Oppusset, men utdatert

De siste årene har vi fått remakes av klassiske PlayStationspill som Crash Bandicoot, Spyro og Shadow of the Colossus. Det nyeste tilskuddet til denne trenden er kultklassikeren fra den originale PlayStation, MediEvil. Klarer nyversjonen å holde seg på egne bein i denne generasjonen, eller fungerer den best som en reise tilbake i barndommen for folk som allerede har spilt det?

Gjenoppstandelse

Først og fremst må jeg si at jeg ikke har spilt det originale MediEvil, og heller ikke versjonen som kom på PlayStation Portable i 2005. Her har jeg gått inn med et helt åpent sinn uten noen form for nostalgi for serien.

I MediEvil spiller man som Sir Daniel Fortesque, en relativ udugelig ridder som døde på pinlig vis under et slag mot trollmannen Zorak for 100 år siden. Zorak har nå returnert fra eksil og er på jakt etter herredømme nok en gang. Kongedømmet Gallowmere er truet av trollmannens demoner, skjeletter, zombier og andre døde vesener som har returnert til jordens overflate. Sir Daniel har også gjenoppstått, fast bestemt på å stanse Zorak en gang for alle og få tilbake æren som ridder.

Man slåss, utforsker, løser oppgaver og hopper seg igjennom baner hvor man blir møtt av en helt herlig grafisk stil, tydelig inspirert av Tim Burtons filmer. Sammen med den atmosfæriske orkestermusikken blir spillet en gotisk, vakker opplevelse som passer godt inn i den dystre oktobermåneden.

MediEvil har en visuell stil som passer fint på denne tiden av året (Skjermdump: Johannes Optun)

Utviklerne bak nyversjonen har laget en naturtro kopi av det originale spillet fra 1998. Banene er like, våpnene er de samme og de har også fått tilbake de originale stemmeskuespillerne for å spille inn de samme replikkene på nytt. Kort fortalt er det rett og slett det samme spillet i ny drakt. De samme spillmekaniske problemer har også blitt videreført.

Irritasjonsmoment og skavanker

Det er dessverre i selve gameplayet spillet viser sine skavanker. Da det originale spillet ble lansert i 1998, fikk det kritikk for litt dårlige kontroller og kamera. Det virker som utviklerne av 2019-versjonen av MediEvil tenkte at dette måtte de bringe videre til sin nyversjon også.

Kamera er alt for nær karakteren og det kan dermed være litt trøblete å få oversikt, og i tillegg bestemmer det seg av og til for å skifte vinkel. Dette resulterte ofte i at jeg ikke klarte å reagere kjapt nok når fiender plutselig stod foran meg.

Det største irritasjonsmomentet derimot er sjekkpunktene. Eller rettere sagt mangelen på sjekkpunkt. Er du så uheldig å miste all helsen din på en bane, så ryker du rett tilbake til starten av banen. All progresjon og gjenstander plukket opp underveis er dermed tapt og man må starte på nytt. Flere ganger opplevde jeg å nærme meg slutten av banen, for så å bli drept. Dermed mistet jeg all progresjon i banen. Nå er banene relativt korte, hvis man vet hva man skal, men det skapte store irritasjonsmoment for meg å måtte rykke tilbake til start hver gang.

Helsen din regenerer seg heller ikke fra bane til bane. Hvis man har en tredjedel igjen av helsen når man fullfører banen, starter man neste bane med en tredjedel helse.

Misforstå meg rett. Jeg har ingen problemer med vanskelige spill. Så lenge de er designet bra og det mekaniske holder seg. Det føler jeg rett og slett ikke MediEvil gjør godt nok. Flere av dødsfallene i spillet var ikke resultat av vanskelighetsgraden, men dårlige mekanikker og et kamera som ikke ville spille på lag.

Det mekaniske er fremdeles stuck in the 90s (Skjermdump: Johannes Optun)

Konklusjon

MediEvil er for meg en blandet godtepose. Det var flere elementer ved spillet jeg virkelig digget og ville ha mer av. Musikken og den grafiske stilen er godt gjennomført og nydelig. Det er dermed ekstremt skuffende at selve gameplaybiten ikke holder mål. Man merker at det er et spill fra 1998, og utviklerne burde gjort mer for å modernisere spillet til dagens dato. Det holder ikke å bare oppdatere grafikken og la det tekniske fremdeles holde seg på 90-tallet.

Jeg tror dessverre ikke denne nyversjonen kommer til å skape en større fanskare for serien. De som har et nært og kjært forhold til spillet fra før av kommer nok til å kose seg med gjenskapte barndomsminner i oppgradert HD-grafikk, men det klarer ikke å måle seg med andre nyversjoner vi har fått av klassiske spill de siste årene.

 

Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Ibelin og Samhold Gjennom Spill
    Spillmagasinet har sett Ibelin, dokumentaren om en gutt med Duchennes muskeldystrofi som knyttet sine sosiale bånd gjennom World of Warcraft. Disse båndene ble bevist i begravelsen hans, da flere av online-vennene hans dukket opp. I sammenheng med dette har vi intervjuet regissør Benjamin Ree, og har en samtale rundt spillverdenens sosiale side. Intromusikk hentet fra Cold_Fire på Pixabay: https://pixabay.com/music/corporate-inspiring-ambient-187870/ I studio: Benedikte, Carl-Eirik og Ole Produsent: Johannes Optun Ansvarlig redaktør: Sofie Larsen Nesdal
  • Spillmagasinet: State of Play, Tvilsomme Oppkjøp og Fremtiden for Mobilspill
    Spillmagasinet fortsetter sitt dypdykk i nyhetsbildet i spillverdenen, og denne gangen står Saudi-Arabia og deres avtaler med Riot og Activision Blizzard for tur. Men forvil ikke! Siste State of Play og mobilspill står også på planen, så her er det noe for enhver. I studio: Agnar; Ole og Benedikte
  • Spillmagasinet: Alvorlig, Aktuelt, eller Allmektig?
    I dagens episode snakker gjengen om alt og ingenting. Flere og flere mister jobben innen spillindustrien. Palworld er det alle snakker om, kanskje også advokatene til Pokemon Company? Blast to the past er tilbake! Så da skal det mimres om klassikeren Sims 2 som blir 20 år i år. I studio er Benedikte på plass som programleder sammen med Kristian og Carl-Eirik! Dra fram sterke meninger og bli med på en kaotisk episode
  • Spillmagasinet: Nyheter i Fleng og Verdens Kjedeligste Spillidé
    Vi er tilbake og jaggu har det skjedd ting siden sist! Vi kjører et ekstra langt nyhetsstikk og ser fremover mot 2024. Ole fått et visjon om et nytt spillkonsept. I studio: Agnar, Ole og Carl Eirik
  • Spillmagasinet: Enigheter og Uenigheter før Jul
    Snart ringes Julen inn, men ikke før Spillmagasinet får snakket om gode og mindre gode ting fra Game awards, måler temperaturen i og utenfor Vice City, samt servere noen usedvamlige varme takes for å holde ut gjennom vinterkulden. I studio: Agnar og Benedikte - med gjest Johannes

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler