Den farlige førsteuken

This content has been archived. It may no longer be relevant

Årets utgave av Tour de France har startet opp, og folk er klare for å oppleve tre uker med drama og spenning, men bak dette er det blodig alvor. Rytterne kjemper om holde seg fremme i feltet, noe som ofte fører til farlige situasjoner. Velt hvor flere titalls ryttere er innblandet er daglidags, men nå er det stemmer som ønsker å gjøre noe med dette.

Et nervøst felt

Den første uken av Tour de France er alltid nervøs. De siste milene før målgang posisjonerer spurterne seg for å vinne, sammenlagtfavorittene for ikke å tape tid, mens resten av rytterne vil være i front for å støtte sin spurter eller lagkaptein. Fra følgebilene maner sportssjefene over internradioen på at laget må holde seg fremme for å unngå problemer. Dette, gjerne også kombinert med smale og svingete veier, fører ofte til voldsomme krasj. Av de 198 rytterne som startet Tour de France i 2014 var det 34 av dem som ikke nådde målet i Paris. Noen måtte gi seg på grunn av sykdom, andre havnet etter tidslimiten, men langt på vei de fleste måtte gi seg på grunn av eller som følge av velt.

Men nervøse ryttere og ivrige sportsdirektører er ikke Tour de France alene om. Den nederlandske proffsyklisten Bauke Mollema forteller i sin bloggpost på sykkelnettstedet Cyclingnews at krasj er en noe som hører til sykkeltilværelsen, men at det har dukket opp en ny dimensjon.

– Som sagt, velt er en del av syklingen, men ikke de virkelig store som vi så i fjorårets klassikerritt og spesielt i treukersrittene, hvor 20 til 30 ryttere var innblandet hver dag, skriver Mollema.

For svake lag?

Landeveissykling er en av få idretter hvor utøvere konkurrerer mot hverandre på tvers av nivåer. UCI World Tour inneholder 18 lag og 28 ritt, men også lag fra lavere divisjoner blir invitert til å delta. Nettopp det siste er noe World Tour-laget BMCs lageier, Jim Ochowicz, gir skylden for de mange veltene. I slutten av mai uttrykte han på lagets hjemmeside bekymring for kvaliteten på de inviterte lagene. Der World Tour-lagene må følge gitte økonomiske standarer for å få lisens, slipper lag fra lavere divisjoner dette, selv om de ofte konkurrerer på det høyeste nivået. Ochowicz peker på at den økonomiske styrken til lagene fra den øverste divisjonen gjør at de kan stille bedre forberedt til ritt enn det lagene under kan.

– Vi bruker mye tid på rekognosering av World Tour-rittene sammen med rytterne våre, og utstyret til rytterne blir oppgradert med hyppige mellomrom.

BMC-eierens kritikk av lagene fra de lavere divisjonene har selvfølgelig møtt motbør fra invitasjonslagene. Til Cyclingnews forteller Androni Giocattoli Sidermecs eier, Gianni Savio, at de og andre kontinentallag er minst like godt forberedt som World Tour-lagene.

– Vi har vært et koninentallag lenge, og syklene våre fra Kuota står ikke noe tilbake på det utstyret som BMC har.

Alt for mange

Det som uansett er et problem er antallet ryttere i feltet. Mollema forteller i bloggposten sin at det bør være et tak på antall lag og ryttere.

– I Amstel Gold Race, med sine smale veier, deltar det 200 ryttere, hvorfor det? For meg ville det ha vært bedre om hvert lag startet med seks eller syv ryttere i World Tour-rittene, og med maksimum åtte i treukersrittene.

Dette er noe Ochowicz også er enig i. Men Mollema mener også at radiokommunikasjon bør gjøres ulovlig, noe som lenge har vært debattert. Forkjemperne har pekt på at rittene har blitt kjedelige og forutsigbare fordi de taktiske beslutningene har blitt tatt av av sportsdirektørene i bilene, og ikke av rytterne selv. I tillegg til dette kan direktørene skape unødvendig stress ved å hele tiden mase på rytterne om å holde seg sammen og langt fremme, avslutter Mollema med i bloggposten sin.

Den første uken av årets Tour de France vil igjen være nervøs og stressende. Rittarrangøren ASO har lagt en rute hvor rytterne i løpet av de første dagene må hanskes med flere utfordringer. Fra sidevind langs kysten i Nederland, på smale og svingete veier i Belgia, og til brosteinspartier i Nord-Frankrike. I seg selv er dette ikke noe farlig, men med 200 jagende ryttere vil det oppstå problemer på veien.