Når selvportrettet er kjøtt

This content has been archived. It may no longer be relevant

En aggressiv sjimpanse som kveler i hjel en overvektig og apatisk gorilla, et flyktende kjærlighetspar som blir rammet av en tung og tragikomisk Looney Tunes-lignende voldssituasjon, et selvportrett utformet av kjøtt med en påminnelse om livets slutt som råtner ved siden av. Dette er verk som for tiden blir introdusert for det norske publikum på Bergen Kunstmuseum, såkalt hyperralistisk kunst, skapt av den New-York baserte kunstneren Tony Matteli. Utstillingen «A Human Echo» skal frem til 5. mai vise samtidskunstnerens arbeid fra de siste femten år, og dette er hans første utstilling i Norge.
Hør omtale her: (Saken fortsetter under bildet) [audio:https://srib.no/wp-content/uploads/2013/02/Skumma-Kultur-Tony-Matteli-A-Human-Echo-MRL.mp3]

GJENKJENNELIGE MOTIV I MØRKE OG ABSURDE SAMMENSETNINGER

«A Human Echo» er kuratert av Aarhus Museum Of Modern Art, og utstillingen er delt opp i 6 ulike lokaler. Utstillingens aller første rom gir publikum verket «Fucked» (se bildet nedenfor) som viser et kjærlighetspar i kamp. Her eksisterer den tragikomiske og tegneserieaktige kampen som handler om å flykte fra et stort flygel, men også livets kamp for å finne romantisk kjærlighet og en overlevelse med hverandre. «Fucked» fungerer som en eksplosiv start for «A Human Echo», men også som en sterk motsetning til de senere verk som befinner seg lenger inn i lokalet. Her finnes det gjennkjennelige motiv som blomsterbuketten, vinduet og dollarseddelen, ofte presentert i mørke og absurde sammensetninger, som potensielt kan vekke sterke reaksjoner fra publikum. For eksempel: ta den aggressive apen som fungerer som et symbol på mennesket, og deres til tider elendige valg i kampen for eksistens.

Det er verdt å nevne det siste rommet i utstillingen som overrasker med sitt stille uttrykk. Det finnes nemlig verk som ikke skriker og hopper frem, slik som planten (utformet av bronse) som diskret vokser opp langs den ene veggen i rom nummer 2. Fint!

EN ANNERLEDES UTSTILLINGSSTRATEGI SKAL VEKKE REAKSJONER HOS PUBLIKUM

Kunstner og kurator har bevisst valgt en utstillingsstrategi som baserer seg på å vise frem verkene på en ren og minimalistisk måte. Belysningen i taket viser full styrke, og veggene er avkledd for grafikk og tilhørende tekstbeskrivelser. Kunstneren selv ønsker at publikum ikke skal betrakte verkene som kunst, men som selvstendige objekter som krever full konsentrasjon, koste hva det koste vil.

Ikke forvent deg Munch

Men fungerer det? Å bedømme kunst er ofte subjektivt, men jeg stiller følgende spørsmål: må kunst være kritisk, reflekterende og trigge de intellektuelle for å bli bedømt som bra? Kan kunsten av og til bare få lov til å være gøy? Utstillingen lover ikke mer en den presenterer, og er derfor å anbefale fordi den klarer å blande underholdning med det absurde om menneskets eksistensielle vilkår. Ikke forvent Munch eller Ai Weiwei – dette er arbeid som bryter totalt med den realistiske amerikanske skulpturtradisjonen som man kanskje er vant med. Det er også verdt å nevne kunstneren (og hans teams) evne til å lage virkelighetstroe skulpturer. Til tider er det så ekte at man er nødt til å bevege seg helt nærme for å forsikre seg om at det ikke er ekte. Ta spesielt en kikk på sjimpansen og dens øyne, her snakker vi Hollywoods teknikker i kunst!

Utstillingen går frem til 5. mai på Bergen Kunstmuseum, og hver torsdag er det gratis for studenter!

Jeg tok en prat med kunstneren Tony Matteli der vi snakket om navnet på utstillingen og hva han ønsker å fremme med dette – eksisterer det et fasitsvar på hva alt dette betyr? (Hør lydklipp for omtale lenger opp).

Skumma Kultur silar ut skummet, den beste av den beste kulturen både i Bergen og resten av verdssamfunnet kvar måndag kl. 11. Du kan også lytte til vår podcast. Har du tips, anbefalinger, kritikk eller ros? Send det meir enn gjerne til skummakultur@srib.no.

Anbefalte artikler