Konsertanmeldelse: Bloody Beach

Bloody Beach er et band som liker å underholde og leverer flott musikk med et innslag av humor. Da Trigger spurte Arne Håkon Tjelle (vokal) og Anders Winsents (gitar) om hva deres drømmegig var, svarte de humrende Hulen i Bergen eller Brann stadion, når Brann vinner cupfinalen 2014. En av disse drømmene ble oppfylt forrige uke.

I hjertet av Bergen

Etter en kjapp tur innom Vibber var det på tide å ta turen inn til hjertet av Bergen. Inn under den beryktede parken, til Bergens flotteste scene. Bandet som skulle rive oss med og svinge oss rundt i kveld var bandet som vi allerede har gitt titler som ukens låt (Disco Impaler), fra det nylige utgitte albumet Pirate Radio Presents, og som vi priste som ukens album. Bandet begynte sin karriere med sin Bonanza EP for over 3 år siden, og fortsatte med et par singler de følgene årene. Dette førte til stor oppmerksomhet for bandet fra Bergen. Året 2012 ble de invitert til en av verdens største bransjefestivaler, South by Southwest i Texas. To år etter er platen ute og det er tid for å turnere igjen.

Hør intervjuet  Trigger Bergen gjorde med Bloody Beach da Pirate Radio Presents var listet som ukens album:

Et ruskete førsteinntrykk

Med høye forventninger til Bloody Beach, som et liveband med evnene til å levere, stiller jeg meg langt foran i publikum. Klar for å synge med og vrikke på de små hoftene jeg har, til denne rocka blandingen av forskjellige sjangere som ender opp i et flott stykke festmusikk. Bandet inntar scenen og åpner med sin gode gamle BonanzaJeg gjør mine kjente spastiske forsøk på å vise at jeg digger musikken på en kul, avslappet måte ved å nikke på hodet og småtrampe i takt med musikken. Bandet er i toppform og viser at de er et band som kan regnes med på den norske rockescenen. Tjelle, med den majestetiske barten og grilldressjakka, svetter og er rød som en Bloody Mary i ansiktet. Ikke fordi han konsentrerer seg om å levere et show til publikum, men fordi han tilsynelatende er så beruset at han ikke klarer å gå bort til mikrofonen uten problemer.

Greit nok å ta seg en slurk eller to av voksenbrusen for å øke motet før en konsert, men når vokalistens opptreden får meg til å mistenke playback, føler jeg meg litt snytt. Er det ikke viktig å gi fansen, som kommer for å se hva du kan levere, et show du kan være stolt av?* Det virker på meg som om Tjelle får noen skjeve blikk fra de andre medlemmene i bandet, som leverer supertighte og magiske låter.

Albumcoveret for Pirate Radio Presents (Foto: Bloody Beach)

Musikken er en fest

Etter den største overraskelsen over at Tjelle tilsynelatende ikke vet hva som er foran og bak på scenen, begynner publikum virkelig å kose seg. Tjelle virker bare å være et komisk sceneshow som blir til for latter, mens resten av bandet er de som byr folkemengden inn på en dansbar kveld. Mitt inntrykk blir at klovnen får holde på mens de andre kan levere kvalitet som jeg virkelig setter pris på. Og da låter som Disco Impaler, TMI og ikke minst Blue Eyes Roll spilles, blir stemningen upåklagelig. Foran danser og hopper publikum samtidig som de som kan låtene gauler i med sammen med Tjelle.

Selv om jeg er litt skuffet over enkelte prestasjoner under Bloody Beach sin konsert endte det opp som en ellevill fest hvor jeg virkelig koste meg. Jeg nikket ikke bare på hodet og trampet med foten. Under noen av låtene var jeg en av de som danset mest energisk med. Det er jo et tegn på at man virkelig har det gøy. Konserten ble til slutt min katalysator for å fortsette festen videre inn i bergensnatten.

Hør Bloody Beach spille en nydelig medley av albumet live i studio 1 på studentradioen.

* Anmeldelsen hevdet tidligere at bandet brukte playback under konserten. Denne påstanden har imidlertid journalisten valgt å trekke. Språket er også moderert noe.