Game Developers Conference ’15

This content has been archived. It may no longer be relevant

Game Developers Conference (GDC) er en konferanse hvor den nyeste teknologien og spennende duppeditter blir presentert. Årets konferanse ble hold fra 2 til 6 mars, og hadde over 24,000 deltakere, hvor hoveddelen av disse var spillutviklere i alle ulike nyanser, fra indie til trippel-a.

Virtual Reality

Virtual Reality (VR) er en av de store nye frontene innenfor teknologi, og masse nytt og spennende materiale ble presentert på Game Developers Conference (GDC) i år. Her er noen av de kuleste VR-brillene:

De to “gamle”

Sony sine Morpheus-briller og Oculus Rift har lenge vært under produksjon, og begge nærmer seg ferdig. På GDC i år fikk vi se flere lovende tech-demoer av begge to. Det vi fikk se mer av var bruk av ulike typer kontrollere, som for eksempel Playstation Move sine sticks, brukt sammen med VR-briller. På denne måten kan man manipulere ting i 3D-verden. Som sagt, det nærmer seg release for begge brillene, og vi gleder oss. Spennende saker!

For mer informasjon om Morpheus på GDC, klikk her.
For mer informasjon om Oculus Rift på GDC, klikk her.

Valve og HTC imponerer med Vive (Pressefoto: Valve/HTC)
Valve og HTC imponerer med Vive (Foto: Pressefoto/Valve, HTC)

Den nye

Valve la frem sin versjon av Virtual Reality-briller, Vive. Dette er et samarbeid mellom Valve og HTC. Forskjellen mellom Vive og for eksempel Oculus rift er at Vive bruker lasere til å kartlegge hvor brillene er og hvilken rotasjon og høyde den er i forhold til lasersenderen. På denne måten kan man raskt, effektivt og nøyaktig vite hvilken vei spilleren ser.

I tillegg til lasersenderen skal man også plassere ut to, eller flere, reléer. Disse reléene viderefører laseren rundt i rommet, og på den måten kan Vive kartlegge hvordan rommet ser ut. Dette er nyttig fordi Vive-brillene deretter kan advare deg når du nærmer deg for eksempel en vegg. Å kollidere med møbler og vegger har vært et stort problem tidligere når man har brukt VR-briller stående, men med denne kartleggingen kan man unngå unødvendige skader og pinligheter. Man kan også koble sammen flere reléer til å kartlegge flere rom. På den måten kan man faktisk spille i hele huset.

Sammen med brillene og laserkomponentene, viste de også noen nye kontrollere, som er spesielt laget for å brukes sammen med Vive. De blir også fulgt av laseren, akkurat som brillene, så meningen er at man skal bruke de som hender. Disse kontrollerne bruker samme teknologi som steam-kontrolleren, og lar brukeren naturlig “gripe” ting i spillet. Hvordan kontrollerne ser ut inne i spillet kan også endres, noe som åpner for muligheter til å gjøre disse om til sverd, pistoler eller lignende. Hvorvidt HTC planlegger å integrere Vive med telefonene sine er vi ikke sikre på, men det kan føre til spennende nye fronter. Hold et øye på Valve og HTC fremover, noe spennende kommer til å skje!

For mer informasjon om Vive, klikk her.

Stue-strømming

Et mål mange utviklere sikter etter er å ta PC-gaming inn i stuen. Mange utviklere prøver derfor å finne løsninger på å strømme spillene fra PC-en din til TV-en. Her har du to av  løsningene som ble presentert på konferansen:

Steam Link

Valve introduserte sin Steam Link, som er en liten boks man kobler til TV-en, som strømmer spillene fra en Steam-maskin, PC, Mac eller lignende maskin med Steam på. De lover at den skal støtte 1080p i 60 frames per second.

For mer informasjon om Steam Link, klikk her.

NVIDIA Shield Console er fin i grønn og grå/svart. (Pressefoto: NVIDIA)
NVIDIA Shield Console er fin i grønn og grå/svart. (Foto: Pressefoto/NVIDIA)

NVIDIA Shield Console

NVIDIA la frem sin nye konsoll. Dette er en konsoll som baserer seg på strømming av spill via internett. Man har en katalog med spill, litt som på Netflix, hvor man kan velge mellom ulike spill. Spillene er da altså lagret på en sky-basert server, og man strømmer dem mens man spiller.

Vi regner med at konsollen har kraft nok til å gjøre dette, men det er to ting som er avgjørende for at spillere skal vurdere å kjøpe denne maskinen:

Den første er nettlinjen spilleren har. Uten en god og stabil nettlinje er det godt mulig det vil være lag i spillet. En mulig løsning på dette er at NVIDIA kan be den laste ned spillet på forhånd, men da går man vekk fra grunnprinsippet for konsollen, nemlig sky-basert strømming. Krever konsollen konstant nettilgang mens man spiller? Det er ikke alle nettlinjer som er stabile nok til å kunne levere denne menge med data raskt nok.
Den andre avgjørende tingen er utvalget av spill som tilbys i katalogen. Hvis utvalget er dårlig og de ikke får inn nye spillutgivelser, vil nok få gidde å kjøpe konsollen. De har allerede nevnt et par spill de har i utvalget sitt, blant annet Batman Arkham City. Hardcore følger med på hva NVIDIA gjør fremover!

For mer informasjon om NVIDIA Shield Console, klikk her.

Fra Unity 5 sin feature video "The Blacksmith (Pressefoto: Unity)
Fra Unity 5 sin feature video “The Blacksmith”. (Foto: Pressefoto/Unity)

Motorer

Uten en stødig spillmotor, hadde et spill fort blitt kjedelig. På GDC 2015 ble det lagt frem flere nye demoer og konseptvideoer på spillmotorer. Her er to av de vi syns var spennende:

Unity 5

Unity er kjent som en gratis spillutviklingsplattform, som kan lage spill til mange ulike formater. Unity 5 er den største oppdateringen i plattformens historie. De har lagt til mer kraft og fleksibilitet til motoren. Bedre shaders, real-time global illumination og en ny fysikkmotor er bare et par av tingene de har lagt til. Dette ble presentert gjennom en imponerende feature preview. Best av alt: Unity er gratis og det finnes tusenvis av tutorials og omfattende dokumentasjon på alt du trenger til å lage dine egne spill.

For Unity sin hjemmeside, klikk her.
For Unity feature preview, klikk her.

Unreal Engine 4

Den kraftige Unreal Engine 4 hadde også en feature demo, med bilder og film fra en rekke spill som kjører på motoren. Imponerende grafikk og en rekke forskjellige typer spill lover om en kompetent og behendig utviklingsplattform. Unreal Engine 4 er nå gratis, men hvis du selger spillet du lager tar Epic Games en 5%-andel av per solgte produkt etter 3,000 dollar. Vi synes dette er meget akseptabelt.

For Unreal Engine sin hjemmeside, klikk her.
For Unreal Engine 4 feature preview, klikk her.

Siste podcaster

  • Spillmagasinet: Kommende Adaptasjoner og Bisarre Fohåndsbestillinger
    Er vi på veg mot en storhetstid for gode filmadaptasjoner av spill, nå som spill begynner å bli mer og mer normalisert som et medium? Og er det verdt å betale nærmere 2000 NOK fo å få tilgang til Star Wars Outlaws 72 timer før alle andre? Store spørsmål som trenger lange svar fra store personligheter i denne ukens episode! I Studio: Benedikte, Kristian, og Agnar

Spillmagasinet

Spillpodcast om konsoll- og PC-gaming med reportasjer, tilbakeblikk, anmeldelser og gjester fra spillindustrien hver tirsdag

Anbefalte artikler