Anmeldelse: New Suicide Squad Annual #1

Det må sies at selv om dette er en annual og det står nummer 1 på bladet, så ville jeg ikke kalt dette en alenestående historie. Bladet er nemlig avslutningen på et handlingsforløp som har gått over de fire siste utgivelsene i New Suicide Squad-serien. Grunnen til at det er en annual er nok så de skulle få litt flere sider for å gi historien en verdig avslutning. Bladet har nemlig 42 sider og alle er blitt utnyttet til det fulle.

Så hvem er egentlig Suicide Squad?

Har du enda ikke stiftet bekjentskap til Suicide Squad så er dette altså en gjeng med kriminelle og antihelter som er satt sammen til et lag under kommando av Amanda Waller. Deres oppgave er å utføre diverse høyrisiko- og relativt kontroversielle oppdrag som er for skitne for speidergutter som Superman å ordne opp i. Dette bladet er intet unntak og den småkriminelle gjengen er på oppdrag i Tyrkia for å ta ut en utbrytergruppe fra den mer velkjente League of Assasins, som truer med å bombe store deler av verden tilbake til steinalderen med det hemmelige våpenet de har skapt. Bladet starter rett på handlingen og Suicide Squad har allerede klart å havne i trøbbel. Captain Boomerang og Parasite er holdt fanget av utbrytergruppen, Harley Quinn har akkurat klart å bryte seg ut av en fengselscelle, Reverse-Flash er på vei tilbake fra ørkenen, Black Manta har blitt hjernevasket av terrorgruppens ideologi og Deadshot farter rundt og prøver å få oppdraget på rett spor igjen, som vanlig.

ss2
Suicide Squad prøver å legge en ny plan (Illustrasjon: Philippe Briones /DC Comics)

Interessante karakterer

Bladet er skrevet av Sean Ryan som også står bak alle de andre bladene i New Suicide Squad-serien, i tillegg til et par blader i serien fra 2011. Han har med andre ord fått god erfaring i å skrive om disse rebelske karakterene og det kommer tydelig fram. Noe av det mest interessante med Suicide Squad er dynamikken mellom karakterene. De er alle kriminelle som har gjort mer eller mindre grusomme ting og ofte hatt et traumatisk liv, som nå blir tvunget både til å samarbeide med andre, noe som er nytt for de fleste, og til å kjempe de godes sak (som oftest). Noen benytter sjansen til å bli et bedre menneske, andre vil bare ha kortere fengselstid.

Handlingsforløpet på fem blader, som dette bladet faller under, er kalt «Monster», og store deler av historien dreier seg om medlemmene i Suicide Squad som prøver å finne ut om de er monstre eller ikke, og om de kan bli noe annet enn det fortiden deres tilsier at de er. Reverse-Flash ønsker å bli et bedre menneske, Harley Quinn har akkurat slaktet en gjeng soldater foran en gruppe barn og innser at ingen lenger ler, og Black Manta lar seg overbevise av utbrytergruppens ideologi for å finne en større mening med livet. Deadshot sliter med alderdom, skadet arm og en datter hjemme og lurer på hvor lenge han egentlig kan holde på med dette livet. Alle karakterene er bra beskrevet og dialogen er fengende. Selv om man kanskje ikke får fullt utbytte av karakterutviklingen uten å ha lest de fire tidligere bladene er det allikevel et par velskrevne øyeblikk og samtaler man kan sette pris på.

ss3
Flotte actionfylte tegninger. (Illustrasjon: Philippe Briones /DC Comics)

Actionfylte tegninger

Philippe Brionnes er mannen bak tegningene og har også stått for kunsten i de fire tidligere bladene. Stilen hans er ren og ganske realistisk, og passer bra i denne type historie. Det er mye action og han får frem både eksplosjoner og bevegelse, spesielt Reverse-Flash sin løping, veldig bra. Han klarer også å formidle en handling i høyt tempo på en bra måte. Ansiktsuttrykkene til flere av karakteren er også verdt å merke seg, og Brionnes har en veldig empatisk og menneskelig måte å tegne Reverse-Flash på som tilføyer noe til historien. Harley Quinn er også veldig bra fremstilt når hun går gjennom en slags eksistensiell krise etter å ha forstått hva hun faktisk har gjort, og hva slags monster hun har blitt. Hennes apatiske og nesten lobotomerte uttrykk følger henne gjennom hele historien og gir en ny vri fra hvordan karakteren vanligvis er tegnet.

ss 1
Harley Quinn går gjennom en eksistensiell krise. (Illustrasjon: Philippe Briones /DC Comics)

Gav mersmak

Flotte tegninger, spennende historie og interessante karakterer gjorde at jeg storkoste meg med dette bladet. Jeg endte faktisk opp med å kjøpe de fire tidligere bladene i serien, fordi jeg hadde lyst å få med meg mer av utviklingen til karakterene. Uten at jeg skal spolere slutten, så legger de siste sidene i bladet opp til at det blir store forandringer med Suicide Squad og at Amanda Waller vil få en ny rolle. Dette er nok til å få meg interessert i følge med på serien i videre fremtid.

Til tross for at det er et annual blad, kan det være en smule vanskelig å hoppe inni handlingen. Både fordi det er avslutningen på et historie som har gått over flere blad, men også fordi flere av karakterene ikke er av de mest kjente, så det kan være litt vanskelig å forholde seg til alle hvis man ikke har lest noe med de i fra før. Når det er sagt, hadde min kjære Tightskollega Mads ikke lest noe Suicide Squad før, og han klarte å henge med, så jeg synes ikke dette skal skremme noen vekk fra å plukke opp bladet.

Så hvis du liker Suicide Squad eller bare vil ha en fet actionhistorie med en dæsj karakterutvikling og moralske dilemma vil jeg anbefale New Suicide Squad Annual på det sterkeste!