Ikke bare en Zelda-klone

Som med alle år gjennom spillhistorien er det alltid de store og mest spektakulære titlene fra de store selskapene som er forventet å få mesteparten av populariteten fra alle spillelskere. Men dette året har også vært en suksesshistorie for mindre spill, der titler som Fall Guys og Among Us har overtatt strømmeplattformene og kontinuerlig bevist at hovedpoenget med spill er at de skal være gøy. Og nå har den kinesiske spillutvikleren MiHoYo fortsatt denne trenden med sin nyeste tittel, Genshin Impact.

Magi og mysterier

For å gjøre en lang historie kort, er hovedkarakteren blitt transportert til landet Teyvat etter en hendelse som tar plass i de første minuttene i spillet. Målet ditt er å finne tvillingbroren din som ble kidnappet, og for å oppnå dette må du utforske de forskjellige bydelene for å møte en samling av fargerike og underholdende karakterer som kan hjelpe deg videre mot målet ditt. De syv forskjellige bydelene kontrolleres av syv guder som kontrollerer hvert sitt element, og disse elementene er også den viktigste delen av hvordan du kjemper mot fiender i Genshin Impact.

Den første bydelen Mondstadt viser vakker og rik natur så langt øyet strekker seg. [Skjermdump: Petter Helland Villanger]

Det tidlige inntrykket du får fra spillet kan fort sammenlignes med et annet populært spill: The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Store deler av spillet kommer til å brukes til å klatre, svømme og gli overalt for å oppdage kartet og utforske hver eneste lille krok som virker interessant. Men selv om det er et stort fokus på utforsking, mange små fangehull med diverse fiender og konstruksjonssystemer for våpen, er Genshin Impact mye mer enn klonen folk anklager det for å være. Jeg tør nesten å påstå at måten den store åpne verdenen er lagt ut på og den grafiske stilen er mye mer attraktiv enn Breath of The Wild. I et hvert øyeblikk kan du finne et lite puslespill å løse, fiender å kjempe mot som kan gi deg oppgraderingsressurser eller skattekister som belønner deg med alt mulig. Med alt som kan oppdages kan en halvtimes moro plutselig strekke seg ut over flere timer uten at du er klar over det. Og dette hjelpes stort av det underholdende kampsystemet.

Kreativ combat

Landet Teyvat blir beskyttet av guder som styrer syv forskjellige elementer, og alle karakterene du  kan spille som selv (hvis du er heldig, vi kommer tilbake til det senere) er bindet til et spesifikt element og våpentype. Og du kan ha fire av disse karakterene aktive i gruppen din på en gang. Fiendene du kjemper mot har jo selvsagt også greie på hvordan elementer fungerer, så hovedfokuset er ikke å ha den sterkeste karakteren noensinne, men fire karakterer som kan samarbeide og oppnå samarbeidseffekter.

Fischl og hennes lille elektriske kamerat. [Skjermdump: Petter Helland Villanger]

En av de gøyeste karakterene i spillet for meg personlig heter Fischl. Hun har en standard pil og bue, men hennes elementkrefter kan sende ut en elektrisk ravn som kjemper ved siden av deg. Hvis du kombinerer dette med en karakter som kan kontrollere is, kan du svekke forsvaret til fienden din og gjøre dobbelt så mye skade. Det er mye å holde styr på i starten, men når du får kontroll på hva de ti forskjellige elementeffektene gjør er det uendelige mange strategier som kan kombineres for å nedkjempe alt som står i veien.

Gratis*

Men så har jeg ikke snakket om den store elefanten i rommet enda da. Dette spillet er gratis, og det kommer selvsagt med sine negative sider. Som med tidligere mobilspill fra MiHoYo, må du gjennom gacha-systemet for å få tak i det mest unike av karakterer og våpen i spillet. Det betyr at du må bruke valuta kalt Primogems i spillet (som du kan selvsagt kan betale for å få mer av) for å dra i lotterispaken på bannere, der du får tilfeldig tildelt karakterer og våpen basert på kjipe odds. Og utenom karakterene du får tildelt gratis gjennom den første timen i spillet, må du bruke gacha-systemet for å få flere.

Jaja, en måte må de jo tjene penger på. [Skjermdump: Petter Helland Villanger]

Heldigvis er systemet her lagt opp til at du kan unngå å bruke en eneste krone. Dette er tross alt en RPG, og alle ressurser for å oppgradere karakterer og våpen må du spille for å få tak i. Ingen måte å betale seg til en seier på her. Og du får selvsagt en del Primogems gjennom spillet og, så du har ressurser til å teste flaksen og få nye karakterer uansett om du betaler eller ikke. Personlig har jeg ikke en gang brukt opp valutaen spillet har gitt meg enda, og har ikke følt trangen til å bruke en eneste krone. Og MiHoYo kommer til å ha flere spill-hendelser de neste månedene som gir deg gratis karakterer og gachavaluta. Så med mindre du absolutt må ha favoritt-waifuen din, er det ingen fare for at du føler deg låst ut av noen del av spillet. Alle karakterene er brukbare, det kommer bare an på hvordan du personlig bygger de.

Genshin Impact ble anklaget for å være mye i året før det kom ut. Bare enda et gacha-spill og en Breath of the Wild-klone, for å nevne noe av det. Men overraskende nok har det nådd stor popularitet og flere millioner spillere, og det er hovedsakelig bare fordi det er et solid spill. Med en svær og vakker åpen verden som kontinuerlig byr på seg selv, et underholdende kampsystem som oppfordrer til variasjon og et ufarlig gacha-system (så langt), vil det sannsynligvis alltid være noe å komme tilbake og kose seg med når oppdateringer kommer over tid. Og du trenger ikke å bruke en eneste krone.

Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Kommende Adaptasjoner og Bisarre Fohåndsbestillinger
    Er vi på veg mot en storhetstid for gode filmadaptasjoner av spill, nå som spill begynner å bli mer og mer normalisert som et medium? Og er det verdt å betale nærmere 2000 NOK fo å få tilgang til Star Wars Outlaws 72 timer før alle andre? Store spørsmål som trenger lange svar fra store personligheter i denne ukens episode! I Studio: Benedikte, Kristian, og Agnar

 

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler