Anmeldelse: Flink pike

Er det én ting folk har blitt mer og mer opptatt av så er det det å skulle kunne gjøre alt, få til alt, ha tid til alt, og samtidig gjøre alt med glans. Og gjør man det ikke bra nok så sitter man igjen med den største klumpen i både hals og mage og føler man skuffer hele verden. Kjenner du deg igjen? Solveig Melkeraaen er en av disse som lever etter «flink pike»-syndromet. Det er henne vi blir kjent med på både godt og vondt i filmen Flink Pike.

«Flinkisen»

Filmen handler om det å være perfekt og uperfekt, om kontroll og tap av kontroll. Den handler om angst for angsten og det å le når alt er svart. Vi får innsikt i både Solveigs opplevelse av det å møte veggen, men også hvordan dette opplevevdes for familien hennes.

Det meste utspiller seg i Oslo hvor hun bor i en leilighet med kjæresten Ravn. Solveig jobber som filmskaper og har laget mange kjente dokumentarer og TV-serier (Bankbuss, Begavede barn) for både norske og internasjonale produsenter. Hun har vunnet flere priser og er stadig på vei oppover i karrieren sin. Men en dag sier det stopp.

Elektrosjokkbehandling

Solveig blir lagt inn på akuttpsykiatri på Lovisenberg Diakonale Sykehus med diagnosen alvorlig depresjon. Her blir redningen elektrosjokkbehandling. Hun går igjennom hele seks runder med elektrosjokk før hun føler seg som seg selv igjen. Og nå lurer du kanskje på; hva hjelper det for? Vi får ikke noe særlig konkret svar i dokumentaren på hva som egentlig skjer med en person ved en slik behandling.

Solveig Melkeraaen
Solveig tar selfies av seg selv når hun er på sitt verste.  (Foto: Solveig Melkeraaen)

Kinografisk

Det er Solveig selv som har regissert filmen så alt som skjer i filmen er nøye gjennomtenkt. Det legger man fort merke til. Mange av scenene er filmet så tett på ansiktet hennes at det blir nesten ubehagelig å se på, men det er samtidig veldig realistisk og man begynner virkelig å føle sympati for henne. Det er nesten så man begynner å få føle at det er en selv filmen handler om.

Musikken som blir spilt i filmen gir et helhetlig bilde av situasjonen. Hun har med omhu valgt å bruke sanger med som legger en veldig følelsesladd stemning over filmen. Tekstene appellerer veldig til selve handlingen. Ikke bare bruker hun musikken til å uttrykke følelsene sine, men hun har også satt det hele litt på spissen ved å bruke et basseng som en metafor for følelsene sine.

Skremmende å tenke på

I filmen får man vite en del små fakta om depresjon som for eksempel at hver sjuende nordmann sliter med depresjon, noe som for meg var veldig sjokkerende å høre. Det vil si, om jeg sitter i et rom med 175 andre, sliter hele 25 personer i rommet med depresjon. Det er mer enn man kanskje skulle trodd. Kanskje den du sitter ved siden av sliter med stor depresjon og angst uten at du i det hele tatt kan se eller ane noe om det. Antakeligvis har du nok med deg selv. Det å ense andre blir bare enda en ting å prioritere, eller hva? Kom deg ut av boblen din og gå å se Flink pike, ikke bare for din egen del, men også for alle nære og kjære rundt deg!

Tirsdag 23. september, dagen før Bergen Internasjonal Film Festival, kan du se Flink Pike og møte Solveig Melkeraaen selv! Stedet er Teater Logen og klokkeslettet 18.00.