Ta turen til South Park

Ubisoft i sammarbeid med Trey Parker og Matt Stone har igjen åpnet porten til South Park, med all den galskapen som hører med. Jeg er glad for å være tilbake.

Leken tar en ny vending

Jeg har ventet lenge på oppfølgeren til South Park: The Stick of Truth, og gleden var stor da det tidligere i høst ble annonsert at 17. oktober var dagen man kunne vende tilbake til byen. Vi starter der vi slapp tråden i The Stick of Truth, et Ringenes Herre inspirert scenario, der gutta fekter med sverd og bruker magi for å bekjempe hverandre.

Herregud som jeg har kosa meg!

Leken tar brått en ny vending når The Coon (Eric Cartman’s superhelt-alter-ego) oppdager at katten Scrambles er savnet og en finnerlønn på 100 dollar er utlyst. The Coon må få med seg superhelter som Toolshed (Stan Marsh), Human Kite (Kyle Broflovski), Super Craig (Craig Tucker) og deg, for å få tak i finnerlønnen for å kunne utvikle og få fart på sin superhelt-franchise: Coon and Friends.

Coon and Friends vs Freedom Pals

Cartman sin 10 års lange markedsplan for Coon and Friends har splittet gjengen, og utbryterne har stiftet sin egen superhelt- franchise: Freedom Pals. Kampen om finnelønnen på 100 dollaer er i gang, begge gjengene mener sin franchise er best og trenger pengene for å få fart på sin markedsføringsplan. Her er det klare referanser og en parodi på knivingen mellom DC-comics og Marvel.

The Coon og hans franchise-plan (pressefoto: Ubisoft)
The Coon og hans franchise-plan (pressefoto: Ubisoft)

I tillegg til et hyggelig gjensyn med superheltene vi først møtte i sesong 13 i serien, blir vi introdusert til noen helt nye helter som Captain Diabetes (Scott Malkinson) og Fastpass (Jimmy Valmer).

Som den nye i byen blir du raskt en del av Coon and Friends, Cartman gir deg frihet til å velge superkrefter og hvilken superhelt-class du ønsker å assosieres med, i tillegg du får tildelt en grusom bakgrunnshistorie som ville hjemsøkt enhver. For at du skal bli tatt inn i varmen av superhelt-gjengen må du skaffe følgere til gruppens side i den Instagram-inspirerte appen «Coonstagram».

Ettersom jakten på Scrambles tilspisser seg og det viser seg at forsvinningen er en del av en større konspirasjon, må vi dykke dypt inn i South Parks mørke underverden. Som de superheltene vi er, blir vi nødt å ta opp kampen mot super-skurker, kriminelle-gjenger, ninjaer og Crab People for å finne Scrambles.

Likt men bedre

Spillet er veldig lik forgjengeren, noe som er positivt i mine øyne, men det har blitt en liten opprydding som gjør at spillet fungerer enda bedre.

Kampsystemet er et godt eksempel på dette. Det er fortsatt turbasert, men i tillegg har det blitt implementert et grid-system som gir en bedre flyt i kampene og man kan i større grad forme oppsett slik man selv ønsker.  Til tross for dette er kampsystemet fortsatt ganske enkelt å få dreisen på.

Hver karakter har sin egen styrke, noen tåler mye, noen har helbredende krefter mens andre gjør mye skade. Man kan velge lagformasjonen og tilpasse kampens oppsett utfra egne ønsker og ut ifra en gitt situasjon. Man har også muligheten til å endre sine egne superkrefter og styrker gjennom hele spillet, så er man ikke fornøyd, kan man alltids gå tilbake.

(Screenshot: Rikke Omlid)
Kampens hete (screenshot: Rikke Omlid)

Man har i kjent RPG-stil mulighet til å «summone» altså tilkalle hjelp fra allierte i en kamp, og man kan lade opp kreftene slik at en av heltene kan bruke et super-angrep, som følges med en fet animasjon. Som RPG-fanen jeg er, kan jeg ikke gjøre annet av å flire av parodien mot disse RPG klisje-elementene.

The Fractured But Whole inneholder nå et eget crafting-system, slik at du kan lage gjenstander som mat, medisiner, kostymer og artefakter ut av rusk og rask du finner i søppelkasser, postkasser, skap og skuffer. Det er ikke bare å crafte en gjenstand, man er avhengig av å finne oppskrifter og ha de rette materialene før noe kan lages.

Hovedpersonen, altså deg, har noen ekstremt kraftige promper som kan bøye både tid og rom. Dine fiseegenskaper utvikler seg i takt med historiens progresjon, og kommer godt med når du skal utforske, komme deg igjennom kinkige situasjoner og løse puzzels. Og joda, det er moro med fisehumor, men det kan til tider bli litt mye for min smak. Vi har skjønt det, «I got powerfull farts».

Jeg kan ikke annet enn å le høyt

Det skal sies at jeg er midt i målgruppen for dette spillet. Jeg vil påstå at jeg er litt over gjennomsnittet fan av South Park, og har sett alle episodene opptil flere ganger, og koser meg like mye hver gang. The Fractured But Whole, i likhet med det The Stick of Truth, tar serien på kornet og humoren er like skarp og absurd som alltid. Detaljer som at hudfarge definerer vanskelighetsgraden er et godt eksempel på nettopp dette.

Gjennom hele spillet sitter jeg med et glis om munnen, humrer og ler høyt opp til flere ganger, slik at jeg får rare blikk fra folk rundt meg. Det er veldig morsomt å kunne bli en del av South Park gjengen, og i enda større grad bli kjent med karakterer ved å selv kunne interakte med dem.

Professor Chaos lager kaos (Pressefoto: Ubisoft)
Professor Chaos lager kaos (pressefoto: Ubisoft)

Member?

Morsomme referanser fra tidligere sesonger samt en satirisk representasjon av dagsaktuelle temaer og problematikk, gjør spillet ekstremt underholdene. Jeg er en av de som skal gå igjennom absolutt alt, side-quests skal fullføres, hver krok skal gjennomsøkes, hvert puzzel skal løses, og det føler jeg at spillet belønner.  På din ferd kan du fritt gå rundt i South Park og snakke med kjente og kjære karakterer og høre hva slags gullkorn de har å komme med.  Man kan rundt i byen plukke opp Yaoi-bilder av Tweek og Craig, plukke meberberries, finne kule artefakter og kostymer slik at du kan bli og se ut som den superhelten du ønsker å være.

Helt til slutt

Herregud som jeg har kosa meg!

Det må nevnes at dersom du ikke liker serien, kommer du nok ikke til å like spillet heller. Mitt inntrykk er at det er laget for fansen, og belønner oss med mye moro i kjent South Park-stil.

Ta turen!

South Park: The Fractured But Whole er nå ute til Playstation 4, Xbox One og PC 

Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Kommende Adaptasjoner og Bisarre Fohåndsbestillinger
    Er vi på veg mot en storhetstid for gode filmadaptasjoner av spill, nå som spill begynner å bli mer og mer normalisert som et medium? Og er det verdt å betale nærmere 2000 NOK fo å få tilgang til Star Wars Outlaws 72 timer før alle andre? Store spørsmål som trenger lange svar fra store personligheter i denne ukens episode! I Studio: Benedikte, Kristian, og Agnar

 

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler