Skrevet av: Stina Thuland Wolter
Det molde-målstalende eksplosive trap-prosjektet VIKING_DEATH_TRAP.EXE inntok Kvarteret en frisk fredagskveld i januar. Jeg hadde opplevd denne massive energibomba sist høst da de spilte på Hulen. Med tanke på hvor oppslukt og revet med som jeg var da var jeg nå spent på hvordan VIKING-gjengen nådde mål. Sett med mer edruelige og kritiske øyne.
Kvelden startet med oppvarming fra DJ-duoen LAüGET. To kraftige karer som ikke helt klarte å invitere gjestene til dans før VIKING var på plass. Solid håndverk og absolutt dyktige folk, men den tunge bassen traff ikke helt målgruppen som hadde kommet for å klikke til trapbeats. Så langt er det ikke all verden med oppmøte av publikummere, men luften har allikevel spenning i seg. Folk som er ekte glad i the underground kan digge hvor lite oppmøte det er, og hvordan de kan få beholde VIKING som sin egne skitne lille hemmelighet, bare bittelitt lengre.
Karene fra LAüGET rydder til side dj-bordet og begynner å hause opp publikummet, som samler seg foran scenen med betydelig massetetthet. «VEIT DOKKE KA DOKKE HAR KJØPT BILLETT TIL ELLER?».
Det tilstrømmende publikum svarer med å rope «Ååå åå Viking!» alá typen fotballrop.
Så inntar de maskerte skikkelsene scenen. Hovedpersonen Ego Jesus med sin trofaste side kick, Unge Høyere.
BDSM og .EXE
Ego Jesus trer frem med den distinkte djevelske geitemasken som lyser neongult i det blå lyset. Ved sin side er den toppløse Unge Høyere i skimaske pluss GoPro stroppet på brystet i BDSM-stil. Med dette stiller de seg i rekken av norske artister som velger å profilere seg med anonymitet og karakteristiske alter-egoer.
Når det gjelder sceneshow holdes det relativt simpelt, men de virkemidlene som brukes er passe stemningsbærende og støtter opp under låtene. Låter som er grove, både i produksjon og tekstuelt innhold. Stjernen i kveld er det visuelle bakteppet som blir prosjektert på skjermen bak frontfigurene våre. Det som skjer på skjermen, er som noe hentet fra en glitchete, viruspakka stasjonær pc i tiden rundt tusenårsskifte. Til hver låt er det forberedt noe unikt. Det var «HENTAI_KABARET» som stakk seg ut for meg, mest på grunn av det faktum at jeg fikk servert hentai-porno med Ego Jesus sitt fjes i forgrunnen fra tid til annen. Jeg fikk aldri med meg store deler av teksten i «HENTAI_KABARET», annet enn hooket, men de animerte puppene og pikkene var herlig drøyt å vitne til.
Lydbildet i kveld er nok det som ikke har høstet sitt fulle potensial. Det er tracks med playback som Ego Jesus ikke helt vokalt klarer å vinne over. På tross av en god stemme som kan måles med ferdighetene til en solid metalsanger.
Utløp for alt det vonde
Det som var mest fremtredende og som nok kan overraske enhver som er kjent med VIKING sin musikk, var kveldens budskap om psykisk helse. Blant videoer av spanking og allsang om å pule noen i rævva ble vi oppfordret til å ta tak i og bruke kvelden som et utløp for det man sliter med.
Frontfiguren vår deler raust av seg selv og snakker intimt til publikum om hvordan han har hatt det dårlig med seg selv. Han kjenner sitt publikum og dveler heller ikke for lenge ved det. Etter sangen «KVÆLT» som nok er en av de låtene i diskografien der det å slite psykisk kommer mest frem, introduserer han neste låt ved å si «nå skal vi vekk fra mørket, inn i det deilig kjødelige».
Det er mange som bruker en slik konsert å kaste fra seg frustrasjon. Men det er kanskje ikke alle artister som inviterer og oppfordrer til det. Selv om gjengen bak VIKING er maskerte og skjulte er det veldig ekte og nakent det de gjør på scenen. Den metaforiske «masken» blir strippa av mens den tøffe knæsj-gule masken fortsatt er på.
Kvelden kan kategoriseres som en klikkefest uten like, med noe simpelt lydbilde. Men varmen fra de maskerte på scenen og varmen i mosh-piten gir rom for en time med terapi som alle og enhver av kan trenge.