Anmeldelse: FIFA Street

Hvert år leverer EA et nytt spill i FIFA-serien som fans har spilt i årevis, og brukt uendelig mange timer på å mestre teknikken sin på den digitale banen. FIFA 12 endret formelen ved å legge til nyheter ved fysikkmotoren for både ballen og spillerne og hvordan den kunstige intelligensen tilpasset seg endringer under kampene. Sist men ikke minst driblesystemet ble utvidet.

Før disse endringene kom på banen, var det et annet fotballspill som appellerte til alle med en liten Ronaldinho i magen: FIFA Street. Ved å levere en fotballopplevelse som gikk bort ifra realismen på banen og heller fokuserte på kunsten å drible og trikse, var Street-serien noe for seg selv. Spillere fikk muligheten til å spille i mindre lag mot hverandre, spille i bakgater og ballbinger, men viktigst av alt var det at man fikk muligheten til å være en mester i ballkunst. Super triksing og dribling var kjernen i Street-serien som herjet på PS2 og den originale Xboxen. Den rakk også så vidt å komme inn på dagens konsoller med en tredje versjon. Man kan for så vidt si at Street-serien var fotballens svar på SSX-spillene.

I år er det dekket for et nytt spill i Street-serien. FIFA Street, som det fint heter, har nå gått bort ifra den urealistiske stilen som preget de tidligere spillene i serien. Dette viser en mer realistisk tilnærming i til hvordan spillerne ser ut og til selve flyten på fotballbanen. I utgangspunktet er FIFA Street basert på FIFA 12. Dette betyr at spillet er bygd rundt de samme rammene som storebroren sin, med samme fysikk- og grafikkmotor.

Teknisk fotball

De største forskjellene mellom FIFA 12 og FIFA Street er triksingen og ballføringen. Som tidligere spill i Street-serien er fokuset på å være kongen på banen. Det handler ikke bare om å score mål, men om å se bra ut underveis til ballnettet. Man føler at man har 100 % kontroll over hva man gjør med føttene, og med tanke på at dette er et fotballspill er jo det meget positivt.

FIFA Street gir deg muligheten til å være en teknisk gud, eller i hvert fall innbille seg at man er det. Med mange flere triksemuligheter og -animasjoner enn FIFA12, er Street svaret på de som vil mestre kunsten av å latterliggjøre motstanderen din med finesse. Dette gjør man ved hjelp av høyrespaken, som ikke er ulikt det man finner i blant annet Skate-spillene. Det føles faktisk som en blanding av ballkontrollen som ble introdusert i FIFA12 og brettspinningen i Skate. Man kan også bruke veggen som medspiller, takle ned andre eller rett og slett danse seg rundt på asfalten.

Som i de fleste sportspillene nå til dags, kan man lage seg selv i digital form for å gjøre triks man mest sannsynlig aldri vil greie i virkeligheten. Du kan også sette sammen ditt eget lag av kjente og ukjente fotballspillere for så å klatre opp i rangene på gatenivå. Dette foregår i et «World Tour»-modus som er tilsvarende «Be a pro»-moduset du kan finne i FIFA-serien. Her kan du oppgradere både spillerens mestringsnivå og triksrepertoar. Dette betyr at jo bedre triks man gjennomfører i løpet av en kamp, jo flere oppgraderingspoeng får man og flere triks kan man legge til i «trikseboka». Du kan også endre på logoen til fotballaget ditt, samt klesstil og andre småtterier. Men om du ikke ønsker å gå gjennom alt dette, kan jo du velge mellom så å si alle fotballagene som finnes i verden, pluss litt til. Ikke ulikt andre spill fra EA Sports.

Modusvalget er kanskje ikke like bredt som i FIFA 12, men man kan velge ut det man trenger. Du kan velge mellom vennlige kamper mot vennene dine eller mot datamaskiner som for eksempel går ut på å trikse for høyest poengsum eller en helt vanlig 5 mot 5-kamp delt på to omganger. På nett har man muligheten til å delta i turneringer mot andre fotballentusiaster fra det store utland. Ellers har man valget av å spille «Street»-fotball eller «Futsal», altså bingefotball eller inne fotball.

For mye av det gode?

Jeg må innrømme at jeg trodde jeg kom til å savne de såkalte «gamebreakers», eller superskuddene, fra de eldre FIFA Street-spillene, men den nye FIFA Street føles likevel som et friskt spill som leverer der spill burde, nemlig underholdningsfaktoren. Men med tanke på at folk som regel blir oppslukt i årets FIFA frem til neste kommer ut til høsten og med FIFA Fotball til PSVita også ute til salgs, kan det være lett å overse FIFA Street.

Jeg mener at dette er et spill man ikke burde overse fordi FIFA Street byr på noe utenom det vanlige og den byr på noe bra. Den leverer en alternativ måte å spille fotball på som til tider er morsommere om man har gått lei av FIFA 12.

Hardcore er Studentradioen i Bergens spillprogram, og går fra 11:00 til 12:00 hver tirsdag, samt på iTunes og RSS-feed her.