgraderingen som lar deg stå i lava i noen sekunder. Er du i et område med en stor mengde fiender vil du kanskje ha på oppgraderingen som gjør at du skader mer for hvert angrep. Det er stort rom for å leke seg, men er dog noen av oppgraderingene som er litt for sterke. En oppgradering gir deg automatisk mer liv mens du er i vann, så i noen av situasjonene spillet setter deg i hvor du har fiender som angriper deg under vann er det null fare i det hele tatt. Litt irriterende at det ikke er gjennomtenkt, men med kvaliteten på alt annet i dette spillet veier så enormt opp for slike små tabber.

Kort og godt

Det er også noen permanente oppgraderinger til Dorothy. “Jackhammer” lar deg grave mer effektivt og gjennom tykkere steiner. “Hookshot” lar deg gripe fatt i vegger og tak og navigere miljøet mye mer effektivt. Det er fler jeg ikke vil spolere, men i løpet av spillets 6 timer kommer Dorothy til å være meget kraftigere enn hun er på starten, alt ettersom hvor mye du velger å utforske miljøet. Første gjennomspilling vil nok ikke i det hele tatt være lik andre, og når spillet er omtrentlig 5-6 timer så er det lett å ta flere gjennomganger.

Din kompanjong i eventyret, Fen, lyser veien. (Pressefoto: Image & Form Games)
Din kompanjong i eventyret, Fen, lyser veien. (Pressefoto: Image & Form Games)

Det som virkelig løftet dette spillet over originalen var hvor fantastisk polert det er. Lyddesignet og den generelle stilen er blant de beste i sjangeren. Jackhammerens oppbyggende rumling gir deg en følelse av kraft i hvert slag. Bare det å hakke på en tom vegg er så utrolig tilfredstillende. Musikken av artist El Huervo er også meget fengende. Lydsporet gir spillet en koselig varme med melodier som setter seg fast i hjernen og ikke slipper tak med det første.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=3E4IIkVw44I&w=560&h=315]

Steamworld Dig 2 er en av de beste eksemplene på Metroidvania-sjangeren jeg har spilt. Nesten oppe med klassikeren Super Metroid. Gjør deg selv en tjeneste og spill dette spillet, det er blant det beste jeg har spilt i år. Studioet bak har virkelig vist deres ferdigheter i spillutvikling og jeg kan knapt vente på hva de har på lur.

PS. Spillet kan nå kjøpes som fysisk kopi i butikk! Anbefales sterkt!

Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Ibelin og Samhold Gjennom Spill
    Spillmagasinet har sett Ibelin, dokumentaren om en gutt med Duchennes muskeldystrofi som knyttet sine sosiale bånd gjennom World of Warcraft. Disse båndene ble bevist i begravelsen hans, da flere av online-vennene hans dukket opp. I sammenheng med dette har vi intervjuet regissør Benjamin Ree, og har en samtale rundt spillverdenens sosiale side. Intromusikk hentet fra Cold_Fire på Pixabay: https://pixabay.com/music/corporate-inspiring-ambient-187870/ I studio: Benedikte, Carl-Eirik og Ole Produsent: Johannes Optun Ansvarlig redaktør: Sofie Larsen Nesdal

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler