Anmeldelse: Superman: American Alien #1

Superman: American Alien handler ikke om Supermann. Denne historien handler om Clark Kent, hans foreldre og hans oppvekst som annerledes. American Alien forteller om en liten, redd gutt som har overjordiske krefter, men ingen anelse om hvordan han skal kontrollere dem. American Alien forteller om et ungt foreldrepar som gjør så godt de kan for at den lille gutten deres skal ha det bra. American Alien forteller historien om deg og den altfor kjente følelsen av å ikke være som de andre.

Superman: American Alien viser hvordan Clark Kents verdier ble til. (Illus.: Nick Dragotta/DC Comics)
Superman: American Alien viser hvordan Clark Kents verdier ble til. (Illustrasjon: Nick Dragotta/DC Comics)

Vekk fra Supermann

Clark Kent er omtrent ti år, og når han sover eller blir stresset, flyr han opp i luften. Han vet ikke hvordan han skal komme seg verken opp, ned eller til venstre, og han må som regel bare vente til nervene roer seg før han øyeblikkelig faller ned igjen, fra hvem-vet-hvor-høyt oppe. Hans foreldre Jonathan og Martha Kent er bekymret for ham, og gjør sitt beste for å hjelpe ham gjennom denne uforståelige fasen i livet hans.

Forfatter Max Landis (Chronicle, Wrestling isn’t Wrestling) har lenge vært kjent på Internett for å bry seg for mye om Supermann. I tillegg til å være sønnen til regissør John Landis (The Blues Brothers, An American Werewolf in London), er han en noenlunde anerkjent mansusforfatter i Hollywood. Etter at han lagde kortfilmene The Death and Return of Superman og Regarding Clark, ble han kontaktet av DC Comics. De ønsket at han skulle skrive Supermann for dem, og resultatet er American Alien.

Dragottas ansiktsillustrasjoner er ikke alltid like gjennomførte. (Illus.: Nick Dragotta/DC Comics)
Dragottas ansiktsillustrasjoner er ikke alltid like gjennomførte. (Illustrasjon: Nick Dragotta/DC Comics)

Forskjellige bilder for forskjellige aldre

Landis sin visjon for American Alien griper bredere enn bare historien. For hvert blad i serien vil det være en ny tegner. Dette er fordi hvert blad vil ta for seg hvert sitt lille avsnitt gjennom Clark Kents oppdragelse og oppvekst. Slik som man vil fortelle en historie fra da man var åtte forskjellig fra da man var seksten, kommer de forskjellige historiene om gutten fra Kansas frem gjennom de ulike kunststilene i hver episode.

Historie og tegninger går sammen i en god symbiose for å fortelle om de viktigste årene i livet til verdens kanskje viktigste superhelt.

Først ut er tegner Nick Dragotta (East of West). Streken hans er livlig og kinetisk, og bærer et ørlite preg av en amerikanisert manga-stil. Dragottas måte å fortelle historien gjennom en tiårings øyne er fremragende, og det er tydelig at det ligger et godt samarbeid mellom forfatter og tegner til grunne for fortellingen. Dessverre er ikke alle ansikter alltid like gode, og til tider ser det ut som at Dragotta har copy-pastet alle ansiktsuttrykkene i samme panel. Serien inneholder også en stor mengde «fartsstreker» som tidvis passer godt inn, men i prosessen druknes beklageligvis bakgrunnen ut.

American Alien byr på fart og glede. (Illus.: Nick Dragotta/DC Comics)
American Alien byr på fart og glede. (Illustrasjon: Nick Dragotta/DC Comics)

Superman: American Alien #1 er et fyrverkeri av en tegneserie. Historie og tegninger går sammen i en god symbiose for å fortelle om de viktigste årene i livet til verdens kanskje viktigste superhelt. Gjennom en velregissert prosess forteller Landis og Dragotta nøyaktig den historien de ønsker å fortelle, og man kjenner seg umiddelbart igjen i unge Clark Kents vanskeligheter. Selv om leseren selv kanskje ikke har superkrefter, forstår man godt hvordan det føles å sitte inne med en hemmelighet og det å være annerledes. Serien beviser én gang for alle at det ikke er superkreftene som gjør Supermann til den han er i dag, men heller den lille Clark Kent fra Kansas og hans jordnære og godhjertede verdier.

Se Andreas H. Opsvik og Lars diskutere Superman: American Alien her: