Anmeldelse: Super Mario Maker for 3DS

Pressefoto: Nintendo

Når Super Mario Maker, eller Mario Maker, som det het da, ble annonsert til Wii U, var det relativt få som brydde seg. En liten Mario-level-editor virket som en gøy liten kuriositet på Nintendos litt halvdøde Wii U, men ikke noe mer, men etter hvert som flere og flere nyheter om spillet kom ut, og navnet gikk fra “Mario Maker” til “Super Mario Maker”, begynte “hypen” å stige. Den lille kuriositeten ble større og større, og når spillet endelig kom ut i 2015, ble det kalt for en av Wii U’s få “killer apps”, ett av Wii U’s beste spill, og ett av de få spillene som virkelig tok i bruk GamePaden.

Når Super Mario Maker til 3DS ble annonsert høsten 2016, var det igjen få som brydde seg. De som elsket Super Mario Maker på Wii U, hadde jo allerede spillet, og med færre “features” enn det originale spillet til Wii U, endte de fleste opp med tanken “hvorfor?”. Ett av Wii U’s få virkelig store spill, ble nå portet til 3DS, da også i en “dårligere” utgave. Hvorfor? Hva er vitsen?

Nå er Super Mario Maker til 3DS kommet ut, og etter å ha prøvd det, står jeg fortsatt her, med det samme spørsmålet; Hvorfor?

Rett på sak

Super Mario Maker kaster ikke bort noe tid. Med en gang du åpner spillet, er du i gang med å bygge egne Mario-nivåer, som kan du spille selv og så fortsette å endre på. Dette er den beste delen av spillet. Alt er designet slik at det er lett å lage de nivåene du vil, og selv jeg, som ikke ser på meg selv som en kreativ person, fikk lagd noen kule nivåer. Det eneste jeg ikke likte, var at når du hadde for mange ting på skjermen av gangen, falt frame-raten. For all del, dette er vel forventet, men det er likevel en skuffelse at spillet ikke lar deg leke gal vitenskapsmann i Marios verden…

Utenfor nivå-designeren kan du spille Mario-nivåer fra både folk rundt om i verden, og nivåer som Nintendo selv har laget til spillet. Nivåene fra Nintendo er gøy å spille, og selv om nivåene fra andre spillere rundt om i verden er varierende, finnes det flere gode nivåer enn dårlige, i hvert fall etter min erfaring.

Sharing is caring

Det er dessverre her problemene oppstår. Du vet nivåene du lager selv, på 3DS? Den eneste måten man kan dele disse, er via Street-Pass, og i disse dager kan man dessverre ikke si noe annet enn at Street-Pass basically er dødt, så i praksis betyr dette at man ikke kan dele nivåene med hverandre. Man kan ikke sende nivåer til venner eller andre via koder eller noe slikt. Det er ingen mulighet til å laste opp nivåer på internett. Noe av det gøyeste i Wii U versjonen var nettopp dette, å laste ned nivåer fra venner, eller kjendiser, som man kunne spille på sin egen konsoll, men her er dette rett og slett umulig. Nivåene du laster ned fra andre rundt i verden, er fra Wii U-versjonen, og blir valgt tilfeldig. Kanskje sier du da; “Jaja, vi kan jo bare gi selve spillet til hverandre, og prøve”, men nope, hver gang spillet settes inn i en ny konsoll, må du fjerne all tidligere data på spillet, så det går ikke det heller…

Konklusjon:

Jeg personlig er ikke verdens største fan av 2D-platformer. Jeg ser kvaliteten i mange av dem, men de er ikke for meg, men likevel digget jeg Super Mario Maker til Wii U. Jeg lagde noen nivåer, spilte nivåer som folk som ProJared, SomeCallMeJohnny, PeanutButterGamer, Jose Otero, Brian Altano, Peer Schneider og andre lagde, og folk fra IGN satt og spilte et av mine nivåer på live-stream. Det var det gøyeste, miljøet rundt spillet. Dessverre er dette vekke i 3DS-versjonen, og da sitter vi igjen med en god nivå-lager, men ingen måte å dele nivåene med andre på, som gjør at jeg igjen sitter her og tenker “Hvorfor?”.