This content has been archived. It may no longer be relevant
Den gode restaurantopplevelsen avhenger av mange faktorer, og det er ikke alltid det bare er maten som utgjør den viktigste faktoren for trivsel på en restaurant. Hvordan servitøren oppfører seg, hvordan opptreden fra kokken og restaurantledelsen er, og ikke minst hvordan din egen innstilling selv er til restauranten, har mye å si for den totale opplevelsen. La oss først se på hvordan det er fra gjestens sin side.
Fra gjesten sin side
Gjesten er, uten tvil, den viktigste faktoren for at en restaurant skal gå rundt. Ofte kan gjesten slite med en totalt fraværende servitør, eller en servitør som er altfor mye tilstede. Førstnevnte er nok verst, da du ikke får den servicen du har krav på, og den totale opplevelsen blir fraværende av fraværet til servitøren. Likevel kan det også bli for mye av det gode. For eksempel en servitør som stirrer på deg mens du spiser er heller ikke noe særlig. Det er servitøren sin oppgave å finne en fin balanse på dette, slik at gjesten verken slipper å rope på servitøren hele tiden eller å jage ham eller henne vekk. Bare så det er sagt; knipsing og roping på servitøren er fy-fy! Prøv heller å oppnå blikkontakt, selv om dette kan være vanskelig til tider.
Kanskje noe av det vanskeligste med å være på en restaurant er hvordan du skal forholde seg til tipsing. Hvor mye skal du tipse? Hvem får tipsen – servitøren eller kokken, eller begge? Ifølge mange profesjonelle i bransjen er det vanlig å tipse mellom 10 og 20 prosent av totalbeløpet. Dette avhenger selvfølgelig av mange faktorer, som for eksempel hvilken restaurant det er, hvor i verden det er, og hvor god du synes opplevelsen var. I Norge er for eksempel ikke tipsing like utbredt som i USA, hvor mange av servitørene faktisk lever av tipsen. Likevel syns jeg det er viktig at man tipser i Norge også – spesielt når matopplevelsen er tilfredsstillende. Det skal også, etter min mening, være lov å tipse mindre hvis den totale opplevelsen ikke innfridde. Du skal ikke føle seg tvunget til å tipse bare for å tipse. Det enkleste er nok å tenke over tommelfingerregelen på 10 og 20 prosent, samtidig som du følger magefølelsen om du skal tipse eller ikke.
Restaurantetiketten fra gjestens side spiller en stor rolle når man spiser på en restaurant som har buffét. Fordi nettopp på bufféten kan det forekomme mange komplikasjoner; hvor starter køen? Hva vektlegges som sniking i køen? Ofte skiller man mellom åpen buffét og en buffét hvor køen går langs en rekke. Sistnevnte er det i hvert fall ikke lov til å snike i, men i en åpen buffét ”flyter” mengden med folk mer, og sniking er ofte ikke et tema. Det som i all hovedsak gjelder for begge typer er normal folkeskikk. Det er lov å være høflig og stå og vente på din tur, og ikke nærmest krype deg over de andre slik at du kan lesse på med nok eggerøre før det er tomt.
Hør hele innslaget her:
Fra servitøren sin side
Servitøren er det viktigste bindeleddet mellom gjesten og kokken, og også en uunnværlig del av restaurantopplevelsen. Servitørens jobb kan til tider være en vanskelig affære, med fulle og motbydelige gjester, dårlig rygg og lite betalt. Du kan gjøre jobben til servitøren lettere om du oppfører seg skikkelig.
Et privilegium i å være på restaurant, er at du slipper å rydde opp etter deg. Det gjør i all hovedsak servitøren. Likevel ønsker ikke de fleste servitører å rydde opp snusen eller tyggisen du har lagt på tallerkenen – de har nok med å sørge for at du har et fullt rødvinsglass. En god løsning på dette kan være å pakke de inn i servietten, slik at servitøren slipper å ta i snusen eller tyggisen. En bedre løsning er å bruke din egen snusboks eller kaste tyggisen i søppelet på toalettet.
Det største problemet fra servitøren, og restaurantledelsen, sin side er frafall i bordbestillinger. Det kreves mye logistikk i restauranten på bordsetninger, så det er viktig at servitørene har kontroll på hvor mange gjester som kommer, og hvor de sitter. Derfor er det ganske hyggelig å si i fra om det er frafall i antall gjester i selskapet ditt. Om du har bestilt bord til 15 stykker, og to stk. melder frafall, går det ganske så greit. Men om det kommer bare fem stk. er dette en helt annen sak, og det er din oppgave å informere restauranten om frafallet. Forvent heller ikke å få bord til 15 stykker når dere valser inn en lørdagskveld kl. 19:00 på en finere restaurant.
Servitøren er der for din egen del, og mest sannsynlig har vedkommende en profesjonell innstilling til sitt arbeid. Servitører jobber ofte svært strukturert, raskt og nøysomt. De har sjelden tid til avvik i arbeidsplanene sine, så derfor er det hyggelig at du lar servitøren gjøre jobben sin. Jeg skjønner, du skulle bare være høflig med å hjelpe servitøren med å rydde litt eller i å ta i mot en tallerken. Sistnevnte er selvfølgelig greit å gjøre om det skulle være trangt der man sitter. Men i all hovedsak; la servitøren gjøre det han får betalt for å gjøre.
Servitører jobber ofte fra venstre side av gjesten, ved å sette ned tallerkener eller rydding av glass/bestikk. Skulle noe plutselig mangle, eller gjesten hjelper til, slik at servitøren må jobbe fra høyre side kan dette skape uheldige situasjoner og ekstra hodebry for servitøren. I verste fall kan du få kaffekoppen over fanget fordi servitøren kom fra høyre side mens du skulle gestikulere en fantastisk historie.
Fra kokken sin side
Kokken er også en uunnværlig del av en restaurantopplevelse, som servitøren og gjesten også er. Og selv om ofte kokken er gjemt bak kjøkkenet, er det viktig med en god restaurantetikette også her, for å hindre komplikasjoner med maten.
Skal du ut og spise en finere middag på en bra restaurant vil du ofte møte på ferdigkomponerte menyer og retter. Disse har restaurantledelsen og kokken brukt mye tid og krefter på å lage, nettopp for at menyen skal passe til en hvilken som helst gjest. Derfor kan det, på mange restauranter, anses som frekt å fjerne komponenter fra selve retten eller menyen. Liker du ikke løk? Synd for deg, for da går du glipp av mye velsmakende mat. Kanskje denne ene gangen gjør det ingenting at det ligger en syltet løk ved biffen din? Her er det mye bedre å bare skyve løken tilside på tallerkenen, i stedet for å hamle opp med en ”spesialbestilling” uten løk.
Selvfølgelig skal det være lov å spørre om ekstra poteter, litt mindre saus, mindre porsjon og så videre – det er tross alt en servicebransje det er snakk om her. Men det er forskjellig på kresne folk og serviceinnstilte bestillinger. Gjester som har allergier og som ikke tåler noe, er noe helt annet. Det blir vanligere at menyer og restauranter dokumenterer hva som er i maten, slik at en stakkars gjest ikke skal føle seg utsatt for å bli syk. I dette tilfellet er det selvfølgelig lov å spørre kokken hva som er i maten, og poengtere om du har en allergi eller ikke. De fleste utdannede kokkene får mye opplæring i dette. Allergikere er altså én ting, mens kresne folk er noe annet.
”Hei, kan jeg få snakke med kokken”? Dette er et spørsmål som noen ganger kan skape problemer fra kokken sin side. For det første har han eller hun ikke tid til å snakke med deg, og kokken ønsker heller ikke at du stikker hodet inn på kjøkkenet for å slå av en prat. Likevel er det alltid hyggelig med gode tilbakemeldinger, og disse tilbakemeldingene kan videreformidles fra servitøren sin side. Ellers kan du spørre høflig om kokken har tid litt senere, eller om det er mulig å hilse kjapt. Personlig er jeg fan av åpne restaurantkjøkken, hvor kokken selv bestemmer hvor interaktiv han eller hun er med gjestene. Og man slipper hygieneproblemet med fulle gjester inne på kjøkkenet.
Hvem bestemmer?
Nå har vi sett på restaurantetikette, og vi har sett det fra gjesten, servitøren og kokken sin side. Men hvem er det som egentlig bestemmer hvilke regler det skal være på restauranten? Restaurantledelsen sammen med de ansatte bestemmer selvsagt mye av dette, men du som gjest har også mye du skal ha sagt i hvordan restaurantopplevelsen din blir. Skikk og bruk-regler er under konstant endring. Kultur, by og land, religion med mer, er med på å avgjøre hva som er korrekt dannelse. Dette må du være bevisst på dersom du skal unngå å fornærme noen, og om du ønsker å skape en hyggelig atmosfære.
Og husk; det er lov å slippe seg litt løs og kose seg når man er på restaurant. Med riktig innstilling og etikette kan alle involverte skape en riktig så god restaurantopplevelse.