Anmeldelse: Naruto Shippuden – Ultimante Ninja Storm Legacy

Anime-spill er en sjanger av lisensspill som er sterkt varierende på flere måter. I denne sjangeren er det like vanlig å finne en lett pervers dating-simulator som et action-eventyr på de syv hav. Anime-serien Naruto har hatt varierende hell med sine spill, med alt ifra store, åpne rollespill til kamp-spill. Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Legacy samler de fire hovedspillene (Naruto – Ultimate Ninja Storm, Naruto Shippuden – Ultimate Ninja Storm 2, Naruto Shippuden – Ultimate Ninja Storm 3: Full Burst og Naruto Shippuden – Ultimate Ninja Storm 4: Road To Boruto.. hjelpe meg for noen titler… Kingdom Hearts flashback!) i det som har vært Naruto-seriens beste spill (i hvert fall i mine øyne) til en pakke som for så vidt er god valuta for pengene, men spørsmålet er om du egentlig har lyst på det pakken inneholder?

Naruto og Sasuke er to av hovedkarakterene igjennom Naruto-serien (Pressefoto: Bandai Namco)

Ninja-stisk historie!

Ultimate Ninja Storm-spillene er 3D-fighting-spill som tar deg gjennom historien til Naruto-serien. Du får følge hovedpersonen Naruto fra han er en ung gutt, og helt frem til fireren, hvor han har fått seg barn, som tar stafettpinnen videre. Historiemodusene i de fire spillene er nokså gode, og flere av scenene er overraskende godt gjennomført, med tanke på at dette er et lisens-spill, som historisk sett har hatt dårlige historiemoduser. Her kan man ha både engelsk og japansk tale, og jeg kan faktisk gå så langt som å si at du ikke trenger å vite noe om Naruto-serien fra før av for å spille disse spillene.

Historie-modusene er ikke prikk like fra første spill til siste, men kvaliteten er likevel god jevnt over, så lenge du liker fighting-mekanikken da, men mer om det senere. Historie-modusene putter deg som oftest i Narutos sko, og følger ham gjennom mange spennende eventyr. Det første spillet slipper deg fri i Narutos hjemby, hvor du kan hoppe, løpe og utforske, men det er også det eneste stedet du får utforske utenfor kampene. Resten av spillene tar en mer lineær tilnærming, som gjør at du mister utforskningsmomentet fra eneren, men variasjonen du får er verdt det. Du møter også diverse større handlinger som bruker quick-time-eventer, action-scener som avhenger av at du trykker på rett knapp til rett til for å lykkes, og større kamper plasserer deg i en arena sammen med fiender høye som skyskrapere!

Så går vi rundt om en ninjutsu-busk!?

Det er kanskje vel og bra, men hva med selve kjempingen? Hvordan er det å leke ninja i disse spillene? Jo, ganske bra, faktisk! Du kontrollerer et tonn med diverse karakterer 1v1-kamper i et 3D-kampområde, hvor det er om å gjøre å bruke “ninjutsu”, diverse superangrep ninjaene kan, til å banke den andre spilleren i fillebiter! Systemet avhenger mye av timing og rette handlinger til rett tid, og mindre på knappekombinasjoner i rask og nøyaktig rekkefølge. Man kan også ha med seg to support-ninjaer, og disse systemene blir mer avansert, og også mer sofistikerte jo lenger i serien du kommer.

Fiendene i spillene kan bli gigantiske etter hvert! (Pressefoto: Bandai Namco)

Denne kolleksjonen er veldig “hit-or-miss”, som engelskmennene kaller det. Jeg tror en som liker kampsystemet, kan digge denne kolleksjonen uten å være Naruto-fan, men hvis man ikke liker kampsystemet, er det uansett ikke vits i å kjøpe den, Naruto-fan eller ei. Disse spilene står og faller på kamp-mekanikken, som jeg vil si begynner god, og blir bedre, men som alle spill er mekanikkene subjektive, og det jeg liker, kan være noe du misliker, so who knows?

En rask kuriositet jeg kan påpeke er at når jeg fikk koden til spillet, kom de tre første i en egen pakke, mens fireren bare lå der, uten noen merking som tilsa at det var en del av kolleksjonen? Litt rart…

Er du klar for å bekjempe ninjaene i din vei? (Pressefoto: Bandai Namco)

Kolleksjoner av spill blir ofte korte anmeldelser, og det ble det her også, men konklusjonen blir nok likevel litt vag. Liker du kamp-systemet? Kjør på, her er det mange timer med en god historie og spennende kamper som venter deg! Liker du ikke kamp-systemet, men er ihuga Naruto-fan? Da må jeg nok desverre råde deg til å holde deg unna…