Anmeldelse: Thumpin Wumpa Islands (Skylanders Imaginators)

This content has been archived. It may no longer be relevant

Tidligere i år har jeg produsert både innslag om Crash Bandicoot, som jeg har vært fan av siden barndommen, og en anmeldelse av Skylanders Imaginators, som jeg syntes var et godt spill. Da er det vel ikke overraskende at jeg nå skriver en liten anmeldelse om Crash og Cortex-figurene som kom til Skylanders Imaginators nå nylig, som også bringer med seg eget level. Men er dette en verdig måte å bringe Crash tilbake i rampelyset, eller er det bare et forsøk på å lure fans av Crash til å bruke masse penger på et toys-to-life spill?

Pressefoto: Activision Nordic
Pressefoto: Activision Nordic

Den gode nyheten er at dette ikke KUN er en “cash-grab”! I pakken du kjøper, får du to figurer: Crash Bandicoot og Neo Cortex. Når du putter en av figurene på portalen, låser du opp “Thumpin Wumpa Islands”, som er en egen level som ikke bare er en hyllest til Crash sin verden, du drar FAKTISK til øyen “Wumpa Islands”, som flere av Crash spillenes handling foregår på, og møter karakterer som Crash, Cortex, Uka Uka, Aku Aku, Fake Crash og de alltid like morsomme øy-beboerne! Alt fra de fysiske figurene, musikken, grafikken, karakterdesign og historien er en fin hyllest til Crash sin storhetstid, og det er kjekt å se disse gamle karakterene få den behandlingen de fortjener!

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=OH9YICyXlJ4?rel=0&w=640&h=360]

En utvikler med “Visions”

Historien er at “den store synkroniserings-festen” skal foregå, og Skylanderene Spyro og Mags skal være med! Når de ankommer på øyen, forteller Uka Uka dem at noe har gått galt, og at “alle rytmene på øyen har kommet i ubalanse”! Dette er selvfølgelig Neo Cortex sin feil, og nå er det din jobb å rydde opp i problemene! På veien møter du kasser, Wumpa-frukt og andre elementer fra Crash-verden som er tatt med inn i Skylanders Imaginators på en god måte! Her merker du at de har vært ekstra nøye med alle detaljer, at alt blir i god Crash-stil, og det er nok fordi denne delen av Skylanders Imaginators IKKE er utviklet av samme utvikler som resten av spillet, Toys For Bob, men av Vicarious Visions, som har utviklet flere Crash-spill i fortiden.

Pressefoto: Activision Nordic
Pressefoto: Activision Nordic

Nivået du låser opp er relativt langt for Skylanders-standarder, og EKSTEMT langt for de av oss som husker Crash-spillene på Playstation 1. Og det er her vi dessverre merker at ikke alt fra Skylanders-spillene og Crash-spillene passer så godt sammen. De gode Crash-spillene lente seg som oftest på god, skarp, rask platforming i trange, kontrollerte korridorer, mens Skylanders er en serie som har hovedvekt på kjemping, oppdagelse og lange nivåer. Dette gjør ikke nødvendigvis at spill-opplevelsen i seg selv blir dårlig, men en karakter som Crash, som har fått angrep inspirert av sine platformings-dager, sliter når han blir kastet inn i en av mange kamp-rom, hvor man må overvinne et bestemt antall fiender før man kan gå videre. Dette er fortsatt en Skylanders-level med Crash-inspirasjon, ikke en Crash-level i et Skylanders spill.

Anmeldelse: Skylanders Imaginators

Konklusjon

Etter å ha spilt dette nivået en god del ganger, og spilt med Crash og Cortex-figurene en god del i resten av spillet, sitter jeg igjen med en blandet følelse. På den ene siden er det utrolig kjekt å se Crash tilbake, og få den respektfulle behandlingen han fortjener, men på den andre siden, har deler av nivået en bismak av at noe ikke helt passer, eller, at det NESTEN passer. Dette er en fin hyllest til Crash Bandicoot, og en av de få gangene han blir anerkjent som noe annet enn “bare enda en 3D-platformer”, men ikke løp og bruk masse penger på Skylanders bare for å spille denne levelen…

Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Ibelin og Samhold Gjennom Spill
    Spillmagasinet har sett Ibelin, dokumentaren om en gutt med Duchennes muskeldystrofi som knyttet sine sosiale bånd gjennom World of Warcraft. Disse båndene ble bevist i begravelsen hans, da flere av online-vennene hans dukket opp. I sammenheng med dette har vi intervjuet regissør Benjamin Ree, og har en samtale rundt spillverdenens sosiale side. Intromusikk hentet fra Cold_Fire på Pixabay: https://pixabay.com/music/corporate-inspiring-ambient-187870/ I studio: Benedikte, Carl-Eirik og Ole Produsent: Johannes Optun Ansvarlig redaktør: Sofie Larsen Nesdal

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler