This content has been archived. It may no longer be relevant
Folk blir alltid bekymret når nye medier kommer på banen, spill er ikke et unntak. Grand Theft Auto, eller GTA er et eksempel på en spillserie som det har vært mye debatt rundt. I GTA kan du gå rundt og drepe så å si hvem du vil, stjele biler og forårsake kaos. Gjentatte ganger i media, har man sett at voldelige spill har fått skylden når folk har gjennomført ekstrem voldsbruk. Det er kanskje ikke så rart at folk blir bekymret når barn og unge spiller voldelige dataspill. Men har de egentlig en grunn til det?
Jeg dro på Litteraturhuset i Bergen, på en debatt i regi av Mediesamfunn. Debatten handlet om moral og kontroversielle temaer innenfor videospill. Der kom det opp flere problemstillinger som; Hvordan spillerne selv opplever kontroversielt innhold som overdreven voldsbruk og stereotypiske fremstillinger av kjønn. Kristine Jørgensen jobber med forskningsprosjektet Games and Transgressive Aesthetics, og har i den sammenheng snakket med mange spillere om dette temaet. Dette ble en viktig del av debatten, jeg tok derfor med et utsnitt fra denne delen i reportasjen. Etter debatten møtte jeg sjefen for Rain Games, Peter Meldahl. Vi tok oss en prat om hans synspunkter på noen av de kontroversielle temaene innenfor spill.
Siste podcaster
-
Spillmagasinet: Ibelin, Indie og høyt konkurranseinstinkt
Filmen "Ibelin" tok verden med storm. I dagens sending snakker vi om hva filmen betyr for spillsamfunnet og intrykket vårt. Olav og Johannes er levende reklamer for Indiespillet "Firewatch", og Dina gleder seg til å spille det ikveld. Det kokes i rommet når vi fyrer opp "kortskalle". Her skal vi gjette hvilken spillkarakter vi er! I studio: Dina, Johannes og Olav