Anmeldelse: The Scorch Trials

Thomas har flyktet fra labyrinten, sammen med Theresa, Newt, Minoh og Winston. De ble plukket opp av en opprørsgruppe som tar dem til sin base, bort fra WCKD. Det viser seg raskt at opprørerne ikke er de gav seg ut for å være, og Thomas og de andre bestemmer seg for å flykte gjennom ørkenen. Turen skal vise seg å bli tøffere enn noe annet de har vært gjennom.

Sammendrag før oppfølgeren

The Maze Runner er en filmserie basert på en bokserie med samme navn, og var en av de mest populære ungdomsfilmene i 2014. The Scorch Trials er oppfølgeren til forrige film, og plukker opp handlingen der forrige sluttet. For dere som ikke har lest den første boka eller sett den første filmen, kommer et lite sammendrag (ADVARSEL: inneholder spoilere):

Thomas våkner opp i en boks i en lysning, omringet av en haug andre tenåringsgutter. Han husker ikke hvem han er eller hvordan han har kommet dit. Lysningen er omringet av en labyrint, og de andre guttene har formet et lite samfunn hvor alle har forskjellige oppgaver. En av oppgavene er å utforske labyrinten og forsøke å finne en vei ut. Thomas vil utforske labyrinten, men det er ikke så lett gjort som sagt. Ute i labyrinten er robotlignende monstre som truer med å drepe alle som tråkker utenfor grensene. Thomas finner ut at de er sendt dit av WCKD (Originalt WICKED: World In Catasrophe Killzone Experiment Department). En dag dukker det opp en jente i lysningen, med en lapp: “Hun er den siste noensinne”. Etter at hun har dukket opp slutter forsyninger å komme, og monstrene begynner å komme seg inn i lysningen. Nå må Thomas og de andre komme seg ut.

Det hele ender med at de finner en åpning i enden av labyrinten og klarer å komme seg ut. På andre siden er det likevel ikke det de hadde håpet på som møter dem. Rundt dem ligger døde sikkerhetsvakter fra WCKD og en videosnutt forteller at hele verden er i dyp katastrofe, og eksperimentet de har deltatt i har mislyktes. Deretter blir Thomas og de andre hentet av noen opprørere og flydd avgårde i et helikopter. Og det er her The Scorch Trials begynner.

Tredimensjonalitet og gode skuespillere

Har du lest bøkene, bør du ikke forvente deg at filmen er lik. Store deler av historien er tatt ut og endret på, slik at filmen ikke skal bli for lang, og det er enklere for publikum å forstå filmen uten kontekst. Filmen er fullspekket med action og spenning fra ende til annen, og det er nesten ikke tid til å få igjen pusten før karakterene vi følger må legge på sprang igjen. Dette gjør at det ikke er et kjedelig øyeblikk i filmen, men i lengden kan det dempe effekten av en god spenningsscene.

Det jeg vil kritisere filmen mest for, er at de har lagt på en 3D-effekt som ikke gjør noe som helst for å bedre filmen. Det er ikke spor av tredimensjonale hologrammer, slik som en helst vil ha når en ser en 3D-film, og det hele virker unødvendig.

Når det er sagt, skal filmen ha ros for gode effekter, fine kameravinkler og god musikk. Jeg synes også det var interessant å se hvordan filmen legger vekt på at man aldri helt vet hvem som er de “gode” og de “onde” i filmen. Skuespillerprestasjonene er det heller ingenting å si på. Vi får blant annet se Dylan O’Brien i hovedrollen som Thomas, Kaya Scodelario som Teresa, Ki Hong Lee som Minoh og Thomas Brodie-Sangster som Newt. I tillegg får vi se Aiden Gillen, kjent som “Littlefinger” fra Game of Thrones, som Janson.

Jeg vil absolutt anbefale å se filmen dersom du ønsker deg en god, dystopisk actionfilm.

Filmen har premiere i Norge 18. september, og har fått aldersgrense 12 år på grunn av filmens mørke stemning, voldspregede scener og flere skrekkelementer. Traileren til The Scorch Trials kan du se her: