Hva skjedde med Bethesda?

Først må vi skille mellom utgiver Bethesda og utvikler Bethesda game studios. Bethesda gir ut mange gode spill, men denne artikkelen handler om hva selskapet utvikler. Bethesda game studios eller BGS er et navn innenfor spillindustrien de fleste kjenner. Enten det er The Elder Scrolls eller Fallout har disse utviklerne briljert den vestlige sjangeren av rollespill. Store åpne verdener, fargerike historier og utrolige mengder innhold der spillerne var satt i fokus. For et par år siden kunne man trygt kjøpe et BGS spill og forvente mye for pengene. Etter den katastrofale lanseringen av Fallout 76 og introduseringen av mikrotransaksjoner i “creation club”, har Bethesda game studios mistet statusen hos gamere?

Fallout 4

Først la oss gå tilbake til 2015. BGS har gitt oss to kritikerroste hits i form av Skyrim og Fallout 3, nå kommer Fallout 4. Det er her jeg mener utviklerne møtte et vendepunkt. Fallout 4 var ikke et dårlig spill. Det solgte rimelig godt og møtte god kritikk fra kritikere og gamere. Det Fallout 4 bommet på var å være et Fallout spill. Jo, det hadde den store åpne post-apokalyptiske verdenen og sjarmen serien har vært kjent for. Fallout 4 manglet derimot en stor komponent fra hva som er identiteten til Fallout. Det er rollespill faktoren.

Fallout 4 bommet på å være et rollespill.

Spillet hadde en rekke imponerende mekanismer og gjorde en rekke nye ting, men som et rollespill falt det pladask. Ikke lenger kunne du spille dette spillet som en helt eller skurk, det var få utkom av hvordan historien utspilte seg og det manglet de små nyansene av skjulte historier som serien var kjent for. Fallout 4 er et godt actionspill, men rollespill-delen manglet. I ettertid har spillet fått mye kritikk for nettopp dette.

Fallout 4 var ikke et dårlig spill, men det manglet noe av identiteten til Fallout serien. (Pressefoto/ Bethesda)

Creation Club

Samtlige spill fra BGS opp mot Fallout 4 har hatt støtte for mods. For dere som ikke vet hva dette er så kan det kort forklares som brukerskapt innhold. Brukere kunne lett modifisere spillmotoren for å lage alt fra nye rustninger til egne historier i spillet. Dette hadde alle tilgang til for å både produsere og oppleve. BGS var selv en stor støttespiller for denne kulturen og det hjalp levetiden til spillene. Det er en grunn til at folk fortsatt spiller Skyrim – 7 år etter det ble lansert. Denne kulturen skulle vise seg til å etterlate en dårlig smak i munnen etter E3 messen i 2017. Bethesda hadde ikke mye å vise fram annet enn Skyrim i en ny forkledning atter en gang. Det nye de annonserte ville derimot gi fansen et stort rødt flagg.

Creation Club var et stort rødt flagg.

Det var her vi ble vist det omtalte “Creation Club”. Dette skulle være en plattform der brukerne kunne bruke penger på å kjøpe brukerskapt innhold til spillene deres. Innhold som før i tiden hadde vært gratis. Noe som ikke er mye å forvente ettersom det er deres egne fans som har produsert dette innholdet. Sant skal sies at man fortsatt kan finne mye av dette innholdet gratis via andre kilder, men det viser en grådig forretningsmodell som virkelig ikke setter pris på konsumere. Det kan sies at BGS’ titler er avhengige av mods for å utnytte levetiden av spillet. Og nå vil de ta seg betalt for dette.

Les også “Mikrotransaksjoner har blitt et problem”.

(Skjermdump/ Håkon Øren)

Katastrofen som er Fallout 76

Så kommer vi til den siste spikeren i kisten, Fallout 76. Dette spillet var ikke lenger et enspiller rollespill der spillerne kunne oppleve alt på sine premisser som serien har vært kjent for. Det skulle være en flerspiller opplevelse langt fra hva Fallout har stått for. Nye idéer er ikke nødvendigvis dårlig og vi må oppmuntre innovasjon og nytenkning innenfor spillutvikling.

Fallout 76 hadde ingen identitet.

Spillet vi derimot fikk hadde ingen identitet. Det var uferdig, manglet innhold og var stappet av tekniske feil som gjorde det nærmest uspillbart. Det er ikke lenger sjarmerende at BGS har grafiske feil i spillene sine. Vi har fått nok. At BGS tok penger for dette produktet er en skam. Dette, sammen med enda mer mikrotransaksjoner, viser mangel på respekt for fansen som bygget selskapet opp. Spillet ligger i skrivende stund på en gjennomsnittskarakter av 50/100 på metacritic og har solgt rekordlavt for å være en Bethesda tittel.

Les vår anmeldelse av Fallout 76.

Det føles som en evighet siden mesterverket som var The Elder Scrolls IV: Oblivion (pressefoto: bethesda)

Er det håp?

Som Fallout 76 ikke har en identitet viser det seg at Bethesda Game Studios selv er i en eksistensiell krise. De produserer ikke lenger den kvaliteten de pleide å bli hyllet for. De er ikke lenger gamerne som produserer spill for gamere. De har blitt et selskap uten sjel. Umoralske forretningsmodeller som “Creation Club” er bare en dråpe i havet som viser at de har mistet kontakten med sine egne fans. Fallout 76 kan ha vært den siste spikeren. Et klart symbol på selskapets omvending fra helt til skurk. Det er trist siden jeg kan med gode minner huske mine eventyr i deres verdener. Jeg håper bare med årene som kommer at BGS tar seg en skikkelig kikk i speilet.

 

Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Kommende Adaptasjoner og Bisarre Fohåndsbestillinger
    Er vi på veg mot en storhetstid for gode filmadaptasjoner av spill, nå som spill begynner å bli mer og mer normalisert som et medium? Og er det verdt å betale nærmere 2000 NOK fo å få tilgang til Star Wars Outlaws 72 timer før alle andre? Store spørsmål som trenger lange svar fra store personligheter i denne ukens episode! I Studio: Benedikte, Kristian, og Agnar

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler