#12 Vestlandstur og sommeravslutning

Hør episoden her!

Hei og velkommen til Nylig Norsk, mitt navn er Amanda og i dag så skal Narin og jeg prate om vår roadtrip i Norge som vi hadde i fjor.

Ja.

Ja, fordi sommeren nærmer seg.

Narin, hvorfor bestemte vi oss for å dra på roadtrip i fjor?

Egentlig så hadde jo venninnegjengen vår tenkt seg til Spania, men så kom korona og vi måtte tenke nytt. Så kreativt nok så dro vi og resten av Norge på tur rundt i Norge.

Vi var jo ni jenter i en van, og det kan jo bli litt kaos når man skal planlegge.

I forkant så brukte vi litt tid til å finne ut av hvor vi skulle og når vi skulle dit, men det som er fint med en roadtrip er jo at man kan være litt spontan og jeg vil si at det egentlig gikk veldig fint. Vi fikk jo besøkt veldig mange flotte steder i Norge, og spesielt på Vestlandet, kan ikke du ta oss igjennom ruten?

Vi begynte i Oslo, vi skulle jo være borte i 17 dager som er ganske lenge. Vi kjørte først til Dovre, så til Åndalsnes, Molde, Brandal, Volda, Hoddevik, Stryn, Geiranger, og til slutt Lom, hvor vi reiste derfra og opp på fjellet for å gå Galdhøpiggen.

Galdhøpiggen er jo Norges høyeste fjell, på 2469 meter, tror jeg. Da kom også mange andre fra Nesodden der vi er fra, og gikk sammen med oss. Så vi var en gjeng på noe og tjue som gikk.

Og det ble jo en helt fantastisk tur, vi var litt skeptiske da vi først kom på fjellet dagen før vi skulle gå fordi det snødde masse, og vi la oss i telt som var dekket av snø. Men da vi våknet så skinte solen og det ble en helt utrolig kul tur med masse gode venner og blide folk på fjellet.

Turen til Galdhøpiggen ble jo dermed en suksess, men det var jo ikke alt som gikk etter planen.

Nei, et av stedene vi skulle til var jo Hoddevik, som er en vik med en kjempekjent strand i Norge hvor man liker å komme for å surfe. Det hadde vi gledet oss til, men dessverre hadde vi blikkstille vann, begge dagene.

Ja, det var ingen bølger.

Heldigvis er det jo supervakkert der likevel, vi dro ut på padlebrett, gikk turer langs stranden og grillet deilig mat, men det var jo en nedtur å ikke kunne surfe.

Det var jo ikke bare i Hoddevik vi hadde lyst til å prøve oss på litt kule aktiviteter og turer, vi begynte jo faktisk hele reisen e då gå Romsdalseggen i Åndalsnes, og det er jo en fantastisk tur.

Helt nydelig tur, ganske lang tur og ganske vondt i bena å gå ned, men veldig verdt det. Vi gikk jo også Via Ferrata i Åndalsnes som var skikkelig kult.

Det er jo en klatresti som er laget av jernstenger festet i fjellveggen, og du er også festet til en vaier hele veien. Men jeg er jo litte grann redd for høyder, så jeg var litt skeptisk, men det var utrolig kult og du følte deg veldig trygg. Så det kan vi også absolutt anbefale hvis du er i Åndalsnes.

Så gikk turen videre til Stryn, og der sto vi blant annet på ski i juli. Jeg hadde jo ikke stått på randoneski før så jeg var litt spent, men det var en fantastisk opplevelse da vi kunne stå på ski i tjue grader og skyfri himmel.

Alle de aktivitetene og turene er jo bare én del av å være på tur, vi gjorde jo også veldig mye annet som ikke bare var tur og aktivitet.

Enig, noe av det som var skikkelig fint var å være i hverandres selskap, ha frihet til å gjøre spontane ting, drikke øl, spise god mat og bare nyte. En perfekt tur, for oss, har litt av begge deler.

Og være på ferie i Norge er altså kjempegøy, det er kult å være turist i eget land, vi skal på en ny norgestur denne sommeren. Da drar vi til Lofoten, og vi oppfordrer de som kan til å reise litt rundt å oppleve landet de er i.

Ja, så dra ut å opplev Norge det er så mye kult og spennende man kan gjøre, uansett hva det måtte være du liker. Og med det så ønsker vi i Nylig Norsk en fantastisk god sommer.

Vi lyttes igjen til høsten, det kommer ett par episoden til i politisk hjørne så hør gjerne på de.

Og jeg må si takk for meg, det blir min siste episode i Nylig Norsk, så tusen takk for dette semesteret, og lykke til videre alle sammen.