God of War er bedre enn noen gang. (Pressefoto: SIE Santa Monica Studio)

Kratos er tilbake!

God of War er perfeksjonert!

God of War serien har i lang tid vært en del av flaggskip titlene til Sony. Denne serien er kjent for sin bombastiske action, gudemord og latterlig mengder blod satt i gresk mytologi. I 2010 leverte Santa Monica Studio konklusjonen til Kratos sin fortelling om hevn i God of War 3. Det viste seg derimot at Kratos har ihvertfall ét til eventyr å fortelle i det nye God of War til Playstation 4.

En historie med karakterer i fokus

God of War var opprinnelig satt i gresk mytologi og vi har nå sett en egen trilogi og tre spinnoff titler der Kratos massakrerer greske guder og monstre. Planen til serien var derimot ikke bare gresk mytologi, men Kratos skulle også besøke de egyptiske og norrøne gudene. Det er det sistnevnte vi får i God of War 4.

Kratos er ferdig med de greske gudene og har slått seg til ro ganske mye lengre nord. Dessverre får vår sinte spartaner ikke den freden han søker. Kratos er gammel og har prøvd å stifte en ny familie. Spillet starter på et sårt punkt. Kratos kutter ned et tre med tilsynelatende stor betydning for han. Man ser allerede her at dette er en ny type God of War. Dette treet var viktig for konen til Kratos. En ny kone som døde på en mindre brutal måte enn den første. Kratos får oppleve noe annet enn sinne og hevn, for i God of War er menneskelig sorg et nytt hinder for krigsguden. Kratos sitter nå igjen med en sønn han aldri tok seg tiden til å kjenne og asken til sin kone. Asken som hun ville skulle bli spredt fra det høyeste fjellet i Midgard.  

Kratos får ikke pause fra sorg. (Pressefoto: SIE Santa Monica Studio)

Kratos er ikke akkurat en koselig far og det er hans jobb å trene sin sønn for det harde livet. For døden til sin kone satte i gang en rekke konsekvenser som innebærer drauger, troll en og ukjent tatovert mann som vet at Kratos er den greske krigsguden. Dette er noe som Kratos har holdt skjult for å slippe unna sine tidligere synder og for å beskytte sin sønn. Det tilsynelatende enkle oppdraget om å spre asken til sin kone viser seg å være mye mer krevende. Utfordringene kommer ikke bare i form av store monstre og guder, men også det å være en far for en sønn han aldri ble kjent med. På samme måte som The Last of Us og filmen Logan får vi to usannsynlig personer som må lære å forholde seg til hverandre.

God of War gir oss en dypere og følelsesladet historie.

God of War 4 mangler ikke de kampene serien er kjent for, men vi får en dypere og følelsesladet historie som traff meg rett i blodpumpen. Det er veldig mye mer å si om reisen til Kratos og sønnen Atreus, men dette er noe jeg anbefaler dere opplever selv. God of War 4 er stappet av storslåtte scener og fantastisk karakterutvikling. Det er perfekt historiefortelling i spillformat der man får storslåtte sekvenser fulgt av rolige øyeblikk med Kratos og Atreus. Det gav meg også en rekke scener som fikk meg til å høylytt gispe fulgt etter et “Holy shit!”. Historien alene er verdt et kjøp.

Forholdet mellon Kratos og Atreus er at av høydepunktene i God of War. (Pressefoto: SIE Santa Monica Studio)

Ny vri på God of War action

God of War serien er kjent for storslått overdreven kamp som ofte blir fulgt av quicktime eventer. Det har alltid vært en av de definerende titlene for spectacle fighting sjangeren. God of War 4 endrer på kamp mekanikkene. I stedet for det konvensjonelle ovenfra kameraet ser vi nå over skulderen til Kratos. Dette betyr man ikke alltid har oversikt over fiender som angriper bakfra. Det er alltid viktig å bruke skjoldet, parere og hoppe unna når fiendene angriper fra uheldige vinkler. Kratos har en ny øks som nå er grunnlaget for kampmekanikkene i God of War 4. Dette virker tilsynelatende veldig enkelt i starten med én knapp for tunge angrep og én for lette. Derimot får vi se at kampene i God of War 4 er mer brutale, krevende og givende enn fra originalene.

Kampene er mer brutale, krevende og givende enn de var i originalene.

Dette viser seg å være en dyp mekanikk som utvikler seg i form av komboer, runer som gir deg magiske angrep og en rekke oppgraderinger til øksen. Oppgraderinger du kan skreddersy til din spillestil. Som utviklerne fortalte er øksen som en bil som man gradvis oppgraderer for å gjøre bedre. Øksen fungerer også som projektil. Kratos kan slenge den på fiendene som en gigantisk skarp ispinne. Ofte vil fiender fryse til is, mens Kratos nå må bruke nevene sine for å brutalt knuse de i tusen biter. Etter kampen stilner og en rekke monstre har dratt sin siste pust, vil Kratos holde ut hånden sin og øksen flyr tilbake til han som om han var Chris Hemsworth i Thor. Man kan når som helst kaste øksen på fiender og objekter for så å få den flyvende tilbake i hånden. Dette gjør at man alltid har varierte og spennende kamper der man eksperimenterer med øksen. Det er som om Dark Souls og originale God of War fikk et kjærlighetsbarn som er kampene i God of War 4. Det er visuelt spennende og ekstremt givende.

Kampene i det nye God of War har blitt mye mer taktiske. (Pressefoto: SIE Santa Monica Studio)

Fiendene kommer i en rekke former. Dette er alt fra mindre drauger til gigantiske drager og troll. Det er alltid variasjon og stryker som gjør at du må variere hvordan du tar ut enkelte fiender. Atreus er heller ikke ubrukelig her. For som med øksen til Kratos har han en bue som kan skade og stoppe fiender etter Kratos sine ordre. Han kommer godt med når man kjemper mot de krevende valkyriene som er valgfrie fiender. Atreus sin bue vil skyte der du peker så han fungerer som et eget våpen. God of War 4 skuffer heller ikke på bossene som ofte ender i brutale henrettelser. Jeg vil ikke nevne mer om disse, siden bossene er såpass engasjerende og imponerende at du må oppleve dem selv.

Det er nok av monstre i Norrøn mytologi. (Pressefoto: SIE Santa Monica Studio)

En åpen verden

Eldre spill i serien har vært lineære fulgt av større sekvenser med kamp og puslespill. Jeg er en stor fan av serien, men puslespillene har alltid stoppet opp det jeg likte med spillene. I God of War 4 har vi en verdensoppbygging som minner mer om klassisk Zelda og Metroidvania. Her har vi innsjøen av de ni rikene der man kan utforske via en båt. Det er blant annet i båten vi får de mindre samtalene mellom Kratos og Atreus. Via innsjøen kan du dra glatt mellom ulike soner eller alternative universer som er de ni rikene fra Norrøn mytologi. Det er ingen lasteskjerm i God of War 4. Alle områdene, enten det er i Midgard eller de andre rikene, er knyttet og utviklerne har skjult lastetiden bak gameplay.

Omgivelsene i God of War er imponerende knyttet uten en eneste lasteskjerm.

Dette sammen med mangelen på minimap gjør at du blir dratt inn i denne verdenen på en måte få spill klarer å oppnå. Puslespill delen er mer valgfritt i dette spillet. Ofte vil du komme over dører eller områder du ikke har tilgang til, før du senere i spillet får muligheten til å åpne disse områdene. Dette gjør at det alltid er noe nytt å utforske i God of War 4 og man blir aldri helt ferdig med et område man har besøkt tidligere. Puslespillene er også mindre krevende, men absolutt mer givende. De motiverer til utforskning og tester deg som spiller. Enten det er utforskning eller puslespill vil du alltid bli godt belønnet i form av oppgraderinger eller ressurser. Det er her jeg kommer inn på den tredje store faktoren til God of War 4.

Det er en rekke områder å utforske i God of War. (Pressefoto: SIE Santa Monica Studio)

Komplekse rollespillmekanikker

Du kommer alltid til å finpusse på Kratos sine attributter og statistikker. Ofte vil du møte på fiender som er i høyere “power level” enn deg. Da må du opp i level. Man gjør dette ved å bygge og oppgradere rustninger og andre objekter. Kratos har her en rekke oppskrifter på rustninger med stor variasjon i estetikk og gameplay effekt. Man kan faktisk ha ulike oppbygninger av Kratos. Om man skal tåle mye må man bygge opp “defense”. Skal man forårsake enda mer skade må man fokusere på “strength”. Dette er to av mange forskjellige statistikker man kan forbedre for å oppleve God of War 4 på den måten man selv ønsker. De beste rustningene trenger man unike ressurser for å bygge. Dette gjør at man alltid er på utkikk etter de mest krevende og sjeldne fiendene for å få det beste lootet. Disse rollespill mekanikkene passer perfekt inn i God of War 4.

God of War er enda bedre med de nye rollespill mekanikkene.

Les også:  En litt utbrent port

Fantastisk atmosfære

God of War 4 er nydelig. Det drar det den kan ut av plattformen og gir oss et av de peneste spillene det er å finne i dag. På Playstation 4 slim kjører det en stabil 30 fps, men dette kan justeres og fikses på hvis du har Pro versjonen. Omgivelsene og detaljene i God of War 4 kan ta pusten fra deg. Solen som står opp bak fjellene idet du padler i båten din under den kontinuerlige overvåkingen av Midgardsormen er blant flere øyeblikk der du bare stopper opp for å ta alt inn. Når Sony gambler på en hest så får de virkelig ut noe som ingen andre konsoller eller tredjeparts utviklere kan oppnå. Det er dette vi får i God of War 4.

Det er en rekke nydelige omgivelser i God of War. (Pressefoto: SIE Santa Monica Studio)

Lyden til God of War 4 er absolutt helt fantastisk. Når Midgardsormen stiger fra innsjøen og bassen rumler idet han snakker til deg eller bare de små måkene som hyler i bakgrunnen. Lyder bygger opp atmosfære enda mer enn det som er normen i dag. Santa Monica Studios har virkelig gjort en fantastisk jobb med å dra oss inn i omgivelsene. Vinden som uler og snøen som knaser under Kratos sine føtter gjorde jeg oppriktig kald og øksen som magisk banker inn i hånden til Kratos fikk meg til å føle meg som en ekte krigsgud.

Kratos sitt møte med Midgardormen er en svært imponerende sekvens. (Pressefoto: SIE Santa Monica Studio)

Musikken nå komponert av Bear McCreary (The Walking Dead). Han klarer å gi oss stemnings byggende musikk for de mindre sekvensene og samtidig bygge det opp til de bombastiske scenene med kor og trommer. Alt er veldig vikinginspirert samtidig som har tar hint fra de eldre spillene, spesielt når Kratos sin sanne identitet som den greske krigsguden blir tatt opp. Jeg trodde ikke jeg skulle sette mer pris på et nytt lydspor til God of War 4, men her blir det gjort på en fantastisk måte som hjelper spilleren komme i riktig humør.

Christopher Judge gir oss gode gamle Kratos med nyanser av sorg og humor!

Kratos har fått en ny stemme. I tidligere spill har Terrence Carson gitt en passende og nå svært ikonisk stemme til krigsguden. Han har vært veldig flink til å være sint og overdreven, men det er ikke så enkelt med nye Kratos. Her tar Christopher Judge over jobber og gir oss en den iskalde guden vi er kjent med, men med diskré nyanser av sorg og humor til tider. Han gjør jobben utmerket og det er klart Kratos vi hører. Sunny Suljic som sønnen Atreus gjør også en fortreffelig jobb. Skuespillet viser til en kjemi som gjør at jeg kjøper forholdet mellom de to karakterene.

Christopher Judge gjør en utmerket jobb som Kratos. (Pressefoto: SIE Santa Monica Studio)

Perfeksjon!

Kanskje man ikke kan kalle dette en anmeldelse, det er ingen kritikk her. Ja for God of War 4 er så bra. Det er det nærmeste jeg har spilt perfeksjon på lang tid. God of War 4 mestrer historie, karakterer og gameplay. Det er faktisk ingenting negativt å si her. God of War 4 vil lett gi deg 30-40 timer med et spill du absolutt ikke vil legge fra deg. Santa Monica Studios har perfekt modernisert serien i et spill som er veldig annerledes, men samtidig holder på den God of War følelsen. Det er det beste spillet i serien og et av de beste spillene Sony har sluppet. Enten du har spilt de tidligere spillene eller ikke så må du spille det nye God of War. Du vil ikke angre på det.

God of War er å finne på Plastation 4 og Playstation 4 Pro 20. april. Sjekk ut traileren her: [youtube https://www.youtube.com/watch?v=rxrbXP546OU&w=640&h=360]

 

Siste podcaster

  • Hardcore - Tidsbegrensede djevler som kanskje gråter?
    Spillmagasinet Hardcore fortsetter i denne sendingen med Petter, Håkon og Sigve. Michael kommer på besøk for å snakke om Devil May Cry 5, mens Petter deler sine inntrykk av The Division 2. Er Xbox One X verdt det? Hva er greia med tidsbegresninger i spill? Hør hva Håkon har å si om Jackbox-spillene!

Hardcore

Uortodoks og kompromissløst spillpodcast om konsoll- og PC-gaming hver tirsdag kl 11:00. Anmeldelser, reportasjer, tilbakeblikk og gjester fra spillindustrien.

Send

Your email address will not be published. Required fields are marked *