Anmeldelse: Skylanders Imaginators

Toys-to-life: en sjanger som de fleste trodde ville fortsette å vokse og blomstre, helt til den kanskje største deltakeren, Disney Infinity, i sommer annonserte at de ikke lenger kunne støtte plattformen pga. økonomiske problemer. Selveste DISNEY klarte ikke å skrape sammen nok penger til å støtte Disney Infinity-serien, som nå er lagt på hyllen. Dette ville man kanskje tro var en varsellampe på dashbordet til Activision, men niks. De er tilbake med atter et nytt Skylanders spill, og denne gangen har spilleren fått rollen som karakterdesigner! Du kan nå nemlig lage din egen Skylander! Men, hvordan fungerer det, og klarer Skylanders, som populariserte sjangeren for fem år siden, å holde koken, eller kommer de til å følge i Disneys fotspor?

Pressefoto: Activision Nordic
Pressefoto: Activision Nordic

Kung Fu Skylander!

I Skylanders Imaginators har du rollen som “Portalmester”. Hva betyr det? Jo, det betyr at det er du som sender Skylanderene til å redde karakterene i spillet, ved å sette figurene dine på portalen. Historien har en grei lengde, og er spennende nok, om du ønsker å leve deg inn i Skylanders-universet, men den kan også lett ignoreres. Selve spillet er en action-3D-platformer, med fokus på slåssing og plattforming. En av de tingene som imponerte meg mest var kampsystemet. Man har flere forskjellige valg når man skal angripe, og hvert av disse angrepene kan brukes i kombinasjon med hverandre, og de kan også oppgraderes. Jeg trodde aldri jeg skulle si dette, men jeg fikk faktisk til noen ganske kule comboer i Skylanders Imaginators!

Pressefoto: Activision Nordic
Pressefoto: Activision Nordic

Krystall-klart!

Figurene i seg selv er også ganske kule! I år kommer karakterene i hovedsaklig to varianter: Senseier og Imaginite-krystaller. Senseier er figurer som er større enn tidligere skylander-figurer, og som bringer med seg hjelp til Imaginatorene, som man får fra Imaginite-krystallene. Hver gang man setter en ny sensei på portalen, øker maks-levelen man kan trene Imaginatoren sin til, og hver Sensei kan også lære vekk angrep til Imaginatorer. Imaginatorene har ekstremt mange valgmuligheter når det gjelder krefter, utseende og annet! Du kan velge alt ifra musikk til slagord, og fra øyefarge til våpen. En av mine favorittaspekter med karakteren jeg brukte mest tid på, var at han hørtes ut som en Looney Tunes-tegnefilm! Han lagde morsomme “slapstick” lyder mens han skjøt flammer, og angrep med sverdet sitt. Kjempemorsomt!

Pressefoto: Activision Nordic
Pressefoto: Activision Nordic

MEN jeg har et problem med figurene. De låser vekk ting i spillet som ikke burde låses vekk. Noen av kreftene til Imaginatorene kan ikke låses opp uten å kjøpe rett Sensei, som har samme krefter som Imaginatoren. Dette er ikke noe som blir et stort problem, men det er irriterende at deler av menyen er avstengt, med klar tydelig tekst om at “DU MÅ KJØPE FLERE SENSEIER!”.

I need a dollar…

Noen er sikkert bekymret for lommeboken sin når de hører om toys-to-life spill. Jeg har hørt flere argumentere med at man betaler masse penger, bare for å låse opp en ny figur i spillet. Jeg er uenig med dette. Ja, du må betale for å bruke figuren, men du får også en fysisk figur, og figuren du kjøper kan også skreddersys til din spillestil. Men, det er en ting jeg er litt kritisk til, og det er “Imaginite-kister”. Dette er fysiske leker man kjøper, som låser opp tilfeldige items i spillet. Dette føltes som noe unødvendig, og jeg skjønner helt ærlig ikke hvorfor det skjer. Grunnen til at dette bare er noe jeg er litt kritisk til, og ikke fly forbanna over, er at det ikke er noen eksklusive “items” i disse kjøpbare kistene. Alle itemsene kan også finnes gratis inni spillet, så da ser jeg IHVERTFALL ikke vitsen med å selge disse kistene.

Pressefoto: Activision Nordic
Pressefoto: Activision Nordic

Stemmer i hodet!

Jeg prøvde Skylanders Imaginators for det meste på norsk, fordi jeg er interresert i norsk dubbing, og jeg må innrømme at jeg er imponert! I en industri som ofte får kritikk for å gjenbruke en håndfull skuespillere, har de klart å skape et mangfolk i Skylanders-verden! For all del, de fleste stemmene har vi hørt før, men de brukes alle på forskjellige tidspunkt og måter, og det setter jeg pris på! Personlig var det også kjekt å se Spyro satt i fokus! Han er med i store deler av historien, og selv om han ikke helt ser ut som han gjorde for mange år siden, er det fortsatt Spyro, med den gode gamle personligheten, og det syntes jeg var kjekt. I tillegg, siden det er Wii U versjonen jeg anmeldte, så kan vi da bruke Bowser og Donkey Kong-figurene fra fjorårets “Skylanders Superchargers”, så da har vi i år et spill hvor man kan spille som Spyro, Crash Bandicoot, Neo Cortex, Bowser eller Donkey Kong! Hvem skulle trodd det gitt… “Superchargers”-bilene fungerer også forøvrig i Imaginators, med flere baner å velge mellom, så da får vi jo nesten Mario Kart VS. Crash Team Racing! Fancy!

Konklusjon:

Skylanders Imaginators er en interresant blanding. Hvis det ikke hadde vært et toys-to-life-spill, hadde det bare vært en vanlig, god 3D-platformer, men kombinert med kule figurer, og RPG-lignende level-system, er totalpakken overraskende bra! Jeg skal ikke sitte her og fortelle gamer-folket at de må løpe ut å kjøpe Skylanders Imaginators-starterpakken. MEN, hvis du har søsken eller andre små i familien, eller noe slikt, som eier Skylanders Imaginators, kjøp dem en Imaginator-krystall, eller en Skylander, og bli med! Og hvis ikke de har det, er jo det en super julegave! Spillet er utrolig gøy, spesielt sammenmed andre. Det er utrolig godt laget, og er et supert spill som noen små hender kan skape gamer-minner med!