Anmeldelse: Love’s Crushing Diamond

“When you stare into the void and see a friendly face.”

Mutual benefit - Love's Crushing Diamond
Mutual benefit – Love’s Crushing Diamond

Vindklokkene klirrer forsiktig i vinden og solstråler begynner å strømme inn vinduet i det du forsiktig åpner øynene. Det er en nydelig, stille morgen. Øyeblikket mellom deilig drøm og første sjekk av smarttelefonen, før bekymringene strømmer på, når dagen fremdeles virker ung og full av muligheter. Der finner du Mutual Benefits album Love’s Crushing Diamond.

Hør albumet her.

SINNSRO

Dette er en avslappende, rolig og nydelig plate. Men selv om albumet beveger seg i et svært bedagelig tempo, så er det langt fra kjedelig. Love’s Crushing Diamond har utradisjonelle låtstrukturer, og man glir gjennom albumet som en desorienterende drøm. Det er mange samplede lyder og instrumenter som blir tatt i bruk på kreative måter, og alt kommer perfekt sammen for å skape en herlig sinnsro. Dette er et uvanlig avvæpnende, behagelig album.

illustrasjon nettsak

OPPRIKTIG GODHJERTET

Før han lanserte platen uttrykte Jordan Lee, den 25 år gamle mannen bak Mutual Benefit, stor nervøsitet for å sende platen sin ut til verden. Han har latt seg inspirere av Bonnie ‘Prince’ Billy i måten han ønsker å søke daglig inspirasjon og skaperglede, heller enn trender og utenforstående faktorer. Lee vil spille for et lite rom med folk han føler en tilknytning til fremfor stadioner fulle av folk via kompromisser. Dette har ført til at platen låter tidløs og kompromissløs, og er et friskt pust på mange måter.

Det er sjelden man hører mer oppriktig sympatisk og godhjertet musikk enn dette. Om du akkurat kommer deg etter en sørgelig eller ødeleggende periode i livet ditt, er dette er plate som uten tvil vil ha terapautisk funksjon.

Lee skriver nydelige tekster, og rører spesielt innom bekjempelse av depresjon og sorg. Han maler vakre bilder og balanserer mellom beskrivelser av komplett håpløshet og plutselig optimisme, noe de fleste som har opplevd hjertesorg kan kjenne seg igjen i. Tekstene fremhever viktigheten av å ta vare på seg selv slik at man bedre kan ta vare på andre.

Dette er en plate med et buddhistisk preg. Lee har selv sagt at han produserte musikken som en form for terapi. Han kanaliserer buddhistiske tanker om livets trancendentale natur. Det handler om å la ting gå sin gang og å gi slipp som oppskrifter på å bearbeide sorg. Det handler også om aksept for at man til tider vil falle ned i avgrunner som det kan virke umulig å kravle opp igjen fra, og viten om at disse kontrastene i livet er helt essensielle. Kontraster og paradokser er på denne platen, som i buddhismen helt essensielle.

Det er ikke lett å være godhjertet, uselvisk og håpefull i en kynisk og til tider nådeløs verden som er skeptiske til oppriktige forsøk på uselvisk medmenneskelighet, men det finnes ikke noe annet valg enn å fortsette å prøve.

VIKTIG PÅMINNELSE

Om du trenger et avbrekk fra hverdagen, savner litt ro i sjelen og/eller trenger en skikkelig oppmuntring, kan jeg ikke annet enn å anbefale dette albumet på det aller varmeste. Det kan kanskje virke litt for “hippiete” og idealistisk til tider, men dette er for min del en velkommen kontrast til den negative, “realistiske” og kyniske kulturen som er dyrket frem etter de verdensomspennende sosioøkonomiske problemer de siste årene.

Dette er en plate som minner deg på at livet ikke er som en reise med et endelig mål, men et musikkstykke. Livets opp- og nedturer er nødvendige kontraster, som moll og fiss. Poenget er å danse mens musikken spiller! Si opp jobben din for å heller meditere i skyggen av et tre, finn ukomplisert kjærlighet og dyrk dype, autentiske bånd med dine medmennesker. Hva er det du stresser med? Hvor er du på vei? De beste musikkstykkene er ikke de som når slutten først.

Beste sanger: Golden Wake, Advanced Falconry, Strong Swimmer

Illustrasjoner av Alexander Slotten

(Toppillustrasjon: Alexander Slotten)