Anmeldelse: Rise of the Tomb Raider

Igjen møter vi heltinnen Lara Croft, i oppfølgeren til Tomb Raider fra 2013. Jeg har spilt meg gjennom det nye spillet Rise of the Tomb Raider.

Den hellige gral

I Rise of the Tomb Raider følger vi Lara Croft i hennes søken etter å gjenopprette sin fars ære. Lord Croft ble nemlig latterliggjort etter et mislykket forsøk på finne “the divine source”; kilden til evig liv. Sleng inn en hemmelig organisasjon som søker verdensherredømme, storslåtte områder å utforske og en rekker gravkamre å røve; og du har oppskriften på et eventyr i skikkelig Indiana Jones-stil.

Alt dette får vi Rise of the Tomb Raider. På både godt og vondt er dette en klassisk adventure-historie, men i bunn og grunn er det Lara som stjeler showet. Hun spilles atter en gang på en fantastisk måte av den britiske skuespilleren Camilla Luddington.

(skjermdump/Håkon Øren)
Med sin trofaste bue utforske Lara eldgamle gravkamre og templer. (Foto: Skjermdump/Rise of the Tomb Raider)

En god oppfølger

De nye Tomb Raider-spillene har tatt masse inspirasjon fra Sonys Uncharted-serie, og på mange måte gjør Tomb Raider det bedre. Uncharted er som å spille i en film. Denne følelsen har vi i Tomb Raider også, men sistnevnte bygger i større grad på spillmekanikker. Rise of the Tomb Raider er en god oppfølger som bygger på mekanikkene til originalen, men utdyper dem og gjør dem bedre. Rise of the Tomb Raider er i hovedsak et tredjepersons skytespill og en plattformer. Som Lara skal du utforske gamle gravkamre, finne skjulte templer og bekjempe utallige fiender.

Dette er ikke et lineært spill: Mens du har oppdrag som tar deg i en spesifikk retning, så finnes det flere områder du kan utforske og reise tilbake til senere i spillet. Man kan på mange måter si at dette er et delvis sandkassespill. En stor del av Rise of the Tomb Raider er å løse puslespill for å finne skatter. Disse er ikke nødvendigvis vanskelige, men de er givende og bygger på de gode kontrollene i spillet. Noen av gravkamrene du kan finne er ikke tilgjengelige til å begynne med, men kan låses opp seinere i spillet når visse forutsetninger er på plass. For eksempel trenger Lara en spesifikk pil til sin ikoniske bue for å komme seg over et hinder. Når du får disse oppgraderingene, kan du dra tilbake til tidligere områder og finne de oversette skattene.

En av de mange forbedringene i Rise of the Tomb Raider er alle mulighetene du har til å oppgradere Lara. Ved å jakte og finne nye materialer kan du lage en rekke ting. Du kan nå finne og velge mellom en rekke våpen og utstyr, og du kan sette på lyddempere, sikter og lignende for å tilpasse Lara til ulike situasjoner. Lara kan også finne og lage ulike kostymer som kan hjelpe statistikken hennes.

En stor del av Tomb Raider-spillene er selvfølgelig skytingen, og den er gjort ekstremt godt i dette spillet. Animasjonene og lydene fra de mange forskjellige pistolene og riflene gir deg en god skytefølelse, og med bue som våpen kan du også drepe fiendene dine i stillhet.

(Skjermdump/Håkon Øren)
Lara kan oppgradere sine våpen for å lettere takle skurkene. (Foto: Skjermdump/Rise of the Tomb Raider)

Jeg forguder Rise of the Tomb Raider, og det er virkelig en skam at dette spillet sannsynligvis bli gravd ned av de større titlene i år. Men jeg har en lite klage på. Dette spillet er tidseksklusivt til Xbox One og 360, som vil si at man ikke får kjøpt spillet til PlayStation 4 og PC før senere i 2016.

Rise of the Tomb Raider er et fantastisk pent spill med imponerende lyddesign som trekker deg rett inn i Laras sko, men Xbox one er ikke en kraftig konsoll. Som med Tomb Raider 2013 så klarer ikke Xbox å kjøre det i en høy skjermbildeoppdatering. De optimale versjonene av dette spillet vil nok være på PlayStation 4 og PC, men siden Microsoft har førsteprioriteten må du vente litt lenger på disse. Det er synd, for dersom dette spillet hadde kjørt bedre hadde det kanskje vært enda mer fantastisk, både i grafikk og gameplay.

Dersom du eier en Xbox One, så vil dette spillet garantert gi deg 12 timer med fantastisk gameplay. Men hvis du eier en PlayStation 4 eller PC, er nok det lureste å vente til den optimale versjonen kommer ut i 2016.

Hvis du vil ha et spill som verken er for langt eller for kort, om du er glad i rask action, eventyr og godt lagde spill, så sjekk ut denne perlen av et spill. Jeg tror ikke du vil bli skuffet. God jul!

Se gameplay-traileren til Rise of the Tomb Raider her: