Mikrotransaksjoner har blitt et problem

For meg har spill alltid vært en måte å stresse av på og få et par lunkne timer på dagen der jeg kan dra en skikkelig virkelighetsflukt og bare ta det helt med ro. Men nå som spill har blitt mer “mainstream”, teknologien utvikles og kostnadene økes, kan man ikke se bort i fra at selskapene som publiserer spillene vi alle elsker leter etter muligheter for å få litt ekstra penger inn på kontoen. Og hva er den enkleste måten å gjøre dette på? Joda, mikrotransaksjoner. Uansett om du har vært borti de største spillseriene som Call of Duty og FIFA eller dratt fram mobilen for å sløse bort litt tid med Candy Crush har du vært vitne til de på en eller annen måte.

For de som ikke har hørt om konseptet, er en mikrotransaksjon et kjøp av virtuelle goder i et spill ved bruk av ekte penger. Selve konseptet er det ikke så mye i veien med, for å være helt ærlig. Hvis du bare må kaste et par tikroninger på et gratis mobilspill eller mer kjente gratisspill som Fortnite for å direkte få et antrekk som ser litt annerledes ut og ikke påvirker noe, kjør på. Det store problemet oppstår når de store gutta som EA og Activision kommer valsende inn og propper mikrotransaksjoner inn i spillene sine som allerede koster 600 kroner. Og den situasjonen i seg selv skaper en haug med problemer. Ikke bare for meg, men for den generelle forbrukeren.

Simulert gambling

En av de mest brukte versjonene av mikrotransaksjoner de siste årene har vært de såkalte “loot-boxene”. Disse finner du variasjoner av i litt for mange spillserier. Det går hovedsaklig ut på at du åpner bokser som inneholder virtuelle goder, og du får tilfeldig utdelt priser fra et ekstremt stort utvalg av ting du kan få. Og alle disse virtuelle godene har forskjellige sjeldenhets-skalaer, som er valgt av utviklerne selv. Dette er strengt tatt gambling i virtuell form. Du putter penger inn i spillet, drar i spaken og håper på å få noe bra selv når oddsene jobber mot deg. Når det ikke fungerer første gangen, fortsetter du å dra i spaken til du endelig treffer på litt flaks.

FIFA-pakkene byr ikke på særlig brukervennlige odds. (Pressebilde: EA.com)

Er det mulig å tjene til seg disse samme pakkene i spillet bare ved å spille det i stedet for å bruke ekte penger på det? Joda, men de som står bak spillet vet nøyaktig hvilke strategier som bør tas i bruk for at spillerne skal brytes ned og bli villige til å fremskynde prosessen med å spytte inn litt ekstra penger. Selvsagt har spillerne mulighet til å bruke tid til å tjene seg fram til de kuleste våpenvariantene i Call of Duty eller de beste spillerne i FIFA. Men tid er verdifullt, så hvorfor ikke gi spillerne muligheten til å kjøpe en snarvei?

Og der kommer grådighet også inn i bildet. Spillutviklerne vet nøyaktig hvilke virtuelle goder som spillerne kommer til å ha mest lyst på, og da blir disse godene rangert som mer sjeldne enn de mindre attraktive gjenstandene du kan få. Det betyr at du må enten ha fantastisk flaks eller fantastiske mengder tid hvis du ikke vil bruke penger for å få tak i disse gjenstandene. Dette er spesielt et problem i spill som FIFA. Jo bedre spillere du har, jo bedre kommer du mest sannsynlig til å opptre på den virtuelle fotballbanen mot andre spillere. Og det skaper en ekkel ubalanse der folk med en bredere lommebok kan ha det mer gøy enn folk som ikke har muligheten eller er motstandere av denne virtuelle formen for gambling.

Hvor er resten av spillet?

Enda verre blir problemet når du får følelsen av at resten av spillet du allerede har brukt penger på er låst bak mer pengebruk. Hvis jeg kjøper et spill for 600 kroner, liker jeg å tro at jeg allerede har kjøpt spillet og slipper å bruke mer penger på unødvendig tull. Hvis jeg allerede har lagt en betydelig sum inn for å kjøpe spillet, hvorfor skal jeg da bruke 100-200 kroner ekstra (eller mer) bare for en sjanse for å få noen virtuelle goder, som egentlig kunne blitt lagt inn som belønninger jeg kunne tjent meg fram til på andre vis som utfordringer jeg må gjennomføre i selve spillet? Hvorfor kan ikke de som lager spillene jeg har valgt å bruke tid på faktisk verdsette tiden jeg dedikerer til deres produkt som jeg har kjøpt og betalt for?

Destiny 2 er et godt eksempel på kule kosmetiske priser låst bak flaks eller pengebruk. (Skjermbilde: Petter Villanger)

Og dette er enda mer irriterende når du vet at spillserier som Call of Duty allerede tjener MER enn nok penger på salgene de får inn fra originalspillet og det eventuelle season-passet som gir enda mer spillinnhold til de som kjøper det over ett års tid for å gå i pluss.

Hvorfor fortsetter vi å se dette år etter år? Fordi det er meget effektivt, dessverre. Activision, Ubisoft og mange andre håver inn flere millioner dollar på mikrotransaksjonene sine, fordi de vet at det fins en betydelig gruppe med spillere som gledelig bruker pengene sine på de. La oss ikke glemme enkelte populære Twitch- og Youtube-personligheter som kjøper opp alt med en gang så de kan vise det fram til publikumet sitt og få flere klikk på det de produserer og tjene mer penger selv. Hovedessensen ved å endelig låse opp noe kult i et spill som du har dedikert tiden til holder på å forsvinne og bli erstattet med “hei, se på denne kule tingen jeg brukte flere hundre kroner på!”. Og nettopp fordi de tjener inn haugevis på de, fortsetter de å gjøre det.

Selv om den generelle forbrukeren nå endelig har begynt å kjempe i mot disse formene for mikrotransaksjoner og lovgivere i enkelte land som Belgia nå har begynt å skape regler mot slike former for grådighet, vil det ikke ta slutt før pengene faktisk sluttes å brukes på de.

Siste podcaster

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler