Klokken bikker 22:00 på en lørdagskveld, praten går løst på vorspielet i studentboligen. Musikken dundrer og alkoholen inntas i likt tempo som en mann vandrende i ørkenen når han endelig finner vann etter tre døgn. Av ren og skjær tilfeldighet ramler jeg inn i en samtale med en jeg aldri har snakket med før. “Hva er det du driver med da?”. “Trives du?”.
Vi lider oss gjennom formalitetene og småpraten. Når kvaliteten på samtalen forvitrer forteller jeg om arbeidet mitt i studentradioen, så er det bare å lene seg tilbake og sitte å vente på at det skal skje. Jeg gruer meg. Jeg vet det kommer, for det kommer hver gang. Alltid.
“Åja, du er en sånn “gamer”?”
Stempelet er satt, merkelappen er navngitt og personen du snakker med har endelig greid å plassere deg i en allerede eksisterende mental kategori. Du er en gamer, og arver fordommene kategorien medfører.
Under broen
De vet jo hva en gamer er, hvordan gamere er. Tiltaksløse, late og umotiverte unge menn som tilbringer alle døgnets timer foran skjermen. Eskapister så sugd inn i en virituell virkelighet at de neglisjerer sitt eget liv. En som kryper og klynker seg i møte med dagslys, arbeidsløse og bosatt i kjellerleiligheten til mor og far.
De sosiale relasjonene har alltid måttet vike, resultatet er et upopulært og sosialt inkompetent forkrøplet vesen. Fysisk aktivitet og mosjon er begrenset til kun det nødvendige: musearmen og tastetrykk. Sosiale relasjoner blir kraftig nedprioritert, det samme blir kosthold og hygiene. De blir antatt som stygge, feite og bleike.
“Bitch hør her…”
Nedarvet og videreført
Ikke nok med at vi møter på disse fordommene på personlig plan og at vi blir satt i boks, i tillegg blir anklager rettet i vilden sky mot videospill som et samfunnsstrukturelt problem. På 50-tallet var det Rocken, på 60-tallet var det tegneserier, på 80-tallet var det Heavy Metal. Nå er det videospill som har blitt den store stygge ulven. Noen må være syndebukken, noen må holdes ansvarlig for å bidra til at samfunnsverdiene står for forfall.
Spill knyttes konstant i media til skoleskytinger og vold blant unge. Selv her i lille Norge, hvor et enormt fokus ble rettet mot videospillbruken til Anders Behring Breivik i forbindelse med rettssaken etter Utøya.
Den stille majoriteten
Det er dessverre som med andre grupper at de mest vokale sjeldent er de mest representative. Lik feminist lider gamer av et omdømmeproblem, majoritetens stemmer drukner vekk og overdøves av stemmene til fanatiske ildsjeler. Det er som regel de som roper høyest vi legger merke til.
Dette har en selvforsterkende effekt, når så mange negative konnotasjoner er tilknyttet å være en gamer øker terskelen for å erklære tilhørighet med den stigmatiserte gruppen. Dette senker sannsynligheten for at en “casual” gamer er villig til å blande seg i samtalen og si: “Nei, det er faktisk de færreste som er sånn, de fleste av oss er helt normale folk”. De eneste som er villig til å påberope seg den fordømmende merkelappen er ildsjelene, noe som videre bekrefter de allerede eksisterende stereotypiene i gjennomsnittspersonen hode. Majoriteten lider videre i stillhet.
“Nei, det er faktisk de færreste som er sånn, de fleste av oss er helt normale folk”
Alle gjør det..
I vårt høyteknologiske moderne samfunn skal det godt gjøres å finne en vestlig husstand uten tilgang til noe form for videospill. De fleste av oss har tilgang til ulike spillmedier døgnet rundt: datamaskin, nettbrett og telefon. Så hvem er egentlig en gamer om vi skiller begrepet fra de tilknyttede fordommene? En gamer er en som liker å spille videospill. Det er faktisk ikke særlig mer komplisert enn som så. Spiller du candycrush på bussen? Gamer. Spiller du Fifa med gutta? Gamer. Tyr du til drikkelek-apper på vors? (nesten) Gamer. Du skjønner poenget.
Vi er alle gamere og det er ikke et begrep man burde behøve å skamme seg over å bli assosiert med. Derfor står jeg igjen med et enkelt budskap:
“Beklager for at vi ikke bruker stemmen vår oftere” – den stille majoriteten.
Siste podcaster
-
Spillmagasinet: Spillhuset går konkurs, juletradisjoner og 2024 recap
Spillhuset har gått konkurs. Julen nærmer seg, og det samme gjør 2025. Vi sørger over spillhuset, men gleder oss til jul og nyttår. I ukens episode snakker om vi juletradisjoner, spillhuset, og tar en recap på spillåret 2024. I Studio: Olav, Agnar og Dina -
Spillmagasinet: Arcane, Game Awards og Kortavhengighet
Nå er snøen kommet... og gått. Vi har holdt oss inne denne uken for å spille spill og binge serier. I dagens sending diskuterer vi tv-serien Arcane og nominasjoner for Game Awards 2024. Vi snakker også om Annikas nye avhengighet for Lorcana kort og "Trading Card Games" generelt. I studio: Dina, Annika og Olav -
Spillmagasinet: Ibelin, Indie og høyt konkurranseinstinkt
Filmen "Ibelin" tok verden med storm. I dagens sending snakker vi om hva filmen betyr for spillsamfunnet og intrykket vårt. Olav og Johannes er levende reklamer for Indiespillet "Firewatch", og Dina gleder seg til å spille det ikveld. Det kokes i rommet når vi fyrer opp "kortskalle". Her skal vi gjette hvilken spillkarakter vi er! I studio: Dina, Johannes og Olav -
Spillmagasinet: Stemning på Konsoll 2024 og intervju med Nerdelandslaget
Spillmag har hatt en travel uke med tur til Konsoll, 24-timers sending og intervju med Nerdelandslaget. Vi ser tilbake på den hektiske uken og vurderer hvilke filmer og serier som hadde egnet seg som spill. I studio: Dina, Annika og Olav -
Spillmagasinet: Steam er onde og konsoller bør ikke finnes
Eier du spillene dine? Er konsoll-gaming innafor? Er brettspill fortsatt kult? Alt dette får du svar på her. I dagens episode snakker vi om spill-lisenser, platformer og brettspill. I Studio: Annika, Carl-Eirik og Olav