Anmeldelse: Yakuza 0

Yakuza-serien, en rekke spill fokusert på en overdramatisk og til tider parodisk gjengivelse av den japanske “mafia”-en har aldri hatt et spesielt stort marked i den vestlige verden. De fem tidligere utgitte spillene har aldri slått gjennom for mye mer enn et nisjemarked her, men i Japan er dette en av de største spillseriene. Med Yakuza 0 kommer endelig et forsøk på å bryte gjennom i vesten, ved at serien på en måte tok en restart. Spillet er en prequel til hele serien, så det var nok tenkt at nykommere ikke trenger noen tidligere erfaring for å skjønne hva som foregår. Men kommer dette endelig til å være den store suksessen serien trenger?

To handlinger

Historien fokuserer på to spillbare karakterer. Kazuma Kiryu, den første hovedkarakteren, er en ung naiv yakuza på vei opp i den kriminelle verdenen. Etter å ha banket opp en mann som skyldte yakuzaen penger blir han falskt anklaget av en annen yakuza-familie for å ha drept denne mannen. For å bevise sannheten og ikke minst beholde æren sin, melder Kiryu seg ut av yakuzaen for å ta saken i egne hender.

Den andre karakteren, Goro Majima, er den eksentriske manageren for den største nattklubben i Shotenbori, en fiksjonell by i Osaka. Tidlig i historien finner man ut at den eneste grunnen til at han jobber i nattklubben er fordi han ønsker en vei tilbake i yakuza-miljøet. Etter hvert som historien fortsetter følger vi hans stadig mer grusomme handlinger for å komme tilbake inn i yakuzaen.

Pressefoto: Koch Media Nordic
Pressefoto: Koch Media Nordic

Disse parallellhandlingene komplimenterer hverandre godt. Mens Kiryu sin historie er mer “streit” actiondrama, er den andre et voldsomt blikk i en manns vei mot galskap. Spillet bytter regelmessig mellom de to fortellingene som gir deg muligheten til å ha regelmessige cliffhangers og twists uten at resolusjonen kommer umiddelbart. Spenningsnivået holdes høyt hele veien gjennom.

Variert kost

Selve gameplayet følger også denne balansegangen godt. Spillseksjonene er delt opp i to deler: Story-missions som følger en klassisk beat-em-up struktur, og open-world delen hvor du er fri til å gjøre hva du vil i spillets byer. Du kan for eksempel gå fra å banke opp en yakuza-sjef fordi han skylder deg penger, til å spille et slags rytmespill i form av synging på en karaoke bar, eller til å spille biljard, eller darts, eller bowling, eller klassiske Sega-spill, og listen fortsetter. Variasjonen her er stor, og absurditeten av blant annet å se seriøse voksne menn danse med innlevelse på en nattklubb gjør hele greia til en underholdende opplevelse. Det føles rett og slett ut som at de som lagde spillet hadde det utrolig moro når de lagde det, som i gjengjeld gjør det kjempemorsomt å spille gjennom.

Pressefoto: Koch Media Nordic
Pressefoto: Koch Media Nordic

Det hjelper også at hele pakken er godt gjennomført. Gjennom min spilletid møtte jeg ikke på noen bugs, og spillet kjørte ved en stabil framerate hele veien. Kampsystemet føles også veldig robust. Du kan bruke penger for å kjøpe nye angrep og taktikker for å få mer variasjon i kampene, men din suksess kommer mest sannsynlig til å basere seg på din evne til å reagere på fiendenes angrep. Jeg anbefaler å spille på vanskeligste grad, dette gjør alle kampene mer intense fordi du føler fra mer enn bare story-perspektivet at noe står på spill. Dessverre kan det hele bli litt repetitivt i lengden, da det omtrent bare er bosser som tvinger deg til å endre på strategien din. Heldigvis er animasjoner og angrepene såpass brutale og tilfredsstillende at du neppe går lei fort.

Konklusjon

Som en nykommer til serien føler jeg virkelig at jeg har gått glipp av noe alle årene serien har vært ute. Den enormt spennende storyen og det engasjerende gameplayet gjør dette spillet til en fullverdig pakke på alle måter. For å si det sånn: Når biljard-minigamet i spillet ditt føles ut som det kunne vært en fullverdig spillutgivelse, har du gjort noe riktig. Det er veldig få open-world spill som klarer å slå balansen mellom morsomme hovedoppdrag og like morsomme sideoppdrag, og Yakuza 0 er definitivt en av de. Det virker som at Sega forsøker en slags relaunch av serien, som begynte nå med Yakuza 0, og fortsetter i sommer med utgivelsen av Yakuza Kiwami, en “remake” av det første spillet i serien. Om du ikke er blodfan fra før av, føles det ut som Yakuza 0 er den perfekte måten å komme seg inn i en serie man har gått glipp av.

Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Kommende Adaptasjoner og Bisarre Fohåndsbestillinger
    Er vi på veg mot en storhetstid for gode filmadaptasjoner av spill, nå som spill begynner å bli mer og mer normalisert som et medium? Og er det verdt å betale nærmere 2000 NOK fo å få tilgang til Star Wars Outlaws 72 timer før alle andre? Store spørsmål som trenger lange svar fra store personligheter i denne ukens episode! I Studio: Benedikte, Kristian, og Agnar

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler