Bergen Game Jam

For åttende året på rad har det blitt arrangert Bergen Game Jam (BGJ). En kreativ “get-together” av folk som er engasjert i å lage spill basert på et felles tema, over hele verden.Hele 115 deltagere blir fordelt opp i lag. alle med et mål i hodet. Å lage et videospill på rett under 48 timer.

Røff Start

Klokken var 14:40, og jeg var jeg fremdeles i pysjen når jeg ble spurt om jeg kunne ta turen innom BGJ og se å skrive litt om det. Med bare 20 minutter til bussen min gikk måtte jeg kjapt få på meg klær, spise noe, og ta beina fatt. Men la oss gå tilbake til BGJ. Det hele startet på fredag. Rundt klokken 15:30 begynte mennesker å strømme på for registrering, og opprigging av utstyr før offisiell start klokken 17:00. Under åpningen av årets BGJ ble det ønsket velkommen, samtidig som årets tema ble presentert. Temaet skal på en eller annen måte være en del av spillene som blir skapt på arrangementet. Temaene er generelt “åpne” og “løse”, i fjor var for eksempel temaet “wave”. Det sier seg selv at det er opp til spillskaperene å finne ut hvordan de får temaet som en del av spillet. Til slutt ble det utelt lag, ledet av Peter Meldahl fra Rain Games, skaperene av World to the West og Teslagrad.

Introfilm BGJ 2018

“Spillsyltetøy”

Når jeg ankom BGJ ble jeg godt tatt imot av Jan Christian Heigl, som er en av arrangørene og styreleder i BGJ. Etter noen spørsmål og litt informasjon, fortalte han meg at det var noen som skulle lage et VR-spill. Dette vekket interessen min med en gang! Jeg fant gruppen som kalte seg for “spillsyltetøy” (et teit navn som jeg kan stå bak), som hadde bestemt seg, allerede før temaet var annonsert, for å lage et puzzle-spill. Det eneste som da gjenstod var å implementere det inn i årets tema; Transmission.

Gutta i “spillsyltetøy” var så effektive at de fikk laget en egen trailer

Jeg var så heldig at jeg fikk prøve ut dette VR-spillet på lørdagen, når de hadde laget ferdig første level, og igjen på søndagen, når spillet var helt ferdig. Dette var forøvrig også første gang jeg prøvde å spille med VR-briller, noe som gjorde opplevelsen ekstra gøy.

Se for dere en hjertemonitor, som viser signalene hjertet produserer i form av en frekvens. Den eneste forskjellen er at det er 2 frekvenser farget rød og blå. der den røde frekvensen står helt stille. Hele målet med spillet er å justere den blå frekvensen til å ligge over den røde, ved hjelp av 3 knapper som enten forandrer høyden eller lengden på den blå frekvensen.

Mange Spill

En annen gruppe jeg gikk bort til holdt på å lage et top down, Dogfight spill, altså fly som skyter andre fly. Jeg ble med en gang nysgjerrig på hvordan dette på noen måte hang sammen med temaet “transmission”. Da fikk jeg høre “Det driter vi i!”, noe jeg absolutt kan respektere. Det viste seg at de var en gjeng som samlet seg hvert år for å lage spill, og har t.o.m laget et eget lite spillstudio under navnet “Science Rocket”. I år gjorde de det de som oftest prøver å gjøre, å laget et “sofaspill” – spill du kan spille mot venner i sofaen.

Etter det hele var over på søndagen gikk alle gruppene opp på scenen for å presentere den harde jobben de har lagt ned i spillene sine. Jeg skulle gjerne ha forklart hvert enkelt spill, men jeg legger heller med en link til Global Game Jam sine sider, hvor du kan finne alle spillene som har blitt laget over hele verden, eller bare her i Norge.

>HER<<

Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Kommende Adaptasjoner og Bisarre Fohåndsbestillinger
    Er vi på veg mot en storhetstid for gode filmadaptasjoner av spill, nå som spill begynner å bli mer og mer normalisert som et medium? Og er det verdt å betale nærmere 2000 NOK fo å få tilgang til Star Wars Outlaws 72 timer før alle andre? Store spørsmål som trenger lange svar fra store personligheter i denne ukens episode! I Studio: Benedikte, Kristian, og Agnar

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler