I 2015 ble Star Wars Battlefront publisert av EA. Dette var en stor hendelse ettersom Battlefront var det første skikkelige spillet i den nye æraen med Star Wars underholdning. Endelig kunne man ta på seg stormtrooper hjelmen og “blaste” andre spillere i ikoniske Star Wars konflikter. Spillet ble dessverre labert mottatt. Problemet var ikke det at Battlefront var dårlig, tvert imot. Battlefront hadde fantastisk gameplay, grafikk og ikke minst Star Wars-følelsen. Problemet var mangel på innhold og motivasjon til å fortsette å spille. Vi fikk få ikoniske helter å tilgjengelig, bare 4 planeter og ingen enspillerdel. Spillet var rett og slett ikke ferdig. To år senere har vi fått Star Wars Battlefront 2. Har EA og utvikler Dice lært leksen sin og virkelig utnyttet det store potensialet til lisensen?
Battlefront 2: a Star Wars story
Historien vi ble solgt virket utrolig. Spillet skulle utspille seg gjennom øynene til en av imperiets elitesoldater mellom episode 6 og 7. En periode som ikke har blitt mye utforsket. Endelig har jeg fått oppleve dette og inntrykket mitt er underveldende. Enspillerdelen er kort og intens. I løpet av 4 timer opplever du å stå på sidelinjen til mange store hendelser. Mange hendelser som før har bare blitt fortalt gjennom tegneserier og bøker. Vi får også ny innsikt på etablert Star Wars historie som gjør at nerder som meg selv sitter og fniser. Det er helt klart fans som står bak dette.
Battlefront 2 har helt klart Star Wars-fans på utviklerteamet.
Det som skuffer med enspillerdelen er også dets sterkeste faktor. Dette er bare turisme gjennom galaksen langt, langt borte. Historien om elitesoldaten Iden Versio av Imperiets Inferno-squad blir satt til side for å gi oss gjensyn med kjente fjes og lokasjoner fra filmene. Det føles som en beslutning tatt i et styremøte der en eller annen «dress» har funnet ut at Star Wars fans heller har lyst å spille som Han Solo enn å se en ny og unik karakter. Battlefront 2 sin enspillerdel vil få oss til å tenke: «DETTE HUSKER JEG FRA FILMENE!», og ingenting annet.. Historien er så forutsigbar at du som leser dette nok allerede har gjettet hva den «store» twisten er. Det er veldig gøy med referanser og Star Wars, men jeg ville se, fra imperiets øyne, hvordan det var å sakte men sikkert utvikle seg til The First Order, slik vi ser i episode 7. Ingenting av dette får vi. Historien er dårlig skrevet og får Call of Duty sin enspillerdel til å virke som Shakespeare i forhold. Janina Gavankar og resten av skuespillerne som har perfomance-captured enspillerdelen skal derimot få skryt. De gjør en fantastisk jobb, og det er synd de ikke fikk mer å jobbe med.
Stjernekrig over nettet
Battlefront 2 sitt fokus ligger derimot i flerspillerdelen. Her får vi herje oss gjennom kamper fra samtlige Star Wars filmer satt på en rekke forskjellige planeter. Enten du løper rundt som en clonetrooper på Kamino fra episode 2, en stormtrooper på Yavin 4 fra original trilogien, eller en soldat under resistansen på Takodana fra episode 7, så føles det fantastisk. Du er i Star Wars universet på alle mulige måter. Skytefølelsen er absolutt forbedret fra originalen, noe som ikke er enkelt når samtlige våpen skyter laser. Samtidig føles kontrollering av karakterene mye bedre enn i originalen. Det er mye lettere å utføre et vellykket skudd og ta kjapt dekning,
Gameplay har fått en stor forbedring fra originalen.
Nå har Dice også prøvd å gjøre spillet mer samarbeidsvennlig. Man har klasser som er designet for å oppfylle ulike krav man trenger for å ha et vellykket team. Assault er din alminnelige fotsoldat, utrustet for å kunne løpe inn i kamp og gjøre mye skade. Heavy er den mer tungt utrustede soldaten. Disse har en tung autorifle og tåler mer enn resten av sine brødre og søstre. Offiserene sin rolle er å motivere lagspillerne med midlertidige oppgraderingen. Den siste vanlige rollen er specialist. Disse plukker av fiendene sine fra lange avstander med sin snikskytter rifle og kan assistere laget sitt på en rekke måter. Alle klasser er forskjellig og motiverer til forskjellig spillestil. Det er også verdt å nevne at utviklerne Criterion (Burnout serien) har laget en underholdende space fighter modus som er en betraktelig stor oppgradering fra originalen.
Vi må ikke glemme spesialklassene og heltene. Måten å låse disse opp har fått en redesign. Dette systemet omhandler «battle points». Dette er poeng som alltid starter på null når du begynner en kamp. Basert på din ytelse vil du får poeng som du kan bruke på å låse opp ulike klasser over de fire tidligere nevnt. Ved å bruke poeng kan du sette deg i kjøretøy eller spille som spesialsoldater som death troopers og wookiees, men hvis du sparer opp kan du få æren av å spille som en av de ikoniske heltene fra filmene. Vi får Darth Vader, Boba Fett, Luke Skywalker og mange av de forventede fjesene. Det er dessverre bare to nye helter pr. æra. Vi får Yoda og Darth Maul fra prequel serien og Rey og Kylo Ren fra sequel. Resten er gjenbrukte ansikt fra originalen pluss Iden Versio fra enspillerdelen. Hvor er Obi-Wan og Jango Fett? Hvorfor kan ikke jeg spille som flere helter og skurker fra episode 1-3? Det er mye tapt potensialet her og det føles litt slapt for å være ærlig.
Vi har færre moduser i Battlefront 2, men alle føles godt utviklet. Her har vi Galactic Assault som er basert på store team som skal forsvare eller angripe i hektiske kamper basert på scenario fra filmene. Videre har vi strike som er små kamper basert på mindre oppdrag, Blast er den typiske team deathmatch-modusen og i Heroes Vs Villains spiller man spennende kamper som Star Wars sine helter og skurker. Den siste modusen er starfighter assault der man tar til verdensrommet for intense kamper i tie-fighters og x-wings osv. Hvis dette høres voldsomt ut, kan du få litt erfaring med offline modusen arcade der du kan bekjempe fiender som er styrt av computeren alene eller med en venn gjennom splitscreen. Det er enkelte valg her som får meg til å undre. Man har ikke muligheten til å velge ulike servere og ingen mulighet til å velge hvilke kart man har lyst å spille på. Jeg fikk for eksempel svært sjeldent lov å spille kamper satt i den originale trilogien. Det er bare å søke etter en kamp og håpe du får det du ønsker deg. Dette er et steg i feil retning og gir egentlig ingen logisk mening.
Pay or do not, there is no free
Det har vært mye kontrovers rundt EA sin taktikk innenfor mikrotransaksjoner der man betaler ekte penger for videre innhold i spillet.. På tiden denne anmeldelsen ble skrevet så har EA midlertidig skrudd av dette valget. Det vi sitter igjen med er et progresjonssystem som er designet for pay2win (betal for å vinne). Dette viser seg til å være det verste progresjonssystemet jeg noen gang har sett. Lignende nettbaserte skytespill pleier å ha et system basert på tiden man tilbringer i spillet. Gjør man det bra, får man fortere nytt utstyr. I Battlefront 2 gjør man dette gjennom loot crates, der man får såkalte star cards. Dette er oppgraderinger til karakteren. Jo bedre og flere star cards du får, jo høyere nivå kommer du opp i. Dette nivåsystemet er svært uortodokst. I teorien kan du spille kun én klasse, og aldri komme deg videre enn nivå 0. Du må være heldig å få kort til din klasse for å kunne komme i videre nivå, og dette er langt fra selvsikkert.
Dårligste progresjonssystemet jeg noen gang har sett!
Du kan kjøpe deg nye kort i stedet for å håpe på at du låser opp de riktige, men veien å gå her er å bruke crafting materials som du også får fra loot crates. I bunn og grunn så baserer nivåsystemet seg rundt lootcrates for å tvinge spilleren til å betale litt for å få den oppgraderingen han eller hun ønsket seg. I Battlefront 2 er en spiller med star cards betraktelig mye bedre enn en spiller uten. Det er latterlig ubalansert som gjør spillet til et ork. Det er også verdt å nevne at det er ingen form for kosmetiske oppgraderinger. Hvis lootcrates bare inneholdt ting som kostymer som ikke har innvirkning på spillet, så hadde jeg ikke klaget på dette systemet.
Ikonisk lyd og bilde
Star Wars Battlefront 2 er et nydelig spill i lyd og bilde. Det er kanskje et av de peneste spillene det er å finne på markedet i dag. Jeg finner det nesten vanskelig å spille det effektivt siden jeg blir helt oppslukt av effektene og de fantastiske omgivelsene jeg befinner meg i. Det er helt klart lagt mye arbeid inn i de ulike områdene og karakterene. Det er respektabelt at Dice velger å kjøre spillet på en skjermoppdatering på 60 på samtlige platformer. Man merker derimot at Playstation 4 slim har problemer med å opprettholde det. Det kjører akseptabelt, men ikke forvent noe stabilt. En viktig faktor i hva som definerer Star Wars er lydeffektene og musikken. Dette er 10/10 i Battlefront 2. Det finnes ikke en lignende følelse som å løpe gjennom Takodana eller Hoth mens man høres tie-fighters i luften og eksplosjoner i det fjerne eller i det John Williams sin legendariske musikk slår inn når seieren er i siktet.
Bør du kjøpe Battlefront 2?
Battlefront 2 gir meg en splittet følelse. Det er meget underholdende, og perfekt gjenskapt Star Wars i spillform. Derimot har det mange negative faktorer som gjør det til et nesten dårligere spill enn originalen. For hvert positivt aspekt, kan man finne to negative. Det leker med følelsene mine som Star Wars-fan og fyller meg med glede og raseri på en og samme gang. For å ikke skrive 2000 nye ord kan jeg si at Star Wars battlefront 2 er et godt spill som blir holdt som gissel av latterlige valg innenfor progresjon og spillermotivasjon. Om du er en Star Wars nerd så har du allerede kjøpt dette spillet, men for dere vanlige fans så er det lurt å vente med å kjøpe Battlefront 2. La oss se om Dice og EA klarer å fullføre spillet med videre oppdateringer. Kanskje da er det verdt deres hardt tjente penger.
Spillet ble anmeldt på Playstation 4 slim og er også ute til Xbox One og PC. Sjekk ut traileren her: [youtube https://www.youtube.com/watch?v=_q51LZ2HpbE&w=640&h=360]
Siste podcaster
-
Spillmagasinet: Spillhuset går konkurs, juletradisjoner og 2024 recap
Spillhuset har gått konkurs. Julen nærmer seg, og det samme gjør 2025. Vi sørger over spillhuset, men gleder oss til jul og nyttår. I ukens episode snakker om vi juletradisjoner, spillhuset, og tar en recap på spillåret 2024. I Studio: Olav, Agnar og Dina