Kjedelig rovdyrjakt

Predator fra 1987 med Arnold Schwarzenegger i hovedrollen er en av 80-tallets mest ikoniske actionfilmer, og en av mine personlige favoritter innenfor sjangeren. Blodig action og one-liners på løpende rekke. Ikke minst inneholder filmen en av historiens kuleste romvesener i form av tittelkarakteren, Predator. Nå har den utenomjordiske trofékrigeren ankommet PlayStation 4 og PC, med et utrolig skuffende resultat.

4 mot 1-kamper

Predator: Hunting Grounds er et online lagbasert actionspill, hvor fire spillere spiller på lag som kommandosoldater i jungelen, mens én spiller som Predator. Velger man å spille som kommandosoldat, eller fireteam som det heter i spillet, spiller man i førsteperson og manøvrer oss igjennom jungelen for å utføre oppdrag. Samtidig som man blir jaktet på av Predator, skal man fullføre oppdrag i jungelen og drepe fiendtlige geriljasoldatene. De fiendtlige soldatene styres ikke av andre spillere, men er datastyrt og med veldig dum kunstig intelligens.

Predatoren derimot skal drepe alle de andre spillerne innen tiden er ute, ved å manøvrere seg igjennom skogen og hoppe fra tre til tre. Man kan gjøre seg usynlig i en kort tid, bruke det kjente varmesøkende synet og gjøre sick parkour (eller predkour som spillet kaller det) på jakt etter byttene.

Heftig predkour mellom trær på jakt (Skjermdump: Johannes Optun)

Menneskene man spiller som i fireteamet har null av personlighetstrekk, og man har veldig lite å velge mellom hvis man ønsker å tilpasse utseendet til karakteren. Litt forskjellig utvalg i ansiktsmaling, solbriller og kortklipte frisyrer er alt man har å velge mellom. Her hadde jeg ønsket at utviklerne hadde lagt litt mer arbeid i karakterene, og kanskje hentet litt inspirasjon fra andre lagbaserte skytespill som har langt flere klasser og personer å velge mellom.

Problemer på løpende rekke

Spillet er utviklet av Illfonic, som tidligere har laget Friday the 13th -spillet med et lignende konsept. Resultatet er noenlunde likt også. Her får vi servert et repetitivt spill, fullt til randen med tekniske problemer, og med usedvanlig lite engasjerende gameplay. Grafikkmessig ser det ut som et spill hentet ut fra PlayStation 3, og spiller som en lavbudsjetts Call of Duty -klone. Spillet er fullt i glitcher med en ustabil bildefrekvens og jungeltekstur som kommer og går.

Utdatert og relativ standard førstepersons action (Skjermdump: Johannes Optun)

I tillegg så er ventetiden på å finne en server lang. Jeg har ventet i tre til åtte minutter på at spillet skulle laste inn en ny runde.

Jeg kunne sett bort fra den litt utdaterte grafikken og de tekniske problemene hvis spillet hadde vært gøy, men det er heller ikke tilfellet. Predator: Hunting Grounds er rett og slett så repetitivt og kjedelig at jeg sjelden hadde det gøy. Men det kunne vært det. Konseptet er utrolig lovende. Å overleve i jungelen med et blodtørstig romvesen på jakt åpner for en gøy og spennende spillopplevelse. All spenningen er dessverre borte i det jeg mener er den største skuffelsen i spillet, selve Predator.

Pinglete jeger

Predator er blitt vannet ut til en eneste stor pingle. Han er en svekling, og det skal ikke mange skudd til man er nede for telling. Spiller man som kommandosoldat er man aldri spent eller nervøs for når og hvor Predator skal dukke opp, for den er ingen trussel. Man kan få noen små øyeblikk med spenning når man ser lasersiktet fra våpenet til Predator sikte seg inn på deg fra jungelen, men spenningen er kortvarig. Å spille som vesenet selv er også utrolig skuffende og klønete. Man føler seg utrolig svak i møte med tungt bevæpnede fiender.

Det er rett og slett så ubalansert. Sammenlignet med utviklernes forrige spill, Friday the 13th, var Jason Voorhees i det spillet nærmest en udødelig kjempe og man fryktet at han skulle dukke opp rundt hjørnet. Her er all spenningen borte og det kulminerer i en lunken suppe av en spillopplevelse.

Når Predator selv er et stort problem i et spill basert på Predator-serien, har man virkelig trådd feil.

One ugly, and cowardly motherf%&#@ (Kilde: Sony PlayStation)

Konklusjon

Predator: Hunting Grounds er en utenomjordisk skuffelse. Med lite innhold, repetitivt gameplay og ubalansert action er det ikke Predator verdig. Mulighetene for et spennende og underholdende spill satt i Predator-universet er der, men dette spillet er et steg i feil retning. Vår utenomjordiske troféjeger fortjener langt bedre enn det vi har fått servert her i Predator: Hunting Grounds.

 

Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Sesongavslutning
    Det nærmer seg sommer, og for en gangs skyld er hele programmet tilstede! De diskuteres litt om Summer Game Fest og hva vi ser frem til utover sommeren, samt minring og kos i studio. I studio: Agnar, Benedikte, Ole, kristian, Carl-Eirik, og Johannes
  • Spillmagasinet: Gyldne øyeblikk bonus
    Sommeren nærmer seg, og da er det på sin plass å se tilbake på noen av høydepunktene så langt før vi tar en velfortjent sommerferie. Tusen takk til alle som har stått på dette semesteret. Voice over: Agnar I "studio": Agnar, Benedikte, Carl-Eirik, Kristian og Ole
  • Spillmagasinet: Lenge Leve LittleBigPlanet
    Alt som er godt må desverre ta slutt. I dagens utgave ser Spillmagasinet tilbake på LittleBigPlanet i spalten Blat To The Past. Det diskuteres også om hva diverse Star Wars spill i etterkant av den internasjonale Star Wars dagen, samt atter en flopp fra Sony med Helldivers 2. I studio: Agnar og Ole - Med speell gjest: Johannes Optun
  • Spillmagasinet: Utesending fra Spillhuset Bergen
    Lørdag 27. april hadde Vi i Spillmagasinet utesending fra Spillhuset Bergen. Under sendingen ble det snakket om hva våre favorittspill er og hva som skal til for å gjøre et spill til en favoritt, gameshow med ulike og tidvis vanskelige spørsmål, og spill som har fått både serieadaptasjoner og leker laget i etterkant. På scenen: Agnar, Carl-Eirik, og Benedikte. Tusen takk til Spillhuset for at vi fikk være hos dere for denne fantastiske opplevelsen.
  • Spillmagasinet: Kommende Adaptasjoner og Bisarre Fohåndsbestillinger
    Er vi på veg mot en storhetstid for gode filmadaptasjoner av spill, nå som spill begynner å bli mer og mer normalisert som et medium? Og er det verdt å betale nærmere 2000 NOK fo å få tilgang til Star Wars Outlaws 72 timer før alle andre? Store spørsmål som trenger lange svar fra store personligheter i denne ukens episode! I Studio: Benedikte, Kristian, og Agnar
  • Spillmagasinet: 24-timers recap, å gi seg på topp, og nytt indiespill!
    I kjølvannet av Studentradioens 24-timers sending har Spillmagasinet samlet seg i studio, to i full sminke og kjole, for å diskutere spill i kjent stil. Denne uken ser vi tilbake på 24-timers sendingen, diskuterer spill som ga seg på topp mot spill som fortsetter i all evighet, og den nye indiesuksessen Content Warning! I studio: Agnar, Carl-Eirik og Ole
  • Spillmagasinet: Søksmål, Vårsalg, og Papa's Indieria
    Dedt begynner å bli vår og varmere vær! I den anledningen har Spillmagasinet laget en liste over spill som er på tilbud på Steam (frem til 21. mars, så løp og kjøp). Det blir også satt fokus på fremtiden for emulatorer, samt gravende journalistikk rundt Papa Louie og hans mange spisesteder. I studio: Ole, Benedikte, Og Agnar
  • Spillmagasinet: Hårete Kjærlighet i Fleng, og Blast to the Past
    Ny uke, samme bredde i innhold og moro! Det diskuteres kort om historien til Telltale Games, der noen kanskje har skrevet en liten sak om et av deres mange flotte spill. I tillegg får vi et gjensyn med Dampende Møkk, hvor grensen for hva som er greit og ikke greit i en dating sim blir testet, samt et tilbakeblikk til Team Fortress 2. Med andre ord: For en episode! I studio: Agnar, Benedikte, og Kristian
  • Spillmagasinet: Tears of the Kingdom bonus
    Endelig! Etter det som kjennes ut som en evighet har Agnar og Ole endelig funnet tid til å snakke uhemmet om Legend of Zelda: Tears of the Kingdom i denne bonusepisoden. Advarsel: Spoilers vil forekomme

 

 

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler