Pressefoto (Capcom)

Klassiker som står på egne bein!

Et skremmende kunstverk er malt på nytt. Resident Evil 2 er tilbake. (Anmeldt på PC)

Resident Evil serien har hatt en rekke varierte titler. Noen er fantastiske og noen er ufattelig dårlige. Seriens innhold har vært like variert som dets kvalitet. Det som definerer et godt Resident Evil spill er derimot frykten du som spiller skal sitte igjen med. Resident Evil 2 briljerer med å være en Resident Evil tittel.

2019 er nye 1998

Dette er et nytt spill, men historien og settingen er tatt fra originale resident Evil 2 fra 1998. Kanskje det mest elskede spillet i serien. Jeg har ikke lyst å bruke ordet “remake”, fordi Resident Evil 2 (2019) står helt på egne bein. Utviklerne har tatt det beste fra den 21 år gamle serien og produsert kanskje det beste Resident Evil spillet siden tidenes morgen.

Kanskje det beste Resident Evil spillet siden tidenes morgen!

Historien er som sagt det samme som originalen fra 98. Du kan spille som grønnhorn politioffiser Leon S. Kennedy, eller hardbarka biker jenten, Claire Redfield. Leon er forsinket til sin første dag på jobb i den fiksjonelle byen Raccoon City, mens Clair leter etter sin bror som tilfeldigvis også er medlem av byens politistyrke. De begge ankommer byen midt i en Zombie Apokalypse. Her har vi to parallelle historier med nok forskjell til å være to spill i ét. Sammen med disse karakterene prøver man å løse mysteriet som er “Umbrella” selskapet og den mystiske sykdommen som har rammet byen. Mer vil jeg ikke spoile.

Du kommer til å tilbringe mye tid i politistasjonen i Raccoon City. (Skjermdump: Håkon Øren)

Resident Evil har alltid vært kjent som overlevelsesspill med mengder av skrekk og fryktinngytende faktorer. Det handler om å håndtere inventaret, bestemme når når man skal bruke dets innhold og generell overlevelse. Claire og Leon er ikke noen sprintere, nøkkelen er her å alltid ha en klar vei til objektivet ditt og alltid tenke to steg frem.

Jeg skvetter og skriker meg gjennom et helvete uten like. Og det er en fantastisk opplevelse.

Kartet vil bli brukt flittig, og det hjelper at utviklerne gir deg gode instrumenter som markerer hvilke rom du har vært i og hvor det er å finne nyttige objekter. Jeg har aldri vært særlig modig av meg når det gjelder skrekk i spill, men Resident Evil har alltid hatt en tone, setting og gameplay som virkelig er tiltrekkende. Så her sitter jeg i kollektivet med et teppe over meg mens jeg skvetter og skriker meg gjennom et helvete uten like. Og det er en fantastisk opplevelse.

Det er viktig å holde hodet kaldt når man skyter Zombier i hodet. (Skjermdump: Håkon Øren)

Mr. X gonna give it to you!

Walking Dead, Left 4 Dead og utallige andre kilder av underholdning har gjort de levende døde ganske ufarlige i våre hoder. Popkultur har fjernet skrekken. Resident Evil fra 90-tallet var en stor spiller i å introdusere Zombier inn i spillverdenen. Det er derfor ganske passende at Capcom har klart å gjøre sjangeren skremmende igjen. Puslespill, backtracking og overlevelse er kjernen til Resident Evil 2. Zombier med fantastiske animasjoner og sjeldrepende lyddesign gjør disse aktivitetene forferdelig skremmende.

Fantastiske animasjoner og et gjennomført lyddesign gjør Resident Evil 2 til en skremmende opplevelse.

Man vet aldri hva som er rundt neste hjørne og man beveger seg inn i nye rom mens man holder pusten. Man får egentlig bare slippe den pusten når man er i de ikoniske “safehousene” der man kan lagre spillet. Zombier, mutanter og de alt for stressende monsterhundene er noe for seg selv…men når Mister X kommer trampende etter deg er det ingenting som kan sammenlignes. Den store muskelbunten av en smurf med frakk og hatt høres ikke så fryktinngytende ut. Men det at man ikke kan drepe denne fienden gjør hele affæren nærmest uutholdelig. Lyddesignet hjelper på her. For man hører om noen går i rommet over deg, eller åpner dører for å lete etter deg som stakkars spiller. Om man møter på Mister X…da er det bare å løpe.

Møter med Mr. X er soleklart det mest stressende i Resident Evil 2. (Skjermdump: Håkon Øren)

Atmosfære

Lyddesignet er på topp. Min lille beskrivelse av Mister X er representativt av all lyddesign i dette spillet. Gameplay og lyd går hånd i hånd for å skape atmosfæren i Resident Evil 2. Stemmeskuespillet er spilt inn på nytt og har nå Hollywood kvalitet i dialog og utførelse. Det neste er nå grafikk, og Resident Evil 2 er groteskt nydelig. Alt fra ansiktsuttrykk i fjesene til Leon og Claire eller lyset fra lommelykten som lyser opp de mørke gangene. Det er derimot i det groteske spillet skinner. Det er ikke greit at jeg nærmest gulper opp middagen min når jeg ser detaljerte Zombier med grusomme sår og råtten hud. Eller når jeg ser stakkars personer bli dratt i to av innpåslitne Mister X. Spillet er også meget godt optimalisert og jeg merket ikke et snev av tap på fps på Pc versjonen.

Zombier er skumle igjen. (Pressefoto: Capcom)

Anbefales på det sterkeste!

Resident Evil 2 har to kampanjer, med “2nd run modes”. Da har vi fire. Pluss en overlevelsesmodus. Da har vi fem. Og så en siste modus jeg ikke vil spoile. Det hjelper også på at spillet har fantastisk gameplay, atmosfære, grafikk, stemmeskuespill og lyd. Dette er ikke bare en remake. Det er en modernisert nostalgitripp som er like spillbart for fans av serien og nye spillere. Mye bra spill for pengene. Jeg anbefaler det på det sterkeste. 2019 starter meget sterkt.  

Resident Evil 2 er ute nå til PC, Playstation 4 og Xbox One.

Siste podcaster

  • Hardcore - Etter bombene falt
    I den dystre fremtiden i året 2020, kjemper Asbjørn, Håkon, Håvard og Sigve over de siste ressursene som er igjen i Bergen. Håkon har vært en snartur i Russland og prøvd metroen i Metro Exodus, mens et langt skrik unna har Håvard prøvd Far Cry New Dawn. Hva har våres modige overlevende erfart i disse spillene? Er du i tvil om hvordan å overleve apokalypsen? Hør våres praktiske tips for hvordan å finne mat, toalettpapir og selvlysende bokser med pasta capri!

Hardcore

Uortodoks og kompromissløst spillpodcast om konsoll- og PC-gaming hver tirsdag kl 11:00. Anmeldelser, reportasjer, tilbakeblikk og gjester fra spillindustrien.

Send

Your email address will not be published. Required fields are marked *