This content has been archived. It may no longer be relevant
For ca ett år siden, på en folkehøyskole i Halsnøy, ble det norske indieselskapet 4bit games stiftet. Spillselskapet består av Erling Hoff Martiniussen, Simen Setrom, Alexander Bernard Olsen Pedersen og Marius Strøm Pedersen, som alle møttes på folkehøyskolen, og siden har laget spillet ORBIT sammen.
Stemningen i 4bit er ifølge CEO Erling Hoff Martiniussen spent, når det nå nærmer seg lansering.
– Det er kjempespennende, nå har vi jo jobbet i med dette i to år, så nå er det på tide å se om vi fikk noe ut av det.
Orbit kommer på steam og Xbox One 30. september og er et partyspill hvor du styrer et romskip med opptil tre andre spillere. Dere skyter og utforsker dere gjennom tilfeldig genererte baner.
Når jeg spør hvordan prosessen har vært fra start til slutt er Hoff Martiniussen veldig klar på hvordan det har vært:
– Vi har ikke hatt den største erfaringen, noen av oss, med å lage spill tidligere. Ikke annet enn litt prøving her og der på privaten. Så det går mest i å bare lete seg frem og finne ut av det meste selv, og det å bevege seg utenfor komforsonen sin og ikke egentlig vite hva du driver med.
– Det tror jeg har hjulpet oss en del underveis. Klart det har vært litt prøving og feiling, men vi er jo på Steam og Xbox One nå, så noe må vi jo ha gjort rett. Bank i bordet, det har gått lettere enn det jeg trodde det skulle.
– Vi har jo fått enormt mye støtte
Martiniussen er klar på at alle i teamet har vært viktige for prosessen, de fire møttes da de gikk på spilldesignlinjen på Sunnhordaland folkehøyskole.
Der fikk de jobbe både under og etter studiene, noe som viste seg å være utrolig hjelpsomt når de skulle utvikle sitt første spill.
– Siden vi møttes gjennom folkehøyskolen så fikk vi en veldig unik situasjon, så vi er vel egentlig kanskje de som har hatt minst utfordringer rundt det å lage indiespill.
–Vi har fått utrolig mye støtte fra skolen. Ikke pengestøtte, men støtte i form av lokaler og det å ha et sted å bo, og andre praktiske ting som dopapir.
Og hvilke planer gjengen i 4bit nå har videre for selskapet, kan du høre i intervjuet med Martiniussen:
Skal nytes sammen over øl og pizza
Selve spillet Orbit ble utviklet frem fra et ønske om å ha et spill man kunne kose seg med på fredagskvelden, og det er blant annet derfor spillet bare støtter lokal multiplayer.
– Vi er jo gutter som er vokst opp med det å ha med kompiser hjem for å spille i sofaen.
– Det var det som var normalen da vi var yngre. Vi liker å tenke at Orbit skal være et spill for nettopp det, å spille over øl og pizza en fredagskveld.
– I tillegg så ville nok prosessen tatt minst dobbelt så lang tid om vi skulle lagt opp for online støtte, så da var det best å ta det valget om å ha lokal multiplayer.
Du kan vinne Orbit
Og om du som leser saken ønsker å spille Orbit, som kommer på steam og Xbox One i september, så følg med på Hardcore sin Facebook-side, hvor vi kommer til å kjøre en konkurranse hvor du kan vinne nettopp Orbit.
For vi ønsker å høre om ditt beste spilløyeblikk sammen med en venn. Deler det med oss på Facebook, så er du med i trekningen av å vinne Orbit til steam.
Siste podcaster
-
Spillmagasinet: Lego, Pirater og Grining i Badekaret
Vi ser tilbake på minner om Legospill, Agnar tar en shanti og Olav gråter i badekaret. I denne episoden snakker vi dritt om DS, godt om pirater og setter opp lister for hva vi skal spille videre. I Studio: Dina, Olav og Agnar