Anmeldelse: Rosemari

Rosemari er fortellingen om en ung jente som ble forlatt av moren sin like etter fødselen. Det nyfødte barnet ble funnet på et toalett av journalist Unn Tove, spilt av Tuva Novotny, under bryllupseremonien sin i Hønefoss. 16 år etter dukker en ung jente opp på døren til Unn Tove. Det er Rosemari, spilt av Ruby Dagnall, som leter etter sine biologiske foreldre. Sammen begynner de reisen for å finne Rosemaris biologiske foreldre og dokumenterer hele historien på film. Reisen avdekker flere godt gjemte hemmeligheter og både karakterene i filmen og publikum begir seg ut på en berg-og-dalbane av følelser.

Et spenningsfylt drama

Filmen forteller i hovedsak historien om 16 år gamle Rosemari, en tøff og selvstendig jente som har vokst opp i forsterhjem. Rosemari er nok ikke en jente de fleste i utgangspunktet kjenner seg så godt igjen i. Likevel kan man ikke annet enn å ha medfølelse for jenta. Og ikke minst bli imponert over Ruby Dagnalls fantastiske debut på filmlerretet. Karakteren hennes går gjennom en utrolig hard reise få kan kjenne seg igjen i, men mindre man har vært med på Tore på Sporet. Mens de leter etter Rosemaris biologiske foreldre lager Unn Tove dokumentaren “Et barn er født i Hønefoss” som skal bli et innslag på lokalkanalen. Den filmen de lager og den vi får se på lerretet går parallelt med hverandre og gjør at publikum ikke bare får se reisen deres, men også får være en del av den og se hva som foregår bak kamera.

Unn Tove og Hilde leter etter Unn Toves neste ligg. (FOTO: Norsk Filmdistribusjon og 4 1/2)
Unn Tove og Hilde i en av sine flere diskusjoner om sex og kjærlighet. (FOTO: Norsk Filmdistribusjon og 4 1/2)

En annen historie som utspiller seg er Unn Toves kjærlighetshistorie. Tuva Novotny, tidligere kjent fra serien Dag, som også har en rolle i Norges Oscar-kandidat Kongens Nei, spiller en tobarnsmor som en gang ga slipp på sin store kjærlighet, som hun aldri helt glemte. Hun er et klassisk eksempel på drømmer som aldri ble oppfylt fordi man ikke tror man er god eller verdig nok. Da hun møter unge Rosemari ser hun sitt snitt til å lage en interessant og dramatisk dokumentar, dessverre møter hun motgang fra sin kollega Hilde, spilt av Laila Goody.

Filmen byr ikke bare på emosjonelle scener, men også en god del humor

Fellen flere norske filmer faller i er ofte en unaturlig dialog. Heldigvis har regissør og manusforfatter Sara Johnsen klart å få til glimrende og naturlig dialog. Noe annet som imponerer med filmen er hvordan skuespillerne klarer å spille filmens mange rørende og sterke scener så bra. Filmen byr ikke bare på emosjonelle scener, men også en god del humor oftest tilbudt av Laila Goodys karakter. Et flott tilskudd som balanserer den dramatiske historien.

Rosemari hadde premiere fredag 9. september.

Intervju med Sara Johnsen og Ruby Dagnall

Vi i Kinosyndromet fikk også mulighet til å intervjue regissør og manusforfatter Sara Johnsen og hovedrolleinnehaver Ruby Dagnall. Sara Johnsen fikk høre historien om et forlatt spedbarn da hun selv bare var et barn og diktet videre på denne historien. Hun er også interessert i forholdet mellom identitet og familie, og gjerne hvordan biologien spiller inn. Dette ser vi spesielt hos karakteren Rosemari som føler at hun mangler en del av seg selv ettersom at hun ikke kjenner til sin biologiske familie. På lik måte ser vi hvordan venner og barn spiller inn hos Unn Tove.

Egentlig passet ikke Ruby Dagnall som Rosemari i det hele tatt

Flere spår nå at Ruby Dagnall vil bli Norges nye yndling. Dette unike talentet var det først Sara Johnsen som så på audition. Dagnall var absolutt ikke slik hun hadde sett for seg Rosemari, men ettersom at hun også har skrevet manus har hun den friheten i å endre på karakteren, noe hun måtte gjøre da hun så Dagnalls utrolige talent. Dagnall selv kunne fortelle at hun ikke kjente seg igjen i Rosemari i det hele tatt, mye fordi hun selv ikke har vært borti situasjonen Rosemari befinner seg i. I filmen spiller hun en egen jente som bærer mye tungt på skuldrene, mens i virkeligheten er hun en energisk jente på bare 16 år, med et unikt talent innen skuespill.

Tuva Novotny og Ruby Dagnall viser et godt samspill. (FOTO: Norsk Filmdistribusjon og 4 1/2)

Innspillingen av filmen kunne av og til bli for vanskelig, forteller Dagnall. Filmen inneholder flere emosjonelle scener hvor Rosemari gråter. For å få til dette brukte de en teknikk kalt “Sense Memory” som går ut på at skuespilleren skal sette seg inn i vonde tanker og minner for å få frem gråten. Dette førte til at Dagnalls følelser ofte gikk i berg-og-dalbane, noe som kunne gjøre innspillingen utrolig slitsom.

– Flere ganger løp jeg opp, smelte igjen døra og ropte at jeg ikke ville være med i den jævla filmen deres lenger, forteller Dagnall, før hun roser Johnsen for at hun alltid var like profesjonell i disse situasjonene og satt tålmodig ved hennes side.

Jeg vil ikke spille i den jævla filmen deres lenger

Ruby Dagnall har nå en lys fremtid i vente, selv om hun ikke helt selv vet hva det er hun gjør som er så bra. Senere i høst blir hun også å se i den populære serien SKAM.

Hør intervjuet her: