Review: Gåsehud på Signal Iduna Park

Ukens opptur: Dortmund

Det er selvfølgelig ikke en opptur at to supportere på hjemmekamp pådrar seg hjerteinfarkt, hvorav en 80 år gammel mann døde på stadion og den andre ligger i stabil tilstand på sykehuset. Uansett, scenene som tok sted på Signal Iduna Park handler om så utrolig mye mer enn bare fotball og varmet ethvert hjerte som fikk det med seg. Tribunedelen med fansen som kalles «Den Gule Veggen» tok ned flaggene og sto helt stille. Supportere fra andre tribuner samt bortesupporterne fra Mainz ble møtt med pipekonserter da de forsøkte seg med sang og det ble utover andreomgangen en fullstendig stillhet over stadionet.

Det hele toppet seg da Shinji Kagawa økte til 2-0 for Dortmund etter 73 minutter. Målmusikken som vanligvis spilles kom aldri, speakeren leste ikke opp Kagawa’s navn over høytaleranlegget og de 81.000 tilskuerne holdt seg fortsatt helt stille. Mot slutten av kampen runget «You’ll Never Walk Alone» slik vi er vant med fra Anfield, til og med Mainz fansen var med å synge. Da kampen var over stilte spillerne seg opp foran den berømte sydtribunen, mens supporterne fortsatte med sang mens de holdt rundt skuldrene til sidemannen. Speakere takket supporterne etter kampen for deres respektfulle oppførsel. For spillerne må det hele ha vært en svært surrealistisk kamp da de ikke fikk vite før etter kampen hva som hadde skjedd.

Hederlige nominasjoner:

• Romelu Lukaku: Kjent som muligens verdens største spisstalent da han tok turen fra Anderlecht til Chelsea. Han fikk det aldri helt til i Chelsea og endte opp på Goodison der han skulle bli fult ut satset på som spiss nr.1. 79 mål og 28 assist senere kan man trygt si at Everton gjorde en knallsignering, og han er fortsatt bare 22 år… Hvordan han helt på egen hånd sendte Everton til FA Cup semifinale på bekostning av gamleklubben kan ikke karakteriseres som noe annet enn gale-Mathias.
  • Dimitri Payet: Om verdens beste photoshopper fikk i oppdrag å gå inn og forbedre frisparket mot Manchester United ville han vært sjanseløs. Herre min hatt for en spiller og for en fantastisk signering av the Hammers! Jeg priser høyere makter for at MUFC fansen ikke fikk viljen sin og Payet utvist i forkant så verden kunne ta del i hans fotballkunst.
  • Gareth Barry: Hvem skulle trodd at spilleren med mest gule kort i PL historien ville ende opp på hederlige nominasjoner? Barry står oppreist som en mann da Costa går opp i fyr og flamme, enkelt å legge seg ned å late som man ble bitt. Ikke nok med det, så gikk han ut i media i etterkant av kampen og bekreftet at det slettes ikke var noe bitt fra Costa. Han dro forøvrig på seg sitt andre gule kort noen minutter før slutt men soner hjemme mot Arsenal til helgen og ikke i semifinalen på Wembley.

Ukens nedtur: London by

Det er igjen Mars måned som over tid har blitt synonymt med at Arsenal glipper i det som finnes av turneringer og igjen ender opp med å konsentrere seg om kvalifisering til Champions League før neste sesong. #WengerOut sirkulerer på sosiale medier, godt hjulpet av en meget frustrert Piers Morgan. 1-2 hjemme mot Watford i FA Cupens kvartfinale, etter all sannsynlighet utslått i Champions League første utslagsrunde og akterutseiling i en PL – alt i en sesong hvor Arsenal kan risikere å måtte se lilleputtene Leicester løfte det prestisjetunge trofeet er en hard nøtt å svelge for fansen. Nå har det seg slik at Wenger omtrent må sparke seg selv for at det skal bli et trenerbytte, skjønner han selv hva som er best for klubben?

Blytung uke for Chelsea FC da både PSG og Everton viste seg for sterke i henholdsvis CL og Fa Cupen. Sesongen er over og nå handler det bare om intet annet enn æren og så høy tabellplassering som mulig. Mobiliseringen og byggingen mot neste sesong starter til helgen i et herlig London derby hjemme mot høytflyvende Hammers. En ny trener vil sannsynligvis bli presentert inn mot sommeren med mindre Guus mot formodning skulle ende opp som noe annet enn midlertidlig ut sesongen. Det var nok ikke slik John Terry hadde forespeilt seg at det hele skulle ende.

Det skal ilegges at Spurs leverte en sterk prestasjon borte mot Aston Villa i helgen, men selv Thorsvedt’s Tufte IL kunne hatt sjanser på poeng mot Remi Garde’s lag i disse dager. Ble fullstendig avkledd på Signal Iduna Park i 3-0 tapet mot sterke Dortmund, riktignok ikke med et toppet lag på noen som helst måte i denne torsdagskampen. Veldig tydelig at Mauro Pochettino prioriterer kampen mot Leicester om ligatittelen men vi i Offside hadde håpet på et bedre stilt Spurs lag og en jevnere kamp mot Dortmund.

Uhederlige nominasjoner:

• Flamur Kastrati, Strømsgodset: Vi visste allerede før sesongstart at Kastrati kunne være het i toppen, men å kvalifisere til to røde kort på mindre enn 6-7 sekunder er intet annet enn imponerende. Sparket mot hodet til Nouri før han slo mot kaptein Demidov. Han hevdet i etterkant at armene føk opp for å forsvare seg selv. Han burde få suspensjon fra å snakke med pressen og ikke bare fra å spille kamper.
  • Anne Hidalgo, borgermester Paris: Zlatan’s 102 mål på 115 kamper i PSG taler for seg selv. Han hevder at han forsvinner til sommeren med mindre Eiffeltårnet blir byttet ut med stor statue av han selv. Vi i Offside synes det er rett og rimelig at borgermester Hidalgo gir etter for kravene til Zlatan og opprettholder attraktiviteten til den franske ligaen.
  • Manchester City: I en sesong hvor storlagene har feilet og overraskelsene har vært mange var det flere som forespeilte seg at City skulle cruise inn til seriegull kanskje allerede i mars måned da sesongen ble sparket igang. Slik gikk det ikke. Det ble uavgjort borte mot Norwich, Pellegrini er ferdig til sommeren, og store deler av troppen ser ut som uinspirert “dødkjøtt”. Her er det ikke bare på trenersiden det blir store forandringer til sommeren.

• Brann - Barcelona? Vi var der!
    Brann har møtt selveste Barcelona i kvinnenes Champions League! Hvem var der og dekka kampen? Vi i Offside selvfølgelig! Kristiane har tatt på seg ansvaret som vår utsendte reporter. Hun har fulgt alt fra pressekonferansen med Caroline Graham Hansen, til å munche i seg wraps på presserommet. Simon tar en prat med henne om hele opplevelsen. Skjønner vi egentlig hvor stort dette er? Alt dette snadderet får du i ukens sending! I studio: Simon Harbo og Kristiane Reigstad Følg oss på Instagram: @offside_srib Produsent: Marte Seeberg Ansvarlig redaktør: Sofie Larsen Nesdal