Rettighetene du kanskje ikke visste om

This content has been archived. It may no longer be relevant

Det er uansett kjedelig når ting blir ødelagt, eller ting ikke går som det skal. Her er derfor noen av de viktigste rettighetene du som forbruker og student bør vite om, slik at du stiller litt bedre neste gang det skulle bli nødvendig.

Hva bør man tenke på når man leier bolig? Jussformidlingen besøkte Studentmorgen og forklarte. Les alt om det her!

Tilretteleggelse på eksamen

Har du på grunn av sykdom, funksjonshemming, lese- og skrivevansker eller andre vanskeligheter behov for tilretteleggelse på eksamen? Da har du mulighet til å søke om det. Dette kan være ekstra tid, ekstra lange pauser, enerom, høytlesing av oppgavetekst osv. Målet for tilretteleggelsen er at du skal stille så likt som mulig de uten tilretteleggelse, og derfor skal de oppveie ulemper. Søknadsprosessen varierer noe fra hver enkel utdanningsinstitusjon, men prinsippet er det samme.

Sorry mamma, flyet hjem ble kansellert

I disse post-flystreikdager kan det være greit å vite at du ofte har krav på enten tilbakebetalt billett eller endring av reise dersom flyet ditt er kansellert. Er flyet forsinket har du ofte krav på mat, opphold eller andre nødvendige utgifter dekket. Et tips kan være å bruke Forbrukerrådets flyrettighetskalkulator for å finne ut hva du kan kreve.

Valgte du å ta toget hjem, kan du ved mer enn 60 minutters forsinkelse på toget til Oslo kreve minst halve billettprisen tilbakebetalt. Les mer om dette i NSBs transportvilkår her (se bl.a. § 7).

Du har også rettigheter ved annen kollektivreise, som for eksempel med Skyss. Les mer om dette her.

Reklamasjonsrett ved kjøp av vare i butikk

Når du kjøper noe i en butikk har du reklamasjonsrett etter Forbrukerkjøpsloven. Mange butikker opererer ofte med ulike garantier, men reklamasjonsretten er uavhengig av disse, altså kan ikke en butikk velge å ikke la deg ha reklamasjonsrett. Dersom noe du har kjøpt har en mangel, kan du innen «rimelig tid» etter du oppdaget mangelen, reklamere på varen enten skriftlig eller muntlig. Dette må gjøres innen to år etter den er kjøpt, med mindre varen er ment å vare i vesentlig lengre tid (for eksempel en bil). Når du har reklamert på en vare kan du i utgangspunktet velge selv mellom ny vare eller reparasjon, med mindre det medfører selgeren urimelige kostnader å skaffe ny.

Lånegjenstand ved reklamasjon

Har du reklamert på en vare, og dermed levert den inn til en eventuell reparasjon, har du ofte krav på gratis lånegjenstand dersom du blir uten varen din i over en uke (dersom det også er rimelig i forhold til behovet ditt og kostnad for selger). Har du for eksempel reklamert på en telefon, og denne vil bruke over en uke på verksted, plikter selger å låne deg en telefon som skal kunne brukes til omtrent det samme som den de reparer.

Angrerett ved netthandel

Har du kjøpt noe på internett er det vanlig, og påbudt, at det medfølger et angrerettskjema. Har du for eksempel kjøpt en idiotisk «abmazing gymmachine 3600 pro» på TV-shop med det splitter nye kredittkortet ditt, har du mulighet til å angre kjøpet uten å oppgi en grunn. Det gjør du ved å fylle ut det medfølgende skjemaet. Dette gjelder faktisk for nettbutikker og lignende i hele EU/EØS, men ikke ved kjøp over disk i butikk. Fulgte det ikke med skjema har du lengre tid på å angre.

Buksa var litt for liten allikevel

Har du kjøpt noe i butikk har du ikke en lovfestet bytterett som mange kanskje tror. Heller ikke angrerett. Det er allikevel veldig vanlig at butikker selv tilbyr bytterett og “pengene tilbake”-garantier. Ta med kvittering og spør, sjansen er stor for at du får et ja. Var buksa litt for liten alikevel? Ta den med til butikken og spør om en større størrelse!

For mye reklame?

Får du mye reklame i posten og/eller på telefonen? I Brønnøysundsregisterets reservasjonsregister kan du reservere deg mot adressert reklame. Tips: Du kan også sette på et klistremerke, fra postkontoret, på postkassen hvor du sier du ikke ønsker uadressert reklame. Dette vil føre til at Posten ikke leverer uadressert reklame til deg. Du er allikevel ikke helt sikret, ettersom det også er andre enn Posten som leverer reklamer.

Kjøpt forferdelige skolebøker?

Har du kjøpt skolebøker med beskrivelsen «som ny», og de ser forferdelige ut? Da har du selvsagt klagerett! Du har riktignok andre rettigheter når selger er privatperson enn du ville hatt om vedkommende var et firma, men det er fortsatt muligheter. Det viktige er at du sier i fra med en gang du oppdager mangelen, og ikke reparerer den selv for så å be om å få dekket utgifter. Selv når en vare blir “solgt som den er”, har du krav på at den ikke er i mye dårligere stand enn du kunne forventet deg. Har ikke selger reparert varen slik han plikter, kan du kreve utgiftene ved reparasjon dekket.

Avtaler er bindende

Det finnes ikke noe mer irriterende når du har avtalt å selge noe gammelt vrak, at kjøperen avlyser rett før handelen. Dette er heller ikke lov dersom en avtale er inngått. En avtale er bindende – både muntlig og skriftlig! Du kan i utgangspunktet ikke by på skolebøker i et kommentarfelt på Facebook, for så å trekke deg rett før du skal møte vedkommende. Har du avtalt å kjøpe en bok for et visst beløp, må du gjøre det. Muntlige avtaler er også bindende – men litt vanskeligere å bevise i etterkant. Det kan derfor være lurt å sørge for at det er skrevet ned et sted. Man trenger ikke finne fram blyant og papir, men for eksempel ha det skriftelig på Facebook, på mail eller SMS.

SIB-medlemmer har rett til refusjon av helseutgifter

Som medlem i SIB har du mulighet til å få refusjon på dine helseutgifter. Blant annet refunderer SIB legeutgifter over 500,- kr. per år, utgifter ved tannskader (ved ulykker og fall), fysioterapiutgifter over 500,- kr. med mer. Les mer om dette på SIBs sider.

Gravid?

Er du gravid og student er det mange regler og rettigheter å forholde seg til. Du har blant annet krav på permisjon, stipend fra Lånekassen under permisjon, barnetrygd osv. Hva som er med på å avgjøre hvor mye og hva du kan få er blant annet sivilstatus, utdanningsnivå, antall barn og økonomi.

Naboens nach kl.04:00 HVER natt

Har naboen din fest midt på natta? Nabolovens § 2 fastslår at naboen din ikke kan gjøre noe som er “urimelig” eller “unødvendig til skade eller ulempe” for naboene sine. Loven regulerer ikke et eksakt klokkeslett festen må avsluttes, men mange kommuner og/eller leieavtaler har ofte spesielle reglementer. I tillegg har politiet myndighet til å gripe inn for å forhindre forstyrrelse av den «offentlige ro og orden».

Kort oppsummert: Naboens fest klokken 04:00 er not cool.

Dette er på ingen måte alle rettighetene du kan få bruk for som student, men kanskje disse gjør at du stiller litt sterkere i dagliglivet.

Anbefalte artikler