League of Legends: En forklaring

This content has been archived. It may no longer be relevant

Selv om jeg er en person som har tilbrakt mye tid foran PC-skjermen, har jeg faktisk aldri spilt et PC-spill. Eller jo, vi har vel alle spilt kabal (jeg er faktisk veldig flink i det), men jeg har aldri prøvd noen form for “MOBA”-spill (Multiplayer Online Battle Arena, som det visstnok står for). Hovedsakelig fordi jeg er redd for å bli avhengig. Så da jeg i anledning vår League of Legend-sending nølende foreslo at jeg kanskje kunne prøvde å spille noe, ble resten av Førtito svært entusiastiske. I have no regrets.

Hele forklaringen på hva MOBA går ut på kan du høre her:

League of Legends er et vanlig MOBA-spill og er relativt lett å forstå, i hvert fall når man endelig har oppdaget hva man skal trykke på. I mitt tilfelle bestod spillingen i hovedsak av random keysmashing av de “viktige” knappen. “Det viktigste er bare at du gjør noe.” Takk for god opplæring, Benny. Det funket jo til en viss grad, da. Etter hvert som vi hadde spilt noen ganger (en omgang varte i rundt 30 min, så er litt stolt av akkurat det), ble hovedtrekkene i spillet klarere og jeg skjønte i det minste hvilken retning det var meningen at jeg skulle gå. Selv om jeg i hovedsak bare diltet etter min mer erfarne medspiller.

Ehhh… Hva?

Må tydeligvis ha gjort noe rett (Bilde: privat)
Jeg må tydeligvis ha gjort noe rett (Bilde: privat)

Slik jeg forstod det var hele poenget å øke i “level” slik at man ble sterkere og kunne drepe fienden. Paradoksalt nok måtte man drepe fienden for å kunne øke i level…? Er det rart noen kan bli forvirret? Det er litt som om man må ha en jobb for å få en jobb. Du trenger bare å være i nærheten av noen som dør for å få “xp”, som er det du trenger for å øke i level, så kanskje det ikke er helt sammenlignbart. Deler av spilletiden ble tilbrakt i høyt gress for å “gaine xp” uten at motkarakterene så deg.

Den merkeligste tingen var likevel chatten, den skjønte jeg fint lite av. Siden dette er et spill hvor man skal jobbe på lag sammen med andre er det visstnok en essensiell del av spillet. Kommunikasjon and all that. Her ble det brukt en del referanser og språk som jeg ikke heeelt forstod. Regner med dette er noe man forstår etter hvert som man har spilt en del. Ellers så må det finnes en ordbok på nettet et eller annet sted. Noen kunne tjent gode penger på den.

Heldigvis for meg hadde jeg med meg en erfaren spiller som tok seg av alt det, og jeg kunne bare “nyte” spillet. Noe som vil si at stressnivået mitt bare nesten var i taket når jeg etter hvert ble drept. Gjentatte ganger.

Konklusjonen

Til tross for ulike utfordringer så klarte laget vårt å vinne, i ihvertfall én gang. Som konklusjon vil jeg si at dette var en opplevelse. Er ikke det et passe nøytralt ord? For en person som ikke har peiling så var det det. Kanskje var det til og med litt morsomt. Kanskje må det til og med gjennoppleves!

Hvis du har lyst å høre mer om spillet kan du sjekke ut vår podcast her:

Siste podcaster

    Anbefalte artikler