Mesterlig spillmoro i tid og rom

Ratchet and Clank-serien har vært et fast innslag i biblioteket til PlayStationkonsoller, spesielt på PlayStation 2 og 3. Insomniac Games har nå børstet støvet av serien og gitt oss en oppfølger til Into the Nexus fra 2013 i det eksklusive Ratchet and Clank: Rift Apart på PlayStation 5. Og for en heidundrende oppfølger dette er.

Separert i dimensjonene

Den onde Dr. Nefarious har fått kloa i «the dimensionater», en gjenstand som åpner portaler til andre dimensjoner. Lombaxen Ratchet og den lille roboten Clank prøver å stoppe erkefienden Nefarious i å finne en dimensjon hvor han alltid vinner. Ting går selvsagt galt og rifter i dimensjonene åpnes, og Ratchet og Clank havner i hver sin respektive dimensjon.

Clank støter på en lombax ved navn Rivet, en kvinnelig versjon av Ratchet. Rivets dimensjon har også en versjon av Nefarious, men i denne dimensjonen er han galaksens keiser.

Ratchet er i trøbbel (Skjermbilde: Johannes Optun)

Separert i hver sin dimensjon må Ratchet klare seg mye på egenhånd uten sin faste kompanjong Clank, mens Clank slår seg sammen med Rivet. Ratchet, Clank og Rivet traverserer fra planet og dimensjon, utforsker og banker fiender på veien for å stanse både Dr. Nefarious og Keiser Nefarious fra å ødelegge universet og dimensjonene en gang for alle.

Kjent og kjært med nye tilskudd

I Ratchet and Clank: Rift Apart spiller man da både som Ratchet og som Rivet. Rivet er et velkomment tilskudd til serien, men selv om hun på mange måter er Ratchet fra en annen dimensjon er hun sin egen karakter. Hun og Ratchet spilles likt, men de har forskjellige karaktertrekk. I spillet møter man også flere andre versjoner av kjente og kjære karakterer, men siden disse ikke har blitt vist i promomaterialet fram til lansering vil jeg la være å nevne disse her i anmeldelsen og heller la spillere møte karakterene på veien.

Rivet er en sjarmerende rollefigur og et velkomment tilskudd (Skjermbilde: Johannes Optun)

Brorparten av spillet brukes til å utforske områder og skyte fiender, men det føles aldri repetitivt. Alle planetene man besøker er varierte, og andre elementer som plattforming bryter opp det som kunne vært en ellers repetetiv spillopplevelse.

Ratchet and Clank-serien er kjent for sitt store arsenal av kreative våpen, og Rift Apart er intet unntak. Kjente og kjære våpen som Warmonger og Mr. Zurkon er fremdeles å finne i spillet, men også nye morsomme våpen har fått plass i våpenhjulet. Et av de morsomste nye våpnene er topiary sprinkler, et våpen som forvandler fiendene til buskvekster.

Sikt, skyt, drep fiender og romvesener med et bredt arsenal våpen (Skjermbilde: Johannes Optun)

Velpolert og utrolig gøy

Viktigst av alt er at Ratchet and Clank: Rift Apart rett og slett er utrolig gøy å spille. Et digert arsenal av våpen å bruke, vakre og varierte planeter og et sjarmerende rollegalleri gjør dette til et av årets beste spill. Animasjonen og historien er på mesterlig nivå som både underholder og sjarmerer barn som voksne. Action, humor, lydbildet og stemmeskuespillet er toppklasse for hva vi kan forvente av et historiebasert action og-eventyrspill. For nykommere til serien kan man fint spille Ratchet and Clank: Rift Apart uten noen særlige problemer, men har man spilt noen av de tidligere spillene i serien vil man sitte igjen med en mer helhetlig opplevelse, med tanke på hvordan spillet leker med andre dimensjoner og versjoner av rollefigurene.

Omgivelsene i spillet er vakre og levende (Skjermbilde: Johannes Optun)

Insomniac Games har i de siste spillene i Ratchet and Clank-serien satt sitt B-lag til å jobbe med serien, mens hovedteamet blant annet har laget Resistance og Spider-Man spillene. I Rift Apart derimot har de samlet hele teamet for å lage et velprodusert, vakkert spill som utnytter kreftene i den nye PS5 konsollen. Insomiac Games har brukt teknologien som er tilgjengelig i den nye konsollgenerasjonen og skapt fantastisk pene verdener. Den nye grafikken og strålesporingen av lys gjør verdenene mer levende og vakre. Men noe av det mest imponerende er den lynraske lastehastigheten i spillet. Å hoppe gjennom de dimensjonale riftene, og fly fra planet til planet, laster i løpet av få sekunder.

Konklusjon

For å konkludere er Ratchet and Clank: Rift Apart i mine øyne det første eksklusive spillet som enhver eier av en PlayStation 5-konsoll bør ha i sitt bibliotek. Dette er et fantastisk underholdende spill som kan fange spillere i alle aldre. Barn vil sette pris på hvor overkommelig det er å spille, mens eldre spillere vil sette pris på historien, de fargerike rollefigurene og en stor dose av humoren som er siktet mot et mer voksent publikum. Universet som Insomniac Games har videreført er like engasjerende som i tidligere installasjoner og jeg håper dette kan bli starten for en renessanse for serien som har vært litt på is de siste årene. For dette er spillmoro fra øverste hylle.

Duoen er tilbake i storform (Bilde: Sony PlayStaion/Insomniac Games)

Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Utesending fra Spillhuset Bergen
    Lørdag 27. april hadde Vi i Spillmagasinet utesending fra Spillhuset Bergen. Under sendingen ble det snakket om hva våre favorittspill er og hva som skal til for å gjøre et spill til en favoritt, gameshow med ulike og tidvis vanskelige spørsmål, og spill som har fått både serieadaptasjoner og leker laget i etterkant. På scenen: Agnar, Carl-Eirik, og Benedikte. Tusen takk til Spillhuset for at vi fikk være hos dere for denne fantastiske opplevelsen.
  • Spillmagasinet: Kommende Adaptasjoner og Bisarre Fohåndsbestillinger
    Er vi på veg mot en storhetstid for gode filmadaptasjoner av spill, nå som spill begynner å bli mer og mer normalisert som et medium? Og er det verdt å betale nærmere 2000 NOK fo å få tilgang til Star Wars Outlaws 72 timer før alle andre? Store spørsmål som trenger lange svar fra store personligheter i denne ukens episode! I Studio: Benedikte, Kristian, og Agnar
  • Spillmagasinet: 24-timers recap, å gi seg på topp, og nytt indiespill!
    I kjølvannet av Studentradioens 24-timers sending har Spillmagasinet samlet seg i studio, to i full sminke og kjole, for å diskutere spill i kjent stil. Denne uken ser vi tilbake på 24-timers sendingen, diskuterer spill som ga seg på topp mot spill som fortsetter i all evighet, og den nye indiesuksessen Content Warning! I studio: Agnar, Carl-Eirik og Ole
  • Spillmagasinet: Søksmål, Vårsalg, og Papa's Indieria
    Dedt begynner å bli vår og varmere vær! I den anledningen har Spillmagasinet laget en liste over spill som er på tilbud på Steam (frem til 21. mars, så løp og kjøp). Det blir også satt fokus på fremtiden for emulatorer, samt gravende journalistikk rundt Papa Louie og hans mange spisesteder. I studio: Ole, Benedikte, Og Agnar
  • Spillmagasinet: Hårete Kjærlighet i Fleng, og Blast to the Past
    Ny uke, samme bredde i innhold og moro! Det diskuteres kort om historien til Telltale Games, der noen kanskje har skrevet en liten sak om et av deres mange flotte spill. I tillegg får vi et gjensyn med Dampende Møkk, hvor grensen for hva som er greit og ikke greit i en dating sim blir testet, samt et tilbakeblikk til Team Fortress 2. Med andre ord: For en episode! I studio: Agnar, Benedikte, og Kristian
  • Spillmagasinet: Tears of the Kingdom bonus
    Endelig! Etter det som kjennes ut som en evighet har Agnar og Ole endelig funnet tid til å snakke uhemmet om Legend of Zelda: Tears of the Kingdom i denne bonusepisoden. Advarsel: Spoilers vil forekomme

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler