Marvel vs Capcom har alltid vært en serie elsket av fighting-spill fans for sin høye tempo og presisjon. De tidligere spillene har alltid fanget oppmerksomheten på de største turneringene – EVO for eksempel – men det fjerde spillet i den spennende crossoveren av tegneseriegiganten og den tidligere spillgiganten virker ikke helt solid. Mange merkelige designvalg, o en følelse av at dette er lagd kun for pengene, holder Marvel vs Capcom Infinite tilbake, selv om det i bunn og grunn er et helt godt spill.
Uendelige muligheter
Jeg starter med det positive: Fighting-mekanikken er på plass, og det skulle bare mangle etter Capcoms 30+ år i fighting-spill bransjen. Kontrollene er solide, og den generelle flowen av spillet føles ut som enklere versjon av Street Fighter på speed. Karakterer er responsive og enkle å gjøre angrep med, slik at både veteraner og nybegynnere ikke bør ha problem med å plukke det opp. I Street Fighter har alle karakterene relativt annerledes inputs for å utføre spesialangrep, men i Infinite er de fleste blitt standardisert. Dette kan noen se på en mangel på dybde, men det problemet fikses via alle valgene du har før en kamp. Spillet er bygd opp med tanken at du skal velge to karakterer og bytte på de som du vil. Halvveis gjennom en combo med en karakter kan du bytte til den andre for å fortsette comboen. I tillegg kan du velge mellom seks “Infinity Stones” som gir karakterene et gratis spesialangrep som hjelper i kampen. I tidligere spill har tre karakterer vært standarden, men i Infinite kortet de ned til to.
Uendelig skuffelse
Capcom har kortet ned karaktervalget enormt. Fra 51 karakterer i Ultimate Marvel vs Capcom 3, til kun 30 i Ultimate Marvel vs Capcom: Infinite. Dette tenker jeg er av budsjett-grunner og fordi Marvel har gitt streng beskjed til Capcom at de ikke kan bruke karakterer som ikke er en del av Marvel-universet. Fan-favoritter som Wolverine, Dr. Doom og Magneto får ikke returnert på grunn av dette, noe som får det til å føles enda mer cash-grabby ut. Mange av mine favoritter i tidligere spill var nemlig X-Men. Jeg har hørt fra flere andre som plent nekter å spille spillet kun på grunn av dette.
Jeg tror dette er det dårligste gode spillet jeg har spilt
Som erstatning har det kommet noen få nye karakterer, som for eksempel Gamora og Captain Marvel på Marvel-siden, og Jedah og Thanos på Capcom-siden. De er kule tillegg, men klarer ikke tette hullet lagt igjen av mine kjære X-Men… Det hjelper heller ikke at de karakterene som er der ikke ser helt riktige ut. Et eller annet har skjedd med stilen til spillet som får mange av de mest ikoniske karakterene til å bli veldig stygge. Captain America og Spiderman har mistet halsene sine, Chun-Lis plastiske kirurgi har smeltet, og Dante ser ut som et par hjerneceller mangler. Hvem enn som designet disse modellene virker det som aldri har sett disse karakterene før. Det er virkelig skuffende når du ser på Ultimate Marvel vs Capcom 3, og finner ut at dette spillet ser bedre ut selv om det kjører på 12 år gammel hardware. God design kan lede et spill langt, og Infinite frister dessverre ikke å spille når karakterene har blitt gjenskapt på en så lite lidenskapelig måte at det blir trist.
Logget av
Dette tror jeg har ført til den manglende trafikken på serverne. Hver gang jeg har forsøkt å spille online har det tatt enormt lang tid å finne noen som helst, både rangert og urangert, med mindre jeg joinet en spesifikk lobby. Selv de var relativt tomme med tanke på at dette er et helt nytt spill. De få kampene jeg fikk spilt var derimot gode og jeg opplevde lite lag selv på dårlige forbindelser, fighting spill er på sitt beste når du får spilt mot ekte mennesker. Og jeg ble gruset. Om og om igjen.
Hvilken story?
Story-moden i fighting spill har blitt bedre og bedre gjennom årene. Tidligere i år til og med har du Injustice 2 og Tekken 7 som primære eksempler. Dessverre er ikke Infinite sin fullt så bra, med cheesy dialog og stygge animasjoner. Historien er en veldig tynn forklaring på hvorfor disse to verdenene møttes. Et apokalyptisk event gjorde at de ble sammensveiset, men det som gjør det rart er at alle karakterene oppfører seg som de kjenner hverandre. Dialogen er også forferdelig skrevet. Som karakterer så elsker jeg både Rocket Raccoon og Dante, så man skulle tenkt seg at det skulle vært kult når de møttes, men dialogen er skrevet slik at karakterene føles ut som billige imitasjoner av den ekte karakteren. Alt de gjør er å hilse på hverandre og si setninger som er vagt basert på franchisen de er fra. Dette er fan fiction på sitt verste, og problemet er at det ikke engang er så dårlig at det blir bra. Det er bare dårlig.
Dårlig, Capcom
Det desidert verste med dette spillet som virkelig irriterte meg er det at de helt tydelig holdt tilbake content som var ment å være i det fulle spillet for å presse ut spillet til en tidlig release. I storyen møter du både Black Panther og Monster Hunter, i scener som bygger opp til en fight. Jeg var klar for å spille som Black Panther, men neida, det var tydeligvis betalt DLC. Samme med Monster Hunter. Det er ikke det at det er DLC som er problemet, men at det virker som det egentlig var planlagt som en del av spillet. Hjørner var tydelig kuttet i utviklingen, og det merkes.
Konklusjon
Det beste jeg kan si om Marvel vs Capcom Infinite er at grunnmekanikken er utrolig god. Jeg skulle virkelig ønske det var nok for å holde resten av spillet gående. Den eneste gangen jeg kommer til å spille dette spillet er med venner. Det er ingenting i det som tiltrekker meg til å spille videre, selv om det er gøy. Jeg tror dette er det dårligste gode spillet jeg har spilt, og det holder ikke med mengden gode spill som kommer ut for tiden. For alle som vil ha et godt fighting spill med Marvel og Capcom karakterer, kjøp Ultimate Marvel vs Capcom 3 mens det enda ligger på Playstation Store. Infinite er til tross for sine gode deler ikke verd prisen.
Siste podcaster
-
Spillmagasinet: Steam er onde og konsoller bør ikke finnes
Eier du spillene dine? Er konsoll-gaming innafor? Er brettspill fortsatt kult? Alt dette får du svar på her. I dagens episode snakker vi om spill-lisenser, platformer og brettspill. I Studio: Annika, Carl-Eirik og Olav