Anmeldelse: Magic 2014 – Duels of the Planeswalkers Expansion

Noe av det som har gjort Magic: the Gathering så populært og vellykket som det er i dag, er den evige fornyingen den gjennomgår hver fjerde måned eller så, når det slippes et nytt sett. Det mest populære Magic-formatet, Standard, er et format som gjennomgår det man kaller en rullering én gang i året, og dette skjer når det første settet i en såkalt blokk – tre sett samlet under samme idé – slippes. Har jeg mistet deg nå? Ja? Sorry.

På en veldig forenklet måte, kan du se på Duels of the Planeswalkers som en blokk, og hver DLC som et nytt sett som bygger videre på det som tidligere er utgitt. Du får møte og prøve nye decks med nye kort, og du møter nye utfordringer, av og til der du minst skulle vente det. Kanskje sitter du fast på en av de morsomme gåtene spillet tilbyr noen få av, eller kanskje du rett og slett har vansker mot en av motstanderne i historiemoduset.

Problemets sjarm

Og der har du noe av sjarmen i Magic, i hvert fall om du spør meg. Du stilles overfor et problem, og du må løse det med de begrensede ressursene du har. Noen ganger har en motstander et deck som er i overkant sterkt imot det decket du bruker, og da er det helt greit å bytte. For etter mange av motstanderne du tidligere har møtt, har du mottatt en kopi av deres decks. Og fordi de har andre kort og andre måter å vinne på, er de kanskje mer velegnet mot andre motstandere senere. Allikevel er alle kortstokkene du mottar i løpet av spillets gang designet for å kunne spille rettferdig mot alle de andre kortstokkene du møter, og om du er tålmodig og klarer å holde hodet kaldt, er det alltid mulig å vinne, uansett hvor dårlig matchup-en er.

Lite nytt, men nok

Og nå ser jeg at dette inntil videre ikke er en anmeldelse av den nye tilleggspakken for Duels of the Planeswalkers. Og det er det også til en viss grad en grunn til; det er det samme supre spillet som sist gang, det har bare fått litt flere kort og et par nye motstandere. Tilleggspakken gir tilgang på en ny historiedel, men den er hverken stor eller viktig nok til å kunne anmeldes. Det er morsomt med flere kortstokker å rutte med, og en av de morsomste i denne utvidelsen er kortstokken Sylvan Might, et alvedeck som fokuserer på synergier kortene seg i mellom. Spør du meg, er det lite som er så morsomt som ikke-Tolkienske alver som banker motstanderen ned i støvlene.

Magic: the Gathering 2014: Duels of the Planeswalkers har med sin første tilleggspakke utvidet sitt allerede flotte utgangspunkt, og fortsetter å være et morsomt og engasjerende spill. Om du allerede eier grunnpakken kan du like greit investere i utvidelsen også, og spillet fortsetter å være en svært god veileder om du aldri har spilt Magic før og har lyst til å prøve det ut.

[rating=5]