Anmeldelse: What Happened to Monday

Mandag, Tirsdag, Onsdag, Torsdag, Fredag, Lørdag, Søndag. Navn på ukedagene, sant? Vel, det er også navnet på Settman-syvlingene. I en verden hvor en totalitær ettbarnspolitikk har blitt innført, er det ikke rom for søsken. Da Terrence Settman får 7 identiske barnebarn, bestemmer han seg for å gjøre det beste han kan for å skjule dem fra verden. Han gjemmer dem i huset sitt, og trener dem opp til at de kan få gå ut en dag hver i uken, alle forkledd under samme identitet: Karen Settman. Terrences plan fungerer i over 30 år, helt til Mandag en dag forsvinner…

What Happened to Monday er regissert av Tommy Wirkola (foto: Norsk Filmdistribusjon)

Gåsehud fra ende til annen

Det er skjeldent et rolig øyeblikk i filmen What Happened to Monday. Handlingen tar tak i deg fra første minutt, og driver deg gjennom 2 timer med ren spenning. Handlingen er satt i en nokså nær fremtid, akkurat passe lenge nok frem til at det kjennes personlig ut. Verdens problem med overpopulasjon er et problem vi smått har begynt å kjenne på selv, og dermed setter filmen et godt utganspunkt for å spille på publikums empati. Tommy Wirkola, også kjent for å ha regissert Død Snø og Kill Bulljo, har gjort et kjempesprang og viser at han kan lage actionfilmer som ikke trenger et komisk avbrekk for å unnskylde den rå volden. What Happened to Monday er gripende og neglebitende på en og samme tid. Spesialeffektene er også utført på en helt sømløs måte, slik at interaksjonene mellom alle søstrene virker helt naturlig. Det virker utenkelig å se for seg at disse klippene er satt sammen i flere lag. Selv i de klippene hvor Noomi Rapace kommer helt tett inntil et annet klipp av seg selv. Dette fungerer på grunn av effektiv klipping, lure kameraplasseringer og eksepsjonell filmredigering.

Settman søstrene må leve i skjul (foto: Norsk Filmdistribusjon)

Stjerneskudd

Noomi Rapace spiller alle de syv Settman-søstrene i filmen, og hun gjør en eksepsjonell jobb! En glemmer nesten at de syv søstrene spilles av samme person. Det eneste som binder dem sammen, er at de er identiske i utseende. Bortsett fra det er de alle distinkt forskjellige personer, og det står mye respekt av Rapace for å kunne levere dem alle så overbevisende. I tillegg til Rapaces opptreden, burde en trekke frem at Willem Dafoe, Christian Rubeck, Pål Sverre Hagen og Glenn Close gjør kjempegode roller i filmen. Det sagt, vil jeg påpeke at filmens skurker (deriblant Close og Rubeck) fremstår nokså endimmensjonale og iskalde. Det er lite rom for forståelse for skurkene, og de er er kun for å drive helten(e) våre frem. Det er ikke vanskelig å velge side i fortellingen. Det er Noomi Rapace som skinner gjennom i denne fortellingen. Vi får også se andre norske fjes som Jeppe Beck Laursen, Stig Frode Henriksen, Cecilie Mosli, Ørjan Gamst og Daniel Berge Halvorsen.

What Happened to Monday har norgespremiere 8. september og har aldersgrense 15 år grunnet en gjennomgående dyster stemning, og flere brutale drap og voldsskildringer.